• Anonymt brev

    Vad väger era 11 åriga tjejer?

    Som rubriken lyder, vad väger era 11 åriga tjejer?

  • Svar på tråden Vad väger era 11 åriga tjejer?
  • tvillingmammaVastmanland

    Jag tycker inte att man skall diskutera småtjejers vikt här. Det är många barn som läser. Ni som vill veta vad som är normalt kan googla på tillväxtkurvor flickor.

  • Lindsey77
    Annelitan skrev 2018-01-11 16:05:53 följande:

    Min dotter är 11 år och väger 38 kilo  och är 158 cm lång.


    Exakt som min dotter!
  • Dandelionan

    150 cm och cirka 35 kg.


    Ingen aning om det är normalt? Men hon ser välmående ut och mår bra, så jag har inte funderat så mycket.

  • Dandelionan
    Duckan skrev 2018-01-12 09:52:25 följande:

    Min 11-åring är strax över 140 cm och väger 28 kg.


    Jag har som sagt aldrig funderat, men när jag läste ditt svar så blev jag fundersam och kollade upp detta.


    Jag insåg att min tjejas längd och vikt är normal, men din stackars tjej ligger ju på undervikt. Skäms

  • cosinus

    11-åringen väger ganska precis 30 kg, 146 lång, (dock son)
    13-åringen vägde hade ganska precis samma siffror i den åldern.

  • Duckan

    Dandelionan, är inte alls förvånad över detta då hon är smal som en skrika. Dock har hon alltid följt sin kurva och ingen har påtalat något om vikten. Mor hennes var inte så tung hon heller som barn, men det gick över.

  • Klaralokghdy

    Det är normalt att barn väger lite olika. Växer de mycket på längden kan det ta lite tid att komma ikapp. Man ska inte räkna bmi på barn som på vuxna, det är inte anpassat för dem.

  • Dandelionan
    Klaralokghdy skrev 2018-01-17 12:46:26 följande:

    Det är normalt att barn väger lite olika. Växer de mycket på längden kan det ta lite tid att komma ikapp. Man ska inte räkna bmi på barn som på vuxna, det är inte anpassat för dem.


    Jag räknade med hjälp av en BMI räknare just för barn.


    Givetvis kan man mäta BMI även på barn; de har också ett Body Mass Index. Det finns standardmått även för barn, med ett bredare normalviktsspann, varför man verkligen får ta i om man ska ha ett barn på under- eller övervikt.

  • moaguuun
    Dandelionan skrev 2018-01-17 12:29:58 följande:

    Jag har som sagt aldrig funderat, men när jag läste ditt svar så blev jag fundersam och kollade upp detta.

    Jag insåg att min tjejas längd och vikt är normal, men din stackars tjej ligger ju på undervikt. 


    Men suck. Varför är det synd om barnet? Med största sannolikhet är hon frisk och mår bra. Enligt bmi är jag också underviktig men jag har ingen ätstörning, alla kroppar är olika byggda.
  • Duckan

    moaguun, tack!

    Jag kollade iso bmi själv nu och då anses hon vara helt normalviktig. Inte för att jag var orolig, men det där "stackars" kände lite anklagande.

  • cosinus
    Duckan skrev 2018-01-17 13:12:46 följande:

    moaguun, tack!

    Jag kollade iso bmi själv nu och då anses hon vara helt normalviktig. Inte för att jag var orolig, men det där "stackars" kände lite anklagande.


    Har 3 "stackars" barn (av 4) som spenderat sin uppväxt på undervikt enligt isobmi.

    2 har sjukvården aldrig någonsin bekymrat sig för. Den tredje är så lättviktig att de faktiskt börjat gräva i det. Men bra mår även han (snart 10 år, 23 kg och 126 cm kort)
  • Duckan

    cosinus, jag var en stackare själv då jag levde på luft som barn. Minns en notering från åk 7, fyller sent på året så jag var fortfarande 12 år: 145 cm och 29 kg

Svar på tråden Vad väger era 11 åriga tjejer?