• Äldre 11 Jan 15:22
    1848 visningar
    6 svar
    6
    1848

    Att inte gifta sig i kyrkan?

    Varken jag eller min sambo är med i Svenska kyrkan. Om vi skulle vilja gifta oss, typ hemma i vår trädgård eller på en klippa vid havet eller nått sånt hur går man då tillväga, vem viger oss etc?

    Hur är det att gifta sig i rådhuset, i min fantasi är det sjukt oromantiskt, har jag fel bild?

    Kan även fråga om någon vet hur det funkar med egendom som man har innan man gifter sig? Ingen av oss har några större summor sparade, men han äger ex. några motorcyklar som är värda en hel del, och jag har en sommarstuga som jag tagit över från en släkting. Om vi INTE skriver något äktenskapsförord, äger vi även dessa saker tillsammans om vi gifter oss, eller gäller det bara saker som vi köper efter vi har gift oss?

  • Svar på tråden Att inte gifta sig i kyrkan?
  • Äldre 11 Jan 15:54
    #1

    Vi var med på en vigsel i Stadshuset i somras och det var hur fint som helst. Fin lokal, några ord, ringutbyte och sen var det klart, men utan att man kände att det nån stress.
    En vigseförättare kan viga er i trädgården eller var ni önskar.
    Vi var på en vigsel på en restaurang där vigselförättaren gjorde det hela till en ceremoni och Åsa Jinder spelade och sjöng en låt.
    Det blir vad man gör det till helt enkelt.

  • Äldre 11 Jan 15:58
    #2
    CitronTulo skrev 2018-01-11 15:22:02 följande:

    Varken jag eller min sambo är med i Svenska kyrkan. Om vi skulle vilja gifta oss, typ hemma i vår trädgård eller på en klippa vid havet eller nått sånt hur går man då tillväga, vem viger oss etc?

    Hur är det att gifta sig i rådhuset, i min fantasi är det sjukt oromantiskt, har jag fel bild?

    Kan även fråga om någon vet hur det funkar med egendom som man har innan man gifter sig? Ingen av oss har några större summor sparade, men han äger ex. några motorcyklar som är värda en hel del, och jag har en sommarstuga som jag tagit över från en släkting. Om vi INTE skriver något äktenskapsförord, äger vi även dessa saker tillsammans om vi gifter oss, eller gäller det bara saker som vi köper efter vi har gift oss?


    Som ovan skriver så kontaktar ni någon av kommunens vigselförättare och bokar in en person för den dag ni tänkt er. Se till att tydliggöra var någonstans om det är en bit bort bara.

    Gällande egendom, egentligen så äger ni det ni äger separat även när ni gift er. Saker ni införskaffar gemensamt äger ni gemensamt. Det är först vid en skilsmässa som det delas upp, både separat och gemensam egendom.
  • Äldre 11 Jan 16:16
    #3

    Kommunen brukar ha en lista över vigselförrättare som man ringer och bokar. På vissa orter och på populära datum kan det säkert vara "löpande band" på rådhuset, men många kommuner har alternativa lokaler man kan boka och de flesta vigselförrättare brukar kunna tänka sig att åka ut till andra platser. Oftast mot viss ersättning, det får man givetvis kolla upp. Då kan man utforma vigseln hur man vill, med musik, tal, dikter etc.

    Slott och liknande lokaler som är populära för bröllopsfester har ibland egna vigselförrättare kopplade till sig.

    Vad gäller tillgångar så blir det ingen skillnad i ägandet bara för att man gifter sig.

  • Äldre 11 Jan 17:17
    #4

    Tack för era svar!

    Jag inser att jag var otydlig i det jag skrev om egendom, menar ju vid en eventuell skilsmässa, kan han då göra anspråk på halva värdet av min sommarstuga som jag ägde innan vi träffades?

  • Äldre 11 Jan 17:22
    #5
    CitronTulo skrev 2018-01-11 17:17:11 följande:
    Tack för era svar!

    Jag inser att jag var otydlig i det jag skrev om egendom, menar ju vid en eventuell skilsmässa, kan han då göra anspråk på halva värdet av min sommarstuga som jag ägde innan vi träffades?
    Ja, om ni inte har något äktenskapsförord kan han göra anspråk på halva värdet av sommarstugan.
  • Äldre 11 Jan 18:14
    #6

    Åk ner och titta på vigsellokalen för borgerlig vigsel vetja! Så vet du om det är något ni kan tänka er eller om ni sk "flytta ut" till en park, slott eller annat fint ställe.

    Kommunbyggnader kan ju se väldigt olika ut i olika städer, ibland är rådhuset jättefint och ibland en betongbunker från 60-talet eller nåt.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Att inte gifta sig i kyrkan?