• Nightwish

    AMH

    Hej!

    Vi har varit i kontakt med en IVF-klinik och idag fick jag bland annat veta att mitt amh-värde var 5,9. Detta lät inte jättebra när jag pratade med sjuksköterskan men när jag söker referensvärden på nätet verkar det inte jättedåligt.

    Jag är 40 år. Är det någon som vet vad som är bra resp dåligt?

  • Svar på tråden AMH
  • 8992

    Hoppar in lite i din tråd! Hoppas det är okej:)

    Ingen har nämnt något om AMH under vår utredning, kollade igenom journalen på 1177 och såg att mitt var 3,6. Låter inte bra, eller är det normalt?

  • Pwi

    Du ligger högt för din ålder men som min läkare sade: Hellre för högt än för lågt. :)

  • Snuttis2

    det finns lite olika sätt att mäta amh på så om era resultat är bra eller dåliga, beror på hur värdet tagits fram! Detta är från fertilitetsguiden.com som rmc där vi gått rek, himla bra sida!

    Oavsett är amh o FSH bara värden som kan ge en riktlinj, det är ingen absolut sanning! Jag hade 0,6 på amh vilket är gränsvärdet för ivf och ett mkt lågt värde för min ålder på 34 år när det togs, men idag några år senare ligger en fem månaders son brevid o snarkar : ) !

    När AMH-provet visar ett lågt värde, tyder på nedsatt äggstockfunktion men det är långt ifrån chanslöst att bli gravid!

    Mäts alltid på cykeldag 3

    Ovarian Fertility Potential pmol/L ng/mL

    Optimal Fertility 28.6 - 48.5 4.0 - 6.8

    Satisfactory Fertility 15.7 - 28.6 2.2 - 4.0

    Low Fertility 2.2 - 15.7 0.3 - 2.2

    Very Low / undetectable 0.0 - 2.2 0.0 - 0.3

    High Level > 48.5 > 6.8

    High levels are found in patients with PCOD.

    Interpretation AMH Blood Level

    High (often PCOS) Over 3.0 ng/ml

    Normal Over 1.0 ng/ml

    Low Normal Range 0.7 - 0.9 ng/ml

    Low 0.3 - 0.6 ng/ml

    Very Low Less than 0.3 ng/ml

    AGE SPECIFIC b-FSH and AMH LEVELS

    Age FSH AMH

    < 33 Years < 7.0 mIU/mL = 2.1 ng/mL

    33-37 Years < 7.9 mIU/mL = 1.7 ng/mL

    38-40 Years < 8.4 mIU/mL = 1.1 ng/mL

    = 41 Years < 8.5 mIU/mL = 0.5 ng/mL

  • Nightwish

    Jag har lite svårt att tyda fertilitetsguidens referensvärden. Där är ju två olika värden. Vad förväntas man ligga på i min ålder?

  • Nightwish

    Det som är lite märkligt är att ingen har sagt något om att detta blodprov skulle tas på dag 3 i menscykeln.

  • My102

    Hej.. har en liten fråga, genomgår själv fertilitetsutredning och ser stt vi tog FSH värde, men inte AMH. Är det

    Samma eller vad är skillnaden? Mitt FSH var i alla fall 5,6, enl läkare normalt. Blev 30 strax efter provet

  • Snuttis2

    FSH o amh är två olika värden!

    Mäts dag 3:

    Under nio Normalt FSH-värde. God respons på ovariestimulering kan förväntas.

    9 ? 11 Responsen är mellan normal och något reducerad (stor variation). Generellt är andelen levande födda något reducerad.

    11- 15 Minskad äggreserv. Minskad respons på stimulering och embryokvalitet vid IVF kan förväntas. I allmänhet miskad andel levande födda.

    15 ? 20 Tydligt reducerad respons på stimulering och vanligtvis ytterligare försämring av embryokvalitet kan förväntas. Låg andel levande födda. Antal antrala folliklar är en viktig parameter.

    Över 20 Väldigt liten, eller ingen, respons på stimulering. ?No go?-nivåer bör fastställas individuellt för varje labbförsök och IVF-center.

    I Sverige är det vanligaste att FSH får ligga på 3-15 mIU/ml för IVF.

    I allmänhet är din äggreserv så dålig som ditt sämsta uppmätta FSH-värde. Om du har ett värde på 15 i en cykel och sedan 7 i en annan, har situationen inte förbättrats. Vissa kvinnors FSH-värden pendlar mellan normala och onormala nivåer. Den respons de får på stimulering och graviditetschanser brukar dock motsvara deras högsta FSH-nivåer.

    Unga kvinnor (under 35) med höga FSH-värden brukar vara mer lättstimulerade och ha mycket större chanser att lyckas vid IVF än ?äldre? kvinnor. Yngre kvinnors bättre äggkvalitet kan kompensera för kvantitetsproblemen.

  • Snuttis2
    My102 skrev 2018-01-11 22:48:38 följande:

    Hej.. har en liten fråga, genomgår själv fertilitetsutredning och ser stt vi tog FSH värde, men inte AMH. Är det

    Samma eller vad är skillnaden? Mitt FSH var i alla fall 5,6, enl läkare normalt. Blev 30 strax efter provet


    Du har ett bra värde !!!
  • Nightwish

    Tack för alla kommentarer. Jag har skrivit till Öresundskliniken och bett de förklara. Hade varit intressant att veta. Kan inte själv gå in i min journal då det är en privat klinik.

  • Nightwish

    Mitt värde var i pmol/l så med andra ord är det väl inte så jättebra. Men CURA Öresund säger att marginalerna är väldigt små oavsett vilken dag i cykeln man tar just detta blodprov. Jaha, vad ska man säga? Vågar man kasta sig ut igen?

  • Snuttis2

    Det är /kan ju vara en påfrestande o stressande resa att gå igenom men tänk vad ni kan vinna om det går bra! Sitter med min 5 mån och äter mosad banan nu : ) , hade vi stirrar oss blinda på mitt värde på 0,6 så hade vi troligtvis inte ens försökt!

  • Vviiccttoorriiaa

    Någon som kan hjälpa mig kanske?

    Jag har kollat mitt AMH värde via Werlabs och får denna kommentaren "Ditt AMH-värde motsvarar sannolikt >15 antralfolliklar.". 

    Men vad sjutton innebär det? Jag fattar absolut ingenting! I provresultaten står det också 2.6 
    µg/L och det förstår jag ännu mindre av.

    Någon som kan ge svar?

  • Ärdetminturnu
    Vviiccttoorriiaa skrev 2019-01-29 15:30:56 följande:

    Någon som kan hjälpa mig kanske?

    Jag har kollat mitt AMH värde via Werlabs och får denna kommentaren "Ditt AMH-värde motsvarar sannolikt >15 antralfolliklar.". 

    Men vad sjutton innebär det? Jag fattar absolut ingenting! I provresultaten står det också 2.6 µg/L och det förstår jag ännu mindre av.

    Någon som kan ge svar?


    Hittade nedan text när jag letade runt. Ditt värde verkar ligga inom normalt spann

    Antral follicles are small follicles in the ovaries, with diameter of 2 mm, which could be detected by transvaginal ultrasound, and its number represents a very reliable test of ovarian reserve preservation. AFC means the sum of those follicles on both ovaries. The number of antral follicles, besides AMH test and the age of a women, represent the most accurate indicators of ovarian reserve, that correlates with reproductive potential of women and the chance for success of In vitro fertilization. The fewer antral follicles, the less ovarian reserve, and the less chance to get an adequate number of cells in the procedure of In vitro fertilization, and the lower is the chance of getting pregnant. AFC - Expected fertility potential, expressed through the opportunity to respond to ovaries stimulation process and IVF success: <4 The extremely low number; it is expected to be very weak or no response to ovaries stimulation, followed by the high risk of a failure. Alternative options should be considered. 4-6 Low number; a small number of cells in the ovaries stimulation process is expected to be obtained, with the high-dose of drugs. Higher chance of failure and less likely to become pregnant. 7-10 Discreetly lower number. It is expected discreetly lower ovarian response and less chance of success of IVF. 11-15 Average - normal number. Sometimes weaker, but generally good response to stimulation with a good, although yet not the best chance of IVF success. 16-30 Good - regular number. An excellent response to stimulation is expected, even with the use of lower doses of the hormone based drugs. A great chance for pregnancy. >30 Very high number, characteristic for polycystic ovary syndrome. Mostly a very high response with a low doses of hormone based drugs, but with a high risk of hyper stimulation. Very good chance of becoming pregnant.
Svar på tråden AMH