• Workingmom

    Ej krockat babyskydd, men när anses den för gammal??

    Vad är utgångsdatumet på ett babyskydd?? Hörde någon säga att plasten blir "gammal" efter ett tag.. något jag aldrig tänkt på förr.

    Ser flera babyskydd till salu sen över 5 år tillbaka.. det enda som sägs är att den ej är krockad..

    Vad är rätt?

  • Svar på tråden Ej krockat babyskydd, men när anses den för gammal??
  • Workingmom
    mammaåten skrev 2018-01-11 20:57:38 följande:

    Har för mig man brukar säga högst fem år på babyskydden.

    Står väl någonstans på plasten ett datum?


    Jag har aldrig tänkt på det förrut, måste kika..
  • mammaåten
    Workingmom skrev 2018-01-11 21:01:30 följande:

    Jag har aldrig tänkt på det förrut, måste kika..


    Googlade, hittade detta; Det ska finnas en datummärkning instansad i plasten på stolen eller på en etikett, antingen baktill eller under. Märkningen avser år och månad, och är utformad på detta sätt: Ex. 10 (årtal) och så en pil till en ring med 02 (månad).
  • anonym4

    Kolla trafikverket, har för mig att det är fem år för babyskydd och tio år för bilbarnstolar. Det ska finnas en datumstämpel på babyskyddet som anger när det bör bytas ut.

    Sedan kan skyddet varit med om en krock även om det inte syns. Köp alltid babyskydd och bilbarnstol nytt eller av någon du känner och litar på.

  • Guldbarb

    5-7år på babyskydd pga man ofta förflyttar dessa vilket också sliter på dom. Bilbarnstol 2, bältesstol och bas 7-10år. Man går på inköpsdag/kvitto om sådant finns eller märkning, någon tillverkare har dock tagit bort detta (besafe?) och menar på att man bara ska gå efter inköpsdag

Svar på tråden Ej krockat babyskydd, men när anses den för gammal??