• Äldre 12 Jan 11:44
    19425 visningar
    18 svar
    18
    19425

    6 månaders sover dåligt!

    Hej! Jag har en son på snart 6 månader som sover såå dåligt och har gjort det hela tiden!

    Jag har testat allt känns det som! Första 3 månaderna så hade han ont i magen, så då antog jag att han sov dåligt pga det. Men vid 4 månader blev magen bättre när vi började med lite gröt och katrinplommonpuré. Under dagarna sover han 30 min 3 gånger.

    När han vaknar så går det inte att få honom att somna om hur trött han än är! Nätterna vaknar han ca 10-15 gånger varje natt.

    1 gång i veckan så kan han sova bättre! Vakna ca 5 gånger. Bästa natten någonsin var för ca 2 veckor sedan, då vaknade han 3 gånger för att äta lite bara. Ofta är det bara snutta tutten som gäller och han kan då somna om efter 10 min. Ibland vägrar han allt bara och kan ligga vaken en timme och gnälla, gråta eller prata.

    Det som funkat bäst är när han somnar 18.30-19.30 någonting, för då sover han ibland någon timme innan han vaknar, ju senare desto mindre med sömn. Då vaknar han och vill gå upp 05-06 någonting. Enda sättet för mig att få sova någonting är att gå och lägga mig samtidigt som han. Han sover bäst jämte mig i sängen med då han ALLTID vaknar när jag försöker lägga över honom i sin säng. Att få honom att somna i sin säng är lönlöst då han skriker i timmar om så är! Pappan duger inte alls när det ska sovas.

    Han tar honom dock på morgonen ibland när han inte jobbar, så att jag kan få sova någon timme till. Detta gör att han hela tiden är gnällig och övertrött men hur kan man ändra på det?

    Jag känner mig väldigt låst, då båda han och jag är trötta och griniga av att inte få sova.

    Får hela tiden höra att det går över.. HJÄLP!!?????????

  • Svar på tråden 6 månaders sover dåligt!
  • Äldre 12 Jan 20:51
    #1
    +1

    Hej

    Har också en bebis som inte har velat sova speciellt mycket dom första 9 månaderna av sitt liv. Idag är hon 10 månader och det börjar bli bättre. Hon sover fortfarande inte så bra på dagarna men kvällarna och nätterna har blivit mycket bättre efter att jag slutade att amma på natten. Pappa har inte heller här varit en hitt när det ska sovas men han fick lov att ta henne när vi slutade med nattammningen och nu är pappa hennes bästa sovkompis. När hon vaknar på natten är det han som tar henne och får henne att somna om.

    Så ja det blir bättre.

    Funderar på om ni har tydliga och bra rutiner med er son? Hur ser en dag ut?

    En bebis kan börja att känna igen rutiner vid 2 månader.

    Inte för mycket stimulans men även inte för lite.

    Här hemma så går vi upp samma tid varje morgon och äter frukost lunch middag och mellanmål på samma tider. Din son är än så länge liten men när han börjar äta lite mer mat så kanske matrutiner blir lite lättare. Vi har även kvällsrutiner som ser ut så att kl 18.15 så badar vi och tar på oss pyjamas och sen äts det gröt, försöker ge henne så mycket gröt som möjligt så att hon håller sig mätt länge. Efter gröten pussas vi och kramas sen är det godnatt med sång i hennes sovrum som är mörkt, så att hon förstår att nu är det natt och vi ska sova. Somnar gör hon runt 19 tiden.

    På dagarna är vi även ute mycket, vi går till parken med hennes två bröder. Vi är ute minst 2 timmar / dag och då kan hon sova bra i vagnen, men så klart bara om den rullar annars slås ögonen upp på en sekund.

    Det här blev långt men om du vill fråga något så är det bara att fråga.

    Vet inte om det hjälpte något mitt svar men som sagt det blir bättre och han är ännu så liten.

    Mvh

    BaraJag

  • Äldre 12 Jan 20:56
    #2
    +1

    Signerade med BaraJag, visste inte att det var en som redan hette det på FL.

    Förlåt till den riktiga BaraJag

    Signerar med Nirina nu!

    Mvh

    Nirina

  • Äldre 15 Jan 09:04
    #3

    Vår dag ser ut såhär ungefär ( om vi är hemma! Är vi iväg så sover han kanske i bilen en stund o så)

    Vaknar ca 6-7

    7.30 äter vi frukost.

    Ca 8-9 sover han en halvtimme.

    Ca 10 äter vi mellanmål

    Äter lunch ca 11-11.30 någonting.

    Därefter sover han 30 min. ( ute och går)

    Ca kl 14 Mellanmål

    Sover igen 30 min. (Ute och går)

    Däremellan leker vi och myser. Är ute och går minst 2 gånger då vi har hund. Vissa gånger har han faktiskt somnat om efter den där halvtimmen, men vanligtvis ligger han vaken efter den.

    Allt detta beroende på hur dags han vaknar. Vissa dagar vaknar han kl 5 och vill inte somna om och är då hungrig och trött tidigare.

    På kvällen badar vi kl 17.45 (Dock inte varje dag) tar på pyjamas och släcker ner så han lugnar av. När han sen visar att han är trött så går vi upp och lägger oss. Oftast somnar han 18.30-19.30 någonting och då endast av att jag ammar honom!

    Han har ett extremt närhetsbehov när jag jämför med andras barn. Tänker att han kanske behöver närheten för att känna sig trygg? Testade i början att ha honom i bärselen, men han är så stor (11,1kg nu!) så han växte ur selen och är alldeles för tung att gå och bära på ( vilket han vill hela dagarna!!)

    Jag ska testa med vyssan lull tassar på hans säng och se om det kan hjälpa honom att somna i sin säng.

    Inatt fick jag honom att somna i sin säng efter ca 2 timmars jobb! Sen sov han knappt en timme och var otröstlig när han vaknade. Jag lyckas igen efter 1 timmes sövande, han vaknar igen efter en halvtimme = jag ger upp och lägger han breve mig i sängen och han somnar direkt och sover bättre.

    Nu är han även i 6 månaders fasen så han är ännu mer mammig och svårsövd. Har du några tips på hur vi kan lägga om rutinerna eller något?

  • Äldre 15 Jan 09:09
    #4
    Nirina skrev 2018-01-12 20:51:17 följande:

    Hej

    Har också en bebis som inte har velat sova speciellt mycket dom första 9 månaderna av sitt liv. Idag är hon 10 månader och det börjar bli bättre. Hon sover fortfarande inte så bra på dagarna men kvällarna och nätterna har blivit mycket bättre efter att jag slutade att amma på natten. Pappa har inte heller här varit en hitt när det ska sovas men han fick lov att ta henne när vi slutade med nattammningen och nu är pappa hennes bästa sovkompis. När hon vaknar på natten är det han som tar henne och får henne att somna om.

    Så ja det blir bättre.

    Funderar på om ni har tydliga och bra rutiner med er son? Hur ser en dag ut?

    En bebis kan börja att känna igen rutiner vid 2 månader.

    Inte för mycket stimulans men även inte för lite.

    Här hemma så går vi upp samma tid varje morgon och äter frukost lunch middag och mellanmål på samma tider. Din son är än så länge liten men när han börjar äta lite mer mat så kanske matrutiner blir lite lättare. Vi har även kvällsrutiner som ser ut så att kl 18.15 så badar vi och tar på oss pyjamas och sen äts det gröt, försöker ge henne så mycket gröt som möjligt så att hon håller sig mätt länge. Efter gröten pussas vi och kramas sen är det godnatt med sång i hennes sovrum som är mörkt, så att hon förstår att nu är det natt och vi ska sova. Somnar gör hon runt 19 tiden.

    På dagarna är vi även ute mycket, vi går till parken med hennes två bröder. Vi är ute minst 2 timmar / dag och då kan hon sova bra i vagnen, men så klart bara om den rullar annars slås ögonen upp på en sekund.

    Det här blev långt men om du vill fråga något så är det bara att fråga.

    Vet inte om det hjälpte något mitt svar men som sagt det blir bättre och han är ännu så liten.

    Mvh

    BaraJag


    Jag glömde citera ditt inlägg.
  • Äldre 18 Jan 14:43
    #5

    Har en son på 5 1/2 månad som är exakt som din. Jag skulle kunna kopiera texten rakt av : )

    Han sov okej mellan månad 2-3 o vaknade då ca var tredje timma men nu vaknar han alt mellan var 20 minut till 1,5 timma. Har pratat massor med bvc men de säger bara fullt normalt . Har tydliga rutiner över dygnet men jag tror helt enkelt bara att jag fått ett ganska känsligt barn med starkt trygghets behov något som märks extra nu när han går igenom sina utvecklingsfaser. Känner igen mkt av beteendet o personlighetstypen hos min systers barn som nu är 1,5 år.

    Jag försöker sova all tid han gör, jag går även undan vissa kvällar o sover själv någon timma medan pappa tar hand om honom. Men vi har pratat om att dela nätterna mer under helgerna när pappa är ledig för att avlasta !

    Jag kör mkt sjal o sele så han får vara mkt nära o ser till att ha lite lagom intensivt schema med aktiviteter o nya människor för att inte trigga oro.

  • Äldre 18 Jan 14:44
    #6

    Sen äter jag mkt choklad och ber för en förändring : )

  • Äldre 19 Jan 13:44
    #7
    Snuttis2 skrev 2018-01-18 14:43:53 följande:

    Har en son på 5 1/2 månad som är exakt som din. Jag skulle kunna kopiera texten rakt av : )

    Han sov okej mellan månad 2-3 o vaknade då ca var tredje timma men nu vaknar han alt mellan var 20 minut till 1,5 timma. Har pratat massor med bvc men de säger bara fullt normalt . Har tydliga rutiner över dygnet men jag tror helt enkelt bara att jag fått ett ganska känsligt barn med starkt trygghets behov något som märks extra nu när han går igenom sina utvecklingsfaser. Känner igen mkt av beteendet o personlighetstypen hos min systers barn som nu är 1,5 år.

    Jag försöker sova all tid han gör, jag går även undan vissa kvällar o sover själv någon timma medan pappa tar hand om honom. Men vi har pratat om att dela nätterna mer under helgerna när pappa är ledig för att avlasta !

    Jag kör mkt sjal o sele så han får vara mkt nära o ser till att ha lite lagom intensivt schema med aktiviteter o nya människor för att inte trigga oro.


    Skönt att man inte är ensam om detta. Vet ingen av mina vänner eller familj som har haft samma problem.

    Vi hade en sele när han var mindre, men han växte ur den fort. Väger över 11kg och är riktigt knubbig. Vet inte vad man kan köpa för sele eller sjal som funkar för den tyngden och storleken som inte kostar skjortan. Man har det inte direkt fett på kontot nu.

    Denna vecka har faktiskt varit lite bättre! Vaknat 5-8 gånger varje natt, så man kan hoppas att det håller på att vända! :)
  • Äldre 19 Jan 14:52
    #8
    JessLu skrev 2018-01-19 13:44:39 följande:

    Skönt att man inte är ensam om detta. Vet ingen av mina vänner eller familj som har haft samma problem.

    Vi hade en sele när han var mindre, men han växte ur den fort. Väger över 11kg och är riktigt knubbig. Vet inte vad man kan köpa för sele eller sjal som funkar för den tyngden och storleken som inte kostar skjortan. Man har det inte direkt fett på kontot nu.

    Denna vecka har faktiskt varit lite bättre! Vaknat 5-8 gånger varje natt, så man kan hoppas att det håller på att vända! :)


    Du är INTE ensam, vet flera som har det likadant eller värre men tyvärr är det inte de som sitter på babycafet eller öppna förskolan o berättar- utan där hör man bara om de fantastiska ungarna som sover själva från start hela natten : ) !

    Min kille väger runt 8500 kg nu och vår lånade babybjörn funkar till 12 kg. Finns ganska mkt köp o sälj sidor på FB o tradera liknande för föräldrar där du borde kunna hitta nästa steg på sele om du vill ha för längre bruk. Min syrran har en som hon har/haft dottern i på ryggen numera ute men även när hon lagar mat inne. Dottern är snart 1,5 år.

    Men snart kanske han kryper o går o vill upptäcka världen på nytt vis ändå.

    Håll ut du gör ett fantastiskt jobb och tillåter honom växa o bli trygg utifrån sina förutsättningar!
  • Äldre 19 Jan 15:18
    #9

    Vi samsover också då är han lugnast o jag får mest sömn , inte värt att kriga om nu ! Får ta upp det om ett halvår-år igen om det inte blivit bättre.

    Vår dag ser ut ca så här:

    Runt 08 vaknar - mys o sen morgontvätt o kläder

    08:30 frukost tutte o sen provsmak

    09:00 dusch för mig o han leker i babysittern

    Sen Lek på mage o i babygym

    Efter kl 10 tutte sen påklädning för att gå ut.

    10:30-11:15 promenad ca 45 min då han numera sover(men i början gallskrek han i vagnen så då bar jag i sele istället för att få komma ut lite)

    Runt 11:30 förbereda lunch för mig (snabb värmning av något)

    Mat för mig och tutte för honom

    12:30 Lek eller bära runt o sjunga beroende på humör.

    Sätta på tvättmaskin o pyssla lite

    Runt 13:30 vila, då läser jag lite saga medan han ligger brevid i sängen o så har jag tre sova sånger som vi alltid kör, sen tutte o sova! Då vilar ofta jag med.

    Ca 15:30 vaknar vi , mys, tutte och lek

    16:15 börja förbereda mat om han accepterar det i sele eller leka på matta i köket.

    Runt 17 kommer pappa o tar honom

    17:30 mat för oss och provsmak för honom

    Runt 18 sover han ca 30 min i famnen

    Lek till runt kl 20 sen släcker vi ner o drar ner på tempot. Tvätt, pyjamas och mysa i famnen o sjunga sånger.

    Runt 21:30 -22:00 somnar han

    Har försökt korta sömnen på dagen o lägga honom kl 20 och/eller gå upp 06 varje morgon men det blir bara värre och ett tag vägrade han då sova utan var vaken till midnatt eller kunde vakna kl 03 o inte somna om. Så nu får han sova ungefär enligt detta ! Vaken ca 2,5 h mellan respektive vila o ca 2-2,5 h mellan amningen på dagen.

  • Äldre 20 Jan 09:36
    #10

    Jag har en kille på 20 månader som aldrig har sovit bra. Första året sov han i princip bara på mig eller i famnen. Vaknade en bra natt mellan 8-10ggr och en dålig natt 20ggr med väldigt svårt att somna om. Idag är han 20 månader som sagt och sover någon timme på kvällen i sin egen säng innan jag ger upp och tar upp honom till mig. Sedan vaknar han minst en gång i timmen och vill ha napp, vatten eller bara hjälp att somna om. Benen sparkar och hela kroppen stökar och bökar.

    Desperata köpte vi en sovpåse från babydeepsleep med tyngder på bröst o mage. Dyr. MEN han sover!!!

    Inatt har han sovit från 19.30-05.00 med ett uppvak kl. 22.00 för lite vatten. ???? Vi provade sovpåsen första gången igår natt och då sov han i 5,5tim i sträck. Inatt var alltså ännu bättre och full effekt säger de kommer efter några veckors användande...

    På deras hemsida utlovar recensionerna mer eller mindre mirakel och det stämmer! Önskar vi hittat den redan när han var liten.

    Kanske kan det hjälpa någon av er också ????

  • Äldre 20 Jan 10:59
    #11

    Spännande ! Låter lite som effekten av boll o kedjetäcken. Ska googla tack för tips

  • Äldre 20 Jan 11:03
    #12

    Nu har jag läst o det verkar finnas två olika sorter, är det den större ni köpte ! Vad är rek att han under ? Blöja eller pyjamas ? Kan den användas året om?

  • Äldre 20 Jan 13:11
    #13

    Vi har köpt sovpåsen (mellanstorleken av deras produkter). Den är upp till 15kg.

    Vår son har bara haft blöja under men vanligt täcke upp till midjan. De tipsar om att man kan ha långärmad body under om det känns kallt. Ser inga problem med att använda den året runt då materialet är tunt och känns svalt.

  • Äldre 23 Jan 21:35
    #14
    JessLu skrev 2018-01-15 09:04:03 följande:

    Vår dag ser ut såhär ungefär ( om vi är hemma! Är vi iväg så sover han kanske i bilen en stund o så)

    Vaknar ca 6-7

    7.30 äter vi frukost.

    Ca 8-9 sover han en halvtimme.

    Ca 10 äter vi mellanmål

    Äter lunch ca 11-11.30 någonting.

    Därefter sover han 30 min. ( ute och går)

    Ca kl 14 Mellanmål

    Sover igen 30 min. (Ute och går)

    Däremellan leker vi och myser. Är ute och går minst 2 gånger då vi har hund. Vissa gånger har han faktiskt somnat om efter den där halvtimmen, men vanligtvis ligger han vaken efter den.

    Allt detta beroende på hur dags han vaknar. Vissa dagar vaknar han kl 5 och vill inte somna om och är då hungrig och trött tidigare.

    På kvällen badar vi kl 17.45 (Dock inte varje dag) tar på pyjamas och släcker ner så han lugnar av. När han sen visar att han är trött så går vi upp och lägger oss. Oftast somnar han 18.30-19.30 någonting och då endast av att jag ammar honom!

    Han har ett extremt närhetsbehov när jag jämför med andras barn. Tänker att han kanske behöver närheten för att känna sig trygg? Testade i början att ha honom i bärselen, men han är så stor (11,1kg nu!) så han växte ur selen och är alldeles för tung att gå och bära på ( vilket han vill hela dagarna!!)

    Jag ska testa med vyssan lull tassar på hans säng och se om det kan hjälpa honom att somna i sin säng.

    Inatt fick jag honom att somna i sin säng efter ca 2 timmars jobb! Sen sov han knappt en timme och var otröstlig när han vaknade. Jag lyckas igen efter 1 timmes sövande, han vaknar igen efter en halvtimme = jag ger upp och lägger han breve mig i sängen och han somnar direkt och sover bättre.

    Nu är han även i 6 månaders fasen så han är ännu mer mammig och svårsövd. Har du några tips på hur vi kan lägga om rutinerna eller något?


    Hej igen! Har inte varit inne på länge så förlåt för sent svar!

    Ni verkar ha jätte bra dagar! Även fast att det är korta sovstunder så har jag alltid tyckt att det har varit ok med dom stunderna på dagen bara mina barn har sovit bra på natten ( vilket dom två största har gjort ) lilltjejen på 10 månader och har ju som sagt ätit mycket på nätterna men somnat om fort när hon väl har vaknat på natten. Så det känns som om den viktigaste sömnen har dom i alla fall fått! Om du förstår mig rätt för så klart är det viktigt att dom sover på dagen också när dom är små men 1,5timme är ju bättre än ingenting alls!

    Ja mycket närhet behöver dom när dom är små vilket gör att dom blir tryggare och tryggare i sig själva. Lilltjejen har i princip suttit på mig i 9 månader, vilket har varit superjobbigt men nu när hon nästan inte alls vill vara med mig så saknar jag det! Och om din son är en som behöver mycket närhet så finns det ju inte så mycket annat än att ge det till honom, förstår dock att det blir tungt:) stadig liten kille du har!

    Kan säga som så att jag har sovit med alla mina tre barn till ca 9 månader, lilltjejen tills 10 månader. Till natten så har jag ammat till sömns i min säng och sen har hon sovit bredvid mig hela natten. Kanske är därför hon inte har velat sova själv på dagarna!?/:

    Nu sover hon i egen säng i samma rum som sina bröder och det går jättebra, hon vaknar fortfarande en till två gånger per natt men somnar lätt om igen. Ska tillägga att hon håller att på få tänder igen vilket inte är så roligt då blir sömnen också störd.

    Tycker att ni verkar ha bra rutiner, även kvällsrutinerna! Man behöver ju inte bada varje kväll men att ha någonting som markerar att nu är det kväll och vi ska sova.

    Läsa samma bok innan läggning varje kväll!

    Sjunga samma sång innan läggning varje kväll!

    Ja någonting så att din son förstår att nu är det kväll och jag ska sova.

    Istället för att han får visa att han är trött så kanske att du markerar att nu går vi och myser i sängen och sen sover vi.

    Blev ett långt inlägg igen!

    Hoppas att det snart blir bättre för er!
  • Äldre 26 Jan 06:36
    #15

    Kom på en sak som jag inte tipsat om!

    Jag har proppat i min barn gröt på kvällen vilket har gjort att dom har sovit bättre under natten. Vanlig mixad havregrynsgröt med lite fruktpuree (aprikos, i torkad aprikos finns det mycket järn) och fett!

    Och som sagt om du tycker att han sover bättre och kanske att du också sover bättre när han sover med dig så låt han sova med dig. Om det inte finns några andledningar att inte sova med honom som om du tar medecin som gör att du inte ska sova med honom.

    En dag kommer han att sova i egen säng, den rutinen kommer. Skulle säga att under det första året så ändras allt så snabbt och hela tiden så att vänja honom med att sova i egen säng kanske du kan göra efter den stora 9 månadersfasen! Då han dom också en separationsfas att gå igenom!

    Hur går det för er?

  • Äldre 26 Jan 08:12
    #16

    Har tänkt på maten så vi har sista 1,5 v börjat introducera havre gröt för 4 månaders enligt bvc rek. Dock mkt sakta då det är gluten i som kan ge lite magont. Hoppas kunna ge en portion innan sänggående så småningom.

    När kan barnen drabbas av nattskräck?

    Vår son har sista veckorna börjat vakna och tokskrika på natten.känns knappt som han är vaken?! I natt fick jag ta upp flera gånger o bära o vysssja.

  • Äldre 26 Jan 19:08
    #17
    Snuttis2 skrev 2018-01-26 08:12:31 följande:

    Har tänkt på maten så vi har sista 1,5 v börjat introducera havre gröt för 4 månaders enligt bvc rek. Dock mkt sakta då det är gluten i som kan ge lite magont. Hoppas kunna ge en portion innan sänggående så småningom.

    När kan barnen drabbas av nattskräck?

    Vår son har sista veckorna börjat vakna och tokskrika på natten.känns knappt som han är vaken?! I natt fick jag ta upp flera gånger o bära o vysssja.


    Tror att nattskräck kommer senar, runt 1 år. Men så klart kan väl även mindre barn drabbas.

    Han håller inte på att få tänder? Det tar ju ett tag för tänderna att komma upp eller ner beroende på käke:)

    Mina två sista barn gallskrek alltid på natten när tänderna växte utåt, dock kan det ta lång tid för dom att komma ut.

    Jag ger alvedon om dom vaknar så och gallskriker då har dom somnat om efter ett tag och sovit ok natten igenom.

    Är ingen förespråkare för alvedon hit och dit men läste någon stanna att om man själv har tandvärk så tar man ju så klart smärtstillande för det gör ju fruktansvärt ont att ha ont i tanden och det ska göra 100 gånger ondare att få sina första tänder så varför inte ge alvedon till sitt barn om barnet har ont.

    Och om det inte går över med alvedon utan att han vaknar om vartannat hela natten och skriker så skulle jag inte ge mera alvedon men då har man försökt i alla fall.

    //Nirina
  • Äldre 26 Jan 19:15
    #18

    Såg att jag skrev om gröten på kvällen i mitt första inlägg, dumt att tipsa om något jag redan har skrivit!!

    Min hjärna är inte riktigt med mig helt enkelt! Tre små barn hemma varje dag gör en seg i huvudet ibland!!

Svar på tråden 6 månaders sover dåligt!