• Anonym (rädd)

    En pedofil - hjälp snälla!

    Jag vet inte vad jag ska göra åt detta!

    Det finns en man som jag har haft kontakt med nästan hela livet. Vi har varit vänner ibland och tillsammans ibland. Nu däremot ÄCKLAS jag av honom då han erkänt för mig att han ofta har sexuella fantasier om BARN och ungdomar. Han är nästan femtio men har varit med en sjuttonåring. Och jag är rädd att han inte stannar där utan går ännu lägre ner i åldern. 
    Jag själv är 29 och när vi varit med varandra har han blivit väldigt upphetsad av mig så jag har aldrig haft några misstankar om att han är lagd åt det hållet också, eftersom jag inte trodde pedofiler blev intresserade av vuxna människor. Men nu i slutet har han bara pratat mer och mer om just barn och jag har till slut känt mig tvungen att fråga och fick då erkännandet, och han förstod inte ens varför jag blev så upprörd. Är äcklad över att ha varit med honom. 

    Ja, frågan är nu vad jag ska göra åt detta? Det finns ju ingenting jag kan anmäla egentligen. Men jag vill inte att han ska springa "lös" i samhället och riskera barns säkerhet. Detta gör mig riktigt illa till mods och även förbannad att det inte går att göra någonting innan det är för sent och någon utsatts! Kan någon snälla komma med tips om vad jag kan göra? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-12 14:58
    OBS OBS! Det handlar inte bara om 17-åringen utan även småbarn i 5-årsåldern och upp.
    Det finns många sjuka saker han gjort och berättat om för mig men som jag tyvärr inte vågar skriva ut här!

  • Svar på tråden En pedofil - hjälp snälla!
  • ungkvinna1

    Att kontakta polisen angående denna mannen klassas givetvis inte som FÖRTAL. TS har ju fått information om att den här mannen har betett sig olämpligt kring barn och dessutom innehar barnporr vilket är ett brott. Det är inte förtal att tipsa polisen om MISSTANKE. Om TS å andra sidan hade gjort ett inlägg på familjeliv där hon skrivit ut mannens kontaktuppgifter och anklagat mannen för brott, och att detta i sin tur hade spritt sig, då hade det klassas som förtal. Klart man ska tipsa polisen vid misstanke?????

  • Anonym (mm)
    Thomas23 skrev 2018-01-12 16:18:25 följande:
    Men att anmälla att någon har pratat om sexuella fantasier för några år sedan ?
    Det måste vara ett storkap för polisen i dag.
    Häng ut honom på #Meetoo istället.
    Där dömmer man folk som haft sex med sin blivande sambo t o m
    Med brasklappen att jag tycker detta ligger väldigt långt ifrån en man som sagt sig tända på femåringar:

    I fallet jag antar det gäller var mannen tydligen väldigt påstridig mot en /yngre/ kvinna som redan sagt att hon inte var intresserad OCH var underställd honom på jobbet (praktikant eller något). (Att han var tjatig betvivlar jag inte; en kompis som inte var intresserad smet från uppvaktning från samma håll ute på krogen när ett nej inte tog skruv.) Inte olagligt bland vuxna men inte snyggt heller, något man borde påpekat från TV-ledningens håll. Oavsett om tjejen senare valde att inleda ett förhållande.

    Jag reagerade iofs också över att tjejen där valde att gå ut med något sådant om någon hon sedan inlett ett förhållande med; kändes först som hon frånsagt sig den rätten när hon inledde något med honom senare liksom.

    Men å andra sidan, skulle fortsättningen automatiskt sudda ut starten skulle det det i så fall också bli "preskriberat" när en vuxen ligger med en trettonåring han är tränare för ifall de blir ett officiellt par när ungdomen fyllt femton och bytt klubb.
    Talar här om den moraliska aspekten för lagligt är det ju bara det ena fallet som är straffbart.

  • Anonym (Granskare)

    Ring 11414 eller webbformulär på polisen.se/Vastra_Gotaland/Kontakta-oss/Tipsa-polisen/ och berätta ALLT du vet. Enligt min erfarenhet kan det mycket väl räcka för att Polisen ska undersöka saken närmre. Om inte annat så registreras ditt tips och om det inkommer mer uppgifter så har de mer kött på benen.

  • Anonym (Hej)

    Alla övergrepp är förstås hemska. Men är irriterad på den här 15-års gränsen i sverige. Tycker folk på allvar att det är värre om en 50-åring är med en 14-åring än en om han är med 15/17-åring med stor psykisk ohälsa?

  • Anonym (tjo)

    Jobbig situation. Om man bevittnar eller misstänker ett  brott så har man blivit delaktig på sätt och vis. Det är som att vara först på plats efter en bilolycka. Du måste ut o hjälpa till oavsett hur jobbigt det än är.

    Du misstänker att ett brott begås - att han har barnporr på datorn och har berättat historier (vilket i sig inte är ett brott). Allt sammantaget gör ju att du måste agera. Då finns det bara en väg att gå och det är att gå till Polisen.
    Du kanske räddar en hel del barn från övergrepp.  Samtidigt så kanske du hjälper honom också...
    Det är som att lägga människoliv i vågskålen. Han i den ena skålen, barn i den andra. Vem ska man skydda?  Svaret är enkelt. Barnens. 

  • bullen1984

    Jag blir mörkrädd av alla här. 
    Förtal? TS skriver inte vem det är, utan hon rådfrågar. 
    Det känns som om flertalet här känner sig träffade och därför går på TS. Finns det så många pedofiler här? Kan ni iaf låtsas att ni tycker att det är hemskt..?

    Givetvis ska du gå till polisen ts. Sexövergrepp på barn är allvarligt och kan förstöra många liv. Han har ju själv suttit och berättat om det då får han ju fan ta och skylla sig själv. Om jag sitter och berättar att jag mördat någon om det inte är sant så ska jag inte bli förvånad över att få påhälsning av polisen, sedan avgör ju dem om det finns något att gå vidare med.. 

    ANMÄL! 

  • Anonym (Nja)
    ungkvinna1 skrev 2018-01-13 03:09:21 följande:

    Att kontakta polisen angående denna mannen klassas givetvis inte som FÖRTAL. TS har ju fått information om att den här mannen har betett sig olämpligt kring barn och dessutom innehar barnporr vilket är ett brott. Det är inte förtal att tipsa polisen om MISSTANKE. Om TS å andra sidan hade gjort ett inlägg på familjeliv där hon skrivit ut mannens kontaktuppgifter och anklagat mannen för brott, och att detta i sin tur hade spritt sig, då hade det klassas som förtal. Klart man ska tipsa polisen vid misstanke?????


    Det räcker att han eller någon han känner känner igen vem Ts beskriver. Det behövs alltså inga kontaktuppgifter eller personnummer.
  • ungkvinna1
    Anonym (Nja) skrev 2018-01-14 09:34:52 följande:

    Det räcker att han eller någon han känner känner igen vem Ts beskriver. Det behövs alltså inga kontaktuppgifter eller personnummer.


    Det vet jag och i detta fall har Ts utelämnat mycket, tror att det är svårt att känna igen mannen i fråga med beskrivningen som givits.
  • Anonym (F)

    Det fanns ju massa tips till en kvinna i 45+ här som var kär i en 19 åring, inte en enda kvinna tyckte hon var pedofil eller obehaglig, är jag den enda kvinnan utan dubbelmoral?

    Denna kvinna fick massa pepp och tips "strunta i vad andra tycker, du får gilla och attraheras av vem du vill!"

    Jag råder ingen att umgås med någon så ung men det är ju inte olagligt.

    Att han pratat olämpligt om småbarn, och att han gjort sexuella övergrepp / sexuella trakasserier på barn är två helt skilda saker och det är väldigt viktigt att man inte söker signaler som inte är där från början och blandar ihop ens personliga tolkning med faktiska händelser.

    Finns massa kvinnor och män som betett sig och pratat olämpligt om barn men utan att vara pedofiler. De har blivit konfronterade / tillsagda så har de insett sitt beteende och bättrat sig.

    Och får kvinnor attraheras av unga män tycker jag män får göra detsamma i unga kvinnor. Jag tycker inte det är att rekommendera men det är absolut inget olagligt.

  • Anonym (F)

    Det fanns ju massa tips till en kvinna i 45+ här som var kär i en 19 åring, inte en enda kvinna tyckte hon var pedofil eller obehaglig, är jag den enda kvinnan utan dubbelmoral?

    Denna kvinna fick massa pepp och tips "strunta i vad andra tycker, du får gilla och attraheras av vem du vill!"

    Jag råder ingen att umgås med någon så ung men det är ju inte olagligt.

    Att han pratat olämpligt om småbarn, och att han gjort sexuella övergrepp / sexuella trakasserier på barn är två helt skilda saker och det är väldigt viktigt att man inte söker signaler som inte är där från början och blandar ihop ens personliga tolkning med faktiska händelser.

    Finns massa kvinnor och män som betett sig och pratat olämpligt om barn men utan att vara pedofiler. De har blivit konfronterade / tillsagda så har de insett sitt beteende och bättrat sig.

    Och får kvinnor attraheras av unga män tycker jag män får göra detsamma i unga kvinnor. Jag tycker inte det är att rekommendera men det är absolut inget olagligt.

  • Anonym (mm)
    Anonym (F) skrev 2018-01-14 15:12:58 följande:

    Det fanns ju massa tips till en kvinna i 45+ här som var kär i en 19 åring, inte en enda kvinna tyckte hon var pedofil eller obehaglig, är jag den enda kvinnan utan dubbelmoral? /.../Och får kvinnor attraheras av unga män tycker jag män får göra detsamma i unga kvinnor. Jag tycker inte det är att rekommendera men det är absolut inget olagligt.


    Jag tror jag är konsekvent. Så länge den yngre är myndig och inte står i beroendeförhållande eller utnyttjas pga t ex intellektuell funktionsnedsättning håller jag mun om enskilda exempel oavsett kön på de inblandade.
    Men detta har absolut 0 att göra med vuxna som tänder på prepubertala barn.
    Anonym (F) skrev 2018-01-14 15:12:58 följande:

    Att han pratat olämpligt om småbarn, och att han gjort sexuella övergrepp / sexuella trakasserier på barn är två helt skilda saker /.../Finns massa kvinnor och män som betett sig och pratat olämpligt om barn men utan att vara pedofiler. De har blivit konfronterade / tillsagda så har de insett sitt beteende och bättrat sig.


    Jag håller inte med om det påståendet men vet inte heller vad du bygger det på. Vad säger att den som "bättrar" sig genom att lära sig att hålla käft om sina böjelser inte begår några övergrepp? Om någon pratar om femåringar som sexuella objekt är det  i mina ögon tvärtom så väldigt mycket som brister i både deras drift, omdöme och självkontroll att risken knappast framstår som försumbar att personen också begår övergrepp direkt (själv) eller indirekt (genom att konsumera fotade/filmade övergrepp).
Svar på tråden En pedofil - hjälp snälla!