• Anonym (Emma)
    Äldre 12 Jan 13:38
    32784 visningar
    208 svar
    208
    32784

    Vet inte hur vi ska göra med FP sitter i en sits där sambon inte kan va hemma 90 dagar. Någon mer ?

    Påhopp om att man ska dela på fp osv undabes då de faktiskt finns dom som inte kan dela vare sig dom vill eller inte . Vi hade jämnt göra när det va 60 dagar med nr 1.

    Jag är gravid med nr 2 och har nu börjat få lite små panik över hur vi ska göra med föräldradagarna. Sambon har ett jobb som INTE går att anpassa till att han måste vara hemma 90 dagar .

    Jag har börjat fundera på att tillomed skriva mig som ensam vårdnadshavare så att jag får alla dagar från början och sen kan ge honom dagar när det går . Är det någon som gjort så ? Isåfall hur gjorde ni ?

    Eller har ni gjort på något annat vis ?

  • Svar på tråden Vet inte hur vi ska göra med FP sitter i en sits där sambon inte kan va hemma 90 dagar. Någon mer ?
  • Anonym (Tja)
    Äldre 14 Jan 08:22
    Anonym (4 barn) skrev 2018-01-13 14:02:44 följande:

    Men jösses...det skrev jag ju inte...bara att familjen själv ska få bestämma över sina dagar...inte tvingas till saker.

    Det är väl hur bra som helst om pappan kan vara hemma lika mycket, men i de flesta fall tjänar män mer än kvinnor...ja, då är det tyvärr så att familjen över lag vill ha den bästa ekonomin...

    Får vi friheten att själva bestämma innebär det ju inte att alla dagar är vigda till en förälder...det innebär att msn är fri att dela som man vill, ej bli tvingad...

    Det innebär att barnet får möjligheten att bli lite äldre innan de börjar i förskolan...är det dåligt???


    Fast då kan ju pappan spara undan lite i förväg. Dessutom, hur ska kvinnor nånsin kunna tjäna mer om arbetsgivare ser oss som en risk?
  • Anonym (Suck)
    Äldre 14 Jan 08:34
    +1

    Jag fattar inte varför man är så himla engagerad i sin sambos ekonomi, och dennes rätt att vara 100 % frånvarande från sina barn, samtidigt som man absolut inte vill ha gemensam ekonomi. Det stämmer inte.

  • Anonym (A)
    Äldre 14 Jan 09:11

    Jag jobbar också själv inom vården och tar ut 3 dagar i veckan plus lägsta dagar på helgen och har ut runt 7500 i månaden plus 3800 i barnbidrag alltså 11300. Och min man har ut mellan 22-25 tusen i månaden. Jag jan vara hemma i 1 1/2 år utan problem. Men visst allt handlar ju om vilka utgifter man har! Har man mer så kanske det inte går. Men vi lever gott och sparar 4500 ändå varje månad och bor i hus.

  • Anonym (Nja)
    Äldre 14 Jan 10:22
    Anonym (Emma) skrev 2018-01-12 14:20:04 följande:

    Vid nått enstaka tillfälle isåfall. Samt att han har jour 3 helger av 4. Sen är väl största problemet att det faktiskt är 90 låsta dagar och dom dagarna behövs ju verkligen tas ut om man ska kunna hålla barnet hemma tills 1 år ( jag kan iallafall inte leva på 180:- dagarna)


    Men du har ju ändå 300 dagar på sgi nivå att ta ut.
  • Anonym (Mela)
    Äldre 14 Jan 10:45

    Nu är jag starkt emot att regeringen ska bestämma hur folk ska vara hemma.. För det kan vara svårt för många där det finns två låga inkomster så man måste ta ut full fp då äts dagarna upp fort och vill man då amma länge blir det ett problem...

    Men just i det här faller är det ett icke problem... Har man råd att lägga 17000 på amortering så har man råd att betala mindre under en begränsad tid och istället kunna leva på en lön.... Jag förstår inte att man ser det som att man lever på sin sambo när man är hemma med det gemensamma barnet.

    Min sambo betalade de flesta av mina räk inga när jag var hemma just för att jag skulle slippa ta så många dagar i veckan.. Och vi drog båda två ner på våra utgifter... Man kan inte alltid leva på samma nivå som man gjorde innan man fick barn. Lite kan man måste offra under en begränsad tid

  • Anonym (Tänk utanfö­r boxen)
    Äldre 14 Jan 11:09

    Min sambo ersatte mig för hälften av min förlorade inkomst när jag var hemma, just pga att han själv inte hade möjlighet att vara hemma just då (han tog ut sina dagar senare i form av kortare dagar när arbetet tillät det).
    Kan ni inte göra så? Och amortera mindre under en kort period.

    Jag fattar att ni inte vill förlora dagarna, oavsett om man kan överleva utan dem eller inte vill man ju få det man har rätt till. ÄVEN om det är väldigt generöst.
    Men går det inte att ta ut dem så går det inte.

  • Anonym (Tjej)
    Äldre 14 Jan 11:31

    Vi gjorde så här:

    Jag jobbade ihop och sparade semester under graviditeten. Jobbade hemifrån första två mån med bebis när hen mest bara sov. Tog sen ut all min sparade semester. Sedan föräldradagar och sambon skrev över allt som gick. Fick ta kanske 2 v lägstanivådagar. Sen så var barnet 1 år och fsk var möjligt.

    Men vi delade 100% på ekonomin. Skaffa ett konto ni båda har kort till så slipper du fråga eller så för han över x antal tusen till dig varje gång han får lön. Det är väl enklast om ni har råd.

    Tycker det är helt galet att inte ha 100% gemensam ekonomi när man har barn. Det blir ju aldrig rättvist om man gör på andra sätt ändå.

  • Anonym (välj själv.­)
    Äldre 15 Jan 08:27
    +1
    Anonym (4 barn) skrev 2018-01-13 11:30:39 följande:

    Jag tycker synd om Emma.

    Jag förstår frustrationen.

    Enligt min mening borde alla dagar vara fria att dela upp som man vill och kan i sin egna familj.

    Min man kan inte heller ta ut sina dagar. Det är synd och skam att dom ska brinna inne.

    Vi måste alla rösta rätt i valet. Enda sättet att förändra sådana här sjuka beslut...


    På vilket sätt kan inte din man vara föräldraledig en dag i veckan i 90 veckor?

    Jag har alltid tyckt att man ska få välja själv. Läser denna tråd och börjar fundera på om man inte är något på spåren när man låser dagar till vardera förälder....
  • Anonym (Inte gemens­amt)
    Äldre 15 Jan 08:55
    Anonym (Tjej) skrev 2018-01-14 11:31:56 följande:

    Tycker det är helt galet att inte ha 100% gemensam ekonomi när man har barn. Det blir ju aldrig rättvist om man gör på andra sätt ändå.


    Och för mig är det totalt nej till gemensam ekonomi, vare sig barn eller inte. Jag skulle aldrig nedlåta mig (för så känns det för mig) att leva på någon annan. Man kan få det rättvist ändå!

    Men TS, jag bar också helt mina egna kostnader under föräldraledigheten. Ändå tog jag ut tre dagar i veckan. Det baserades på att vi delade lika och den tid vi inte delade lika kompenserades jag för. Jag hade helt enkelt sparat ihop för att kunna göra just så.
  • Äldre 15 Jan 10:41
    Anonym (Inte gemensamt) skrev 2018-01-15 08:55:20 följande:
    Och för mig är det totalt nej till gemensam ekonomi, vare sig barn eller inte. Jag skulle aldrig nedlåta mig (för så känns det för mig) att leva på någon annan. Man kan få det rättvist ändå!

    Men TS, jag bar också helt mina egna kostnader under föräldraledigheten. Ändå tog jag ut tre dagar i veckan. Det baserades på att vi delade lika och den tid vi inte delade lika kompenserades jag för. Jag hade helt enkelt sparat ihop för att kunna göra just så.

    Hos oss så delar vi upp hemmet och familjens kostnader baserat på nettolönen. Då blir det naturligt att om min fru är hemma med barn och får liten eller ingen lön så kommer jag ta de flesta eller alla räkningar.

    Att skaffa barn och vara en familj måste väl betyda att man ä rett team, det går inte att dela jämt på alla kostnader om det inte är så att man har väldigt lika löner, och så är inte fallet hos oss.

  • Anonym (Inte gemens­amt)
    Äldre 15 Jan 10:48
    PH76 skrev 2018-01-15 10:41:24 följande:

    Hos oss så delar vi upp hemmet och familjens kostnader baserat på nettolönen. Då blir det naturligt att om min fru är hemma med barn och får liten eller ingen lön så kommer jag ta de flesta eller alla räkningar.

    Att skaffa barn och vara en familj måste väl betyda att man ä rett team, det går inte att dela jämt på alla kostnader om det inte är så att man har väldigt lika löner, och så är inte fallet hos oss.


    Jo, det går utmärkt att dela lika på kostnader och ändå leva ett jämställt och jämlikt liv också med olika löner.

    Vi är en familj och lag men har ändå inte gemensam ekonomi. Jag förstår inte varför det är så svårt att förstå att alla inte göra lika.
  • Äldre 15 Jan 11:04
    Anonym (Inte gemensamt) skrev 2018-01-15 10:48:12 följande:
    Jo, det går utmärkt att dela lika på kostnader och ändå leva ett jämställt och jämlikt liv också med olika löner.

    Vi är en familj och lag men har ändå inte gemensam ekonomi. Jag förstår inte varför det är så svårt att förstå att alla inte göra lika.

     


    Jag tycker absolut inte att alla måste göra likadant, jag vill bara påpeka att det finns andra möjligheter.

    Sen så är det svårt att dela 50/50 om man bor i Stockholm med stora inkomstskillnader.

    Jag tjänar mer än 3ggr än av vad min fru tjänar och om vi skulle dela 50/50 så skulle vi bli tvungna att sälja huset och flytta till en sämre förort och dra ned på en massa andra saker till oss och barnen. Det går givetvis, men det är definitivt inte et option för oss.




     

  • Anonym (K)
    Äldre 15 Jan 11:12
    PH76 skrev 2018-01-15 11:04:52 följande:

     


    Jag tycker absolut inte att alla måste göra likadant, jag vill bara påpeka att det finns andra möjligheter.

    Sen så är det svårt att dela 50/50 om man bor i Stockholm med stora inkomstskillnader.

    Jag tjänar mer än 3ggr än av vad min fru tjänar och om vi skulle dela 50/50 så skulle vi bli tvungna att sälja huset och flytta till en sämre förort och dra ned på en massa andra saker till oss och barnen. Det går givetvis, men det är definitivt inte et option för oss.


     


     


    Har du kollat om din arbetsgivare betalar föräldralön? De fyller på med 90% av lönen över taket 37.300 kr. 

    Tjänar man t ex 60.000 kr i månaden får man föräldrapenning på 52.800 kr i månaden. Under mellan 3 år och 1 år. Regleras av kollektivavtal. Googla t ex "föräldralön Saco" så ser du hur det funkar.
  • Äldre 15 Jan 11:21
    Anonym (K) skrev 2018-01-15 11:12:28 följande:
    Har du kollat om din arbetsgivare betalar föräldralön? De fyller på med 90% av lönen över taket 37.300 kr. 

    Tjänar man t ex 60.000 kr i månaden får man föräldrapenning på 52.800 kr i månaden. Under mellan 3 år och 1 år. Regleras av kollektivavtal. Googla t ex "föräldralön Saco" så ser du hur det funkar.

    Min nuvarande arbetsgivare gör inte det. Min förra för länge sedan (innan barn)gjorde det men då var man också återbetalningsskyldig om man lämnade inom 5år efter föräldraledigheten, det är inte en situation jag skulle vilja sitta i.

  • Anonym (andra­)
    Äldre 15 Jan 14:00

    Kvinnor som är egna företagare vill inte heller förlora sin kundkrets men de kan i alla fall vara hemma lite grann..

    Och jobba deltid är också ett bra sätt att både jobba och vara med barnet.

    gamla.familjeliv.se/Forum-3-41/m78370311.html

  • Anonym (Suck)
    Äldre 15 Jan 14:26
    PH76 skrev 2018-01-15 11:04:52 följande:

     

    Jag tycker absolut inte att alla måste göra likadant, jag vill bara påpeka att det finns andra möjligheter.

    Sen så är det svårt att dela 50/50 om man bor i Stockholm med stora inkomstskillnader.

    Jag tjänar mer än 3ggr än av vad min fru tjänar och om vi skulle dela 50/50 så skulle vi bli tvungna att sälja huset och flytta till en sämre förort och dra ned på en massa andra saker till oss och barnen. Det går givetvis, men det är definitivt inte et option för oss.

     


    Varför kan ni båda t.ex inte vara hemma på halvtid? På det sättet så förlorar ni inte lika mycket per månad och barnet vinner på att få vara med er båda. Jag hoppas att det inte är vanligt att man lever så mycket över sin inkomst så att om man skulle bli sjuk eller arbetslös så måste man sälja bostaden och flytta. Det kan inte vara vanligt. Om ni inte vill dela så är det ju inget problem.
  • Anonym (Ellie­)
    Äldre 15 Jan 14:34

    Läs boken " i varje ögonblick är vi fortfarande vid liv" hans sambo dör under graviditeten. Eftersom inga papper va påskrivna om faderskap blev det extremt svårt att få vårdnaden om sim egen dotter. Värt att tänka på.

    Försök istället ta ut färre dagar i veckan och snåla lite med pengar. Kolla om du kanske kan få ett extra jobb längre fram och jobba en dag i veckan. Jag jobbade 2 dagar o veckan ifrån dottern va 9 månader. För att i stället va hemma längre veckor. Så va hemma med Henne 5 dagar i veckan tills hon va 2.5. Då passade antingen mina föräldrar henne eller hennes pappa då.

  • Äldre 15 Jan 14:40
    Anonym (Suck) skrev 2018-01-15 14:26:15 följande:
    Varför kan ni båda t.ex inte vara hemma på halvtid? På det sättet så förlorar ni inte lika mycket per månad och barnet vinner på att få vara med er båda. Jag hoppas att det inte är vanligt att man lever så mycket över sin inkomst så att om man skulle bli sjuk eller arbetslös så måste man sälja bostaden och flytta. Det kan inte vara vanligt. Om ni inte vill dela så är det ju inget problem.
    Nu läste du ju inte riktigt, jag skrev att om vi skulle dela våra kostnader 50/50 så skulle vi bli tvugna att göra en sådan ändring då min frus inkomst inte skulle orka med det. Det är ju därför jag tar den större delen.

    På vilket sätt lever vi över vår inkomst?
Svar på tråden Vet inte hur vi ska göra med FP sitter i en sits där sambon inte kan va hemma 90 dagar. Någon mer ?