• Äldre 12 Jan 13:42
    12306 visningar
    41 svar
    41
    12306

    Kan hon tvinga mig sälja vårt hus?

    Vi är sambos, men skall nu separera. Vi har två gemensamma barn som bor i vår villa som vi äger till 50/50. Vi skall ha gemensam vårdnad om barnen och de skall bo varannan vecka hos respektive av oss efter allt det här är klart. Hon har inga möjligheter att lösa ut mig ur huset, men jag kan köpa ut henne ur bostaden till ett marknadspris. Vilket jag erbjudit mig då jag tycker det är viktigt barnen kan fortsätta bo på en plats de känner igen och där de har sina vänner. Kan hon vägra detta och kräva /tvinga fram en försäljning? Hennes argument verkar vara att barnen får det "för bra" hos mig och inte kommer trivas hos henne. Även om jag kommer ge henne en stor summa pengar och lösa henne från alla lån.

  • Svar på tråden Kan hon tvinga mig sälja vårt hus?
  • Äldre 13 Jan 15:13
    #31
    Diceroler skrev 2018-01-12 17:46:27 följande:

    Förstår! Då skulle hon alltså bara djävlas i stort sett och kanske möjligtvis hoppas på en budgivning som eventuellt skulle ge mer pengar än vid bodelning och den värderingen som gjordes då + att det verkar tillkomma en massa kostnader i samband med detta. Verkar ju korkat att försöka sig på detta. Då jag redan gett ett bra pris och den finns en stor risk att det blir mindre pengar. Å andra sidan får hon då mer pengar ändå eftersom hon då kan lägga skatten på vinsten som ett uppskov i en ny bostad och den inte fiktivt räknas av vid en bodelning där jag tar över fastigheten och ger henne pengar istället...ja herregud vilken soppa. Inte gör det saker bättre av att jag fortfarande bor ihop med henne. Kan ju alltid hota med att röra upp himmel och jord om hon inte går med på detta (avslöja hennes otrohet) eller vädja till henne att tänka på barnen också.


    Du kan ju alltid ge henne två val, acceptera ditt bud eller så ansöker du om tvångsförsäljning sen förklara hur tvångsförsäljninge kommer gå till.

    Enligt lag så får inte hus som ska säljas via tvångsförsäljning visas på hemnet, booli osv utan ska enbart annoseras i lokaltidningen. Dessutom ska huset säljas med friskrivningsklasul.

    Om hon vill ha en visning utav huset så får hon anordna detta själv, det finns inga krav på att någon annan ska se till att en visning blir av.

    Försäljningen sker vid en auktion med föranmälda deltagare och du kan i princip få hur lågt pris som helst, finns visa krav på att slutpriset ej får vara lägre än ert huslån. Efter huset är såld ska köpare kunna betala 10% av priset kontant på plats.

    I slutändan så kommer huset kosta markant mindre mängd vid en tvångsförsäljning.

    Om du verkligen vill ha huset och bryr dig inte om er framtida relation, ansök om tvångsförsäljning via tingsrätten, du kommer spara x antal hundratussen på dit exs bekostnad.
  • Äldre 13 Jan 17:23
    #32
    Diceroler skrev 2018-01-12 13:42:59 följande:

    Vi är sambos, men skall nu separera. Vi har två gemensamma barn som bor i vår villa som vi äger till 50/50. Vi skall ha gemensam vårdnad om barnen och de skall bo varannan vecka hos respektive av oss efter allt det här är klart. Hon har inga möjligheter att lösa ut mig ur huset, men jag kan köpa ut henne ur bostaden till ett marknadspris. Vilket jag erbjudit mig då jag tycker det är viktigt barnen kan fortsätta bo på en plats de känner igen och där de har sina vänner. Kan hon vägra detta och kräva /tvinga fram en försäljning? Hennes argument verkar vara att barnen får det "för bra" hos mig och inte kommer trivas hos henne. Även om jag kommer ge henne en stor summa pengar och lösa henne från alla lån.


    Skitsnack att det kommer få det "för bra". Hon vill bara ha mer stålar.

    Hoppas verkligen du kan behålla huset.
  • Äldre 13 Jan 20:31
    #33
    Xelol skrev 2018-01-13 15:13:08 följande:
    Du kan ju alltid ge henne två val, acceptera ditt bud eller så ansöker du om tvångsförsäljning sen förklara hur tvångsförsäljninge kommer gå till.

    Enligt lag så får inte hus som ska säljas via tvångsförsäljning visas på hemnet, booli osv utan ska enbart annoseras i lokaltidningen. Dessutom ska huset säljas med friskrivningsklasul.
    Om hon vill ha en visning utav huset så får hon anordna detta själv, det finns inga krav på att någon annan ska se till att en visning blir av.

    Försäljningen sker vid en auktion med föranmälda deltagare och du kan i princip få hur lågt pris som helst, finns visa krav på att slutpriset ej får vara lägre än ert huslån. Efter huset är såld ska köpare kunna betala 10% av priset kontant på plats.

    I slutändan så kommer huset kosta markant mindre mängd vid en tvångsförsäljning.

    Om du verkligen vill ha huset och bryr dig inte om er framtida relation, ansök om tvångsförsäljning via tingsrätten, du kommer spara x antal hundratussen på dit exs bekostnad.
    Jag har väldigt svårt att tro att tvångsförsäljning endast får ske via lokaltidningar enligt lag. Har du någon källa på det? Tom. kronofogdens försäljningar ligger ju på Hemnet.

    Däremot finns det många andra omständigheter vid tvångsförsäljning som sannolikt lär innebära att priset hamnar en bit under vanlig försäljning.
  • Äldre 13 Jan 21:20
    #34
    nevermind skrev 2018-01-13 17:23:07 följande:

    Skitsnack att det kommer få det "för bra". Hon vill bara ha mer stålar.

    Hoppas verkligen du kan behålla huset.


    Hoppas på det med såklart. Hon är pengahungrig för hon vill ha en schysst standard och barnen skall ha det bra och det sista vill jag med förstås. Har gett henne ett bra ?slutbud? nu och hotat med att dra det i långbänk annars + exponera henne för alla. Hoppas det räcker och hon accepterar detta
  • Äldre 13 Jan 21:26
    #35
    Anonym (www) skrev 2018-01-12 15:42:21 följande:

    Ja det är klart det kan bli försäljning om ni inte kommer överens. Sen är väl frågan hur länge hon ska "vägra" ta emot dina pengar.

    Jag vet ett fall där det var exakt så. Ena parten kunde lösa ut, den andra vägrade, trots att part 1 erbjöd ca 500.000 mer än det uträknade värdet. Part 2 vägrade ändå och till slut orkade inte part 1 driva frågan hur länge som helst och blev av med sitt föräldrahem. 

    Sen är det ju så att säljaren bestämmer vem som som ska köpa. I ert fall är ni båda säljare och om hon formligen vägrar att sälja till dig blir det svårt. Även i en mer normal situation är det inte självklart att den som bjuder högst får köpa, det avgör säljaren, vilket bud och vilken köpare man accepterar. 


    Då kan ju TS i princip vägra ALLA andra köpare. Och så har det låst sig igen.
  • Äldre 13 Jan 21:54
    #36
    snedtak skrev 2018-01-13 20:31:53 följande:

    Jag har väldigt svårt att tro att tvångsförsäljning endast får ske via lokaltidningar enligt lag. Har du någon källa på det? Tom. kronofogdens försäljningar ligger ju på Hemnet.

    Däremot finns det många andra omständigheter vid tvångsförsäljning som sannolikt lär innebära att priset hamnar en bit under vanlig försäljning.


    11 § Den gode mannen ska på lämpligt sätt kungöra försäljningsvillkoren samt tid och plats för auktionen

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Kungörelse

    www.villaagarna.se/Radgivning/Alla-fragor/2013/Januari/Forsaljning-av-fastighet-genom-offentlig-auktion/

    www.sydsvenskan.se/2009-09-02/du-kan-tvingas-salja-mot-din-vilja

    Ursäkta lokaltidning möjligt för mycket sagt, man ska annosera i ett massmedium, som i normala fallet är lokal tidningen.

    Teoretisk kan det möjligen gå att hävda att hemnet är ett massmedium, men jag har aldrig sett detta används.

    Ett exempel på annons,

    advokathusetoster.se/view_article.php&aid=43

    Ps, det var inte eller självklart att kronofogden skulle lägga på hemnet, www.svd.se/kronofogden-borjar-annonsera-pa-hemnet.
  • Äldre 14 Jan 00:32
    #37
    snedtak skrev 2018-01-13 20:31:53 följande:
    Jag har väldigt svårt att tro att tvångsförsäljning endast får ske via lokaltidningar enligt lag. Har du någon källa på det? Tom. kronofogdens försäljningar ligger ju på Hemnet.
    Ja. Visas även på Booli dock utan bilder på insidan av integritetsskäl.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Äldre 14 Jan 00:59
    #38
    nihka skrev 2018-01-14 00:32:09 följande:

    Ja. Visas även på Booli dock utan bilder på insidan av integritetsskäl.


    Några år sedan beslutade kronofogden att börja annosera digitalt.

    Vid detta tillfälle så skede en offentlig upphandling som måste ske enligt lag.

    Hemnet vann upphandlingen för bostäder.

    För tvångsförsäljning så har det aldrig skett en offentlig upphandling för annonsering digitalt. Anser du att svenska myndigheter ska sluta följa lagen om offentlig upphandlingar?
  • Anonym (Gamla räkan)
    Äldre 14 Jan 06:59
    #39

    Om det verkligen går åt helvete o du blir tvungen att sälja, köp några ogenomskinliga gardiner, och räkor. Låt räkorna ligga någonstans och bli gamla, precis innan försäljning/auktion/vad det nu blir- lägg räkorna i gardinstångarna eller utrymme i gardinerna så det luktar värre. Ingen kommer vilja köpa för speciellt mycket pengar o hon får inte ut något av det :)

  • Anonym (Gamla räkan)
    Äldre 14 Jan 07:00
    #40

    Sen när du fått kåken kan du ta bort dom igen och viòla så har du huset som nytt igen efter det vädrats lite

  • Äldre 14 Jan 11:46
    #41
    Xelol skrev 2018-01-14 00:59:42 följande:
    Några år sedan beslutade kronofogden att börja annosera digitalt.

    Vid detta tillfälle så skede en offentlig upphandling som måste ske enligt lag.

    Hemnet vann upphandlingen för bostäder.

    För tvångsförsäljning så har det aldrig skett en offentlig upphandling för annonsering digitalt. Anser du att svenska myndigheter ska sluta följa lagen om offentlig upphandlingar?
    Jag redogjorde för hur det ser ut.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Kan hon tvinga mig sälja vårt hus?