Inlägg från: Anonym (Utsatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utsatt)

    Vad jag än gör är allt mitt fel

    Min fru anklagar mig för allt. Gör jag inte som hon vill så gör jag fel. Ställer jag saker på fel ställen blir hon anklagande, betalar jag en räkning "fel" fast alla uppgifter är korrekt så är det fel i hennes ögon, kryddar jag maten så är de fel.

    Så fort de dyker upp något som är "fel" enligt henne så är det ALDRIG hennes eget fel utan då är det alla andra som är omständiga och krångliga. Påpekat detta för henne många gånger att vad jag än gör så blir det tamefan alltid fel i hennes ögon. O hennes svar blir varje gång att jag ska vara så jävla krånglig när jag kan göra de enkelt. Som att ställa mjölet på rätt hylla eller ställa sockret på rätt ställe fast jag vill ha det på mitt sätt och det känns som att hon kväver mig på min fri vilja att kunna ställa saker vart jag vill i mitt eget hem. Det känns som att hon misshandlar mig verbalt. O när hon väl fått mig förbannad så är jag "för macho" o ja ska leka så jävla tuff och hon eggar på mig att jag ska slå henne så jävla hårt jag kan. O jag vägrar. Har aldrig slagit en kvinna och kommer aldrig göra. Riktiga män slår inte kvinnor. Så hur fan hon ens kan tänka tanken på att försöka få mig att slå henne övergår mitt förstånd.

    Vet fan inte va jag lever med för "monster" ibland.

  • Svar på tråden Vad jag än gör är allt mitt fel
  • Anonym (Utsatt)
    AndreaBD skrev 2018-01-12 17:41:58 följande:

    Du bör göra ett försök att nå fram till henne. Det där är bara fel. Hon ska inte utgå ifrån att hennes sätt är det rätta och att andra därför gör fel. Vad du också kan göra är att haka efter varje gång som hon säger så. Fråga t.ex. "är du säker på det? Hur vet du att det där sättet är rätt?" Många märker inte hur ofta de säger sånt.

    Om det inte hjälper, kan ni fundera på att gå till en familjerådgivning. De brukar se såna mönster ganska snabbt också och försöka lösa dem.


    Saken är ju den att frågar jag något som ifrågasätter henne och får henne att bli osäker så göder jag det som redan var en brand till att bli en eldstorm. Säger jag emot så sätter hon sig direkt på tvären och vägrar acceptera/erkänna att hon gjort fel.
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (Duh!) skrev 2018-01-12 17:37:43 följande:

    Dags att flytta?


    Inte för mig för de e min lägenhet. Men har känt många gånger när vi bråkar att fan va skönt de skulle va om vi bodde på två olika ställen. Men samtidigt så är jag uppvuxen med att är man gift så bor man också tillsammans. Och det är ett mönster som är väldigt svårt att bryta.
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (b) skrev 2018-01-12 17:39:39 följande:

    Ta dig ur det där. Jag har sett flera män i min omgivning bli hunsade på det sättet. Det slutar aldrig bra.

    Spela roll var man ställer mjölet liksom. Vill hon ha det på ett speciellt sätt kan hon göra det själv. Ska maten vara kryddad på hennes sätt får hon laga den själv.

    Bestämmer hon hur du ska dammsuga och vika dina kläder också?

    Ta inte skiten säger jag bara.


    Jag har påpekat för henne att jag kan ju "sälja min hjärna" för du tänker ju ändå för både dig och mig. Jag gör ju ändå bara fel när jag försöker göra något på mitt sätt för allt ska ju va på hennes sätt. Och varje gång jag sagt hur det är så förnekar hon och verkar inte vilja veta av diskussionen något mer.
  • Anonym (Utsatt)
    AndreaBD skrev 2018-01-12 18:48:40 följande:

    Så du tar inte någon diskussion med henne alls då? Det kan ju inte fungera. Det är hon som orkar och du som ger upp. Så då har du förlorat.


    Ibland. Men jag "lägger mig" för jag tycker de finns betydligt viktigare saker i livet än o lägga energi på o bråka om vilken hylla mjölet ska stå på.
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (b) skrev 2018-01-12 18:05:27 följande:

    Om du tänker att du ska fortsätta vara tillsammans med henne så bör du nog kräva parterapi. Så någon utomstående kan förklara för henne hur fel hon tänker.

    Har du testat att, när hon påpekar något du gör "fel", bara släppa allt och säga "gör det själv om det inte passar"?

    Jag har också varit tillsammans med personer som betett sig så, och jag har då aldrig orkat vara kvar i relationen när det varit så. Orka stå och försvara hur man skär gurkan liksom... ;)

    Har ni barn?


    Har gått i parterapi och de hjälper om vi gör de regelbundet men vill ju att förhållandet ska funka även utan terapi hela tiden. Min frus mamma har gått terapi hela sitt liv pga hur illa hennes dotter behandlat henne genom åren. Och innan mig så levde hon som en slusk själv. De va bara supa, knulla och verbalt misshandla andra hela tiden. Det har varit hennes sätt att få utlopp för saker som hänt i hennes liv.

    För innerst inne tycker jag ju att hon borde inte få ut någon glädje av att "bossa" över mig och tro att hon är "bättre" på nåt sätt.

    När hon får höra hur andra ser på de som inte själva har del i saken så är det oftast jag som får rätt i slutändan bara de att min fru vägrat ta till sig de vid tidpunkten för händelsen.
  • Anonym (Utsatt)
    AndreaBD skrev 2018-01-12 19:03:15 följande:

    Jag tror inte att hon kommer att förstå det. Hon verkar för extrem för en sån insikt. hon kommer snarare att se det som bekräftan att det är han som är omöjlig. Jag skulle snarare fråga efter varje gång varför det skulle vara fel, om hon är säker på det.


    Det har du helt rätt i att hon skulle göra. Hennes adhd är ju inte till någon hjälp direkt i det avseendet. Och man ska inte skylla på att man har en diagnos. Man har fortfarande ett ansvar med eller utan diagnos. För mig är ju mina lösningar enkla medan dom för henne uppstår som krångliga. Men hennes lösningar ser för mig ut som bombnedslag.
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (Hopp) skrev 2018-01-12 21:54:36 följande:

    Hur är sexlivet? Otillfredsställda kvinnor blir lätt syrliga och gnölar om småsaker...


    Inget fel på sexlivet. Hon har vart likadan ända sen långt innan vi ens träffade varandra. Så de är inget som "bara dykt upp" utan hon är sån. Men jag har hela tiden sagt att människor kan förändras medan hon motarbeta och sagt att hon måste va den enda människan i världen som inte kan förändras. Hon säger att hon vill göra förändringar men speglar motsatsen.
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (Right back att ya) skrev 2018-01-12 19:40:32 följande:

    Du förminskar dig med detta utlåtande.

    Du måste få henne å fatta att hon gör bagateller

    Kom hem efter jobbet och var en människa som verkligen beter sig fel på riktigt. Kasta upp fötterna på köksbordet. Kom med demands "Kom och massera mina fötter" spotta i diskhon, skräpa ner golvet lämna matrester på bordet, spola inte efter dig på toan, kalla henne kärring , klaga att hon inte är sexig längre, säg att hon ska borsta tänderna, sätt dig framför TVn och tryck i dig choklad och glass och drick sprit, skratta högt och var ett jävla egosvin och vad hon än klagar på var bara nonchalant som att du inte förstår vad som är problemet ha attityden "älskling sluta vara så känslig" "du verkar haft en dålig dag" "har du mens?" "Varför är du så lättkränkt?" Bete dig som att du tycker du är världens bästa.

    Var det slusk hon ser dig som så lovar jag att hon kommer inte våga klaga på dig när du är dig själv sedan.

    (Gör hon det är hon bortom räddning)


    Tro inte de skulle hjälpa då hon själv levt som en slusk i många år. Då skulle det bara ta fram dom sidorna utav henne igen tro jag.
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (Adhd) skrev 2018-01-13 01:09:41 följande:

    Får hon behandling och stöd för sin ADHD?Du säger att man inte ska skylla på en diagnos och jag förstår vad du menar men samtidigt är det så att man får inte en diagnos om man inte har betydande problem i vardagen och med relationer.

    Jag tycker inte att du verkar ha så bra insikt i hur diagnosen fungerar (och det är inte kritik utan bara ett konstaterande) och jag får känslan av att hon själv inte har det heller eftersom hon är så ytterligt okontrollerad i sitt beteende.

    ADHD kan aldrig botas, men det går att lära sig strategier för att göra det mer hanterbart. Men hon måste ju vara mottaglig för att ta emot hjälp och jobba på det annars är det meningslöst.

    Vad gäller dina enkla lösningar och hyllplaceringar så kan jag bara säga så här; jag har själv adhd och det där handlar inte om ett behov av att bestämma eller jävlas eller något utan jag måste ha var sak på sin speciella plats annars fungerar jag inte. Det är väldigt svårt att förklara för någon som är neurotypisk men det blir en extrem stress varje gång en sak inte är där den borde vara. Hjärnan är så himla speedad hela dagarna och det är svårt att fokusera på en sak en längre stund och att sortera intryck. Att ha en specifik ordning för mig är mitt "hjälpmedel". Om någon rör om bland sakerna så är det för mig typ som att ta ifrån den som inte kan gå sin rullstol.

    Om ni ska fortsätta ha en relation så behöver ni jobba båda två tillsammans. Hon måste få insikt och vilja jobba på sin ADHD. Du måste få kunskap och förståelse och acceptera att det aldrig kommer bli som att leva med en neurotypisk. Så är det, att leva med någon med svår adhd betyder i många fall att man får göra uppoffringar. T ex att acceptera att det troligtvis är viktigast att den med funktionsnedsättningen är den som måste få styra vissa saker t ex ordning i skafferiet.

    Sen är det förstås du som måste ta ställning till om du vill det här. Jag skulle inte döma dig om du inte ville eller orkade. Herregud jag förstår knappt hur min man står ut med att leva med mig.

    Kom ihåg bara att det finns ingen quick fix, hon kommer alltid ha sin adhd. Det kommer aldrig bli så att den försvinner. När det är så här dåligt utgångsläge så kommer det antagligen ta flera år innan det ens börjar kännas mer bra än dåligt liksom.


    Nej, hon har sagt att behandlingen hon fått i form av concerta bara gjort adhd'n värre så därför tar hon ingen medicin för den och går inte heller i samtalsterapi. Hon säger att det inte är adhd'n som påverkar henne men det märks många gånger att det är det fast hon själv inte vet om det.

    Jag är inte någon neurotypisk person heller då jag har diagnos för asperger så jag har ju mina bekymmer att ta hand om. Och även jag "måste" ha saker på sitt rätta ställe för att hela dagen inte ska bli förstörd. Jag jobbar på att bli bättre och har gått i samtalsterapi och KBT många gånger.

    Det är just det att hon säger att hon jobbar på att bli bättre men hur många år skall det ta för att det ens skall börja märkas med någon som har adhd?

    Saken är ju den att hon går i taket om dagarna inte blir så som hon tänkt sig. Hon får självmordstankar och ångest etc. Nu har hon även reumatism som gör att hon har ont till och från och dom dagarna skall man verkligen se upp för vad man säger oavsett om de är av välmening. För värken gör att hon är än mer lättprovocerad.

    Du skriver att man måste låta den med funktionsnedsättningen få bestämma men i och med att vi båda har diagnoser, vem skall då avgöra vem av oss som skall bestämma? Det valet har ju hon då gjort isf i och med att det i dagsläget är mer hon som bestämmer. Medan jag får "gömma" undan min egen diagnos och ta den allt eftersom. Det är som att en del utav mig inte blir accepterad/respekterad.
  • Anonym (Utsatt)
    AndreaBD skrev 2018-01-13 10:45:29 följande:

    Oj, jo, jag förstår. Av egen erfarenhet. Har även själv erfarenhet av att behöva ignorera mina egna svårigheter och bara ta hänsyn till partnerns. Det verkar ju som om du jobbar mycket mer på att det ska fungera och att du också tar mer ansvar för att du fungerar bra med andra. Det är ju något hon också måste ta ansvar för. Sig själv alltså. Om man har humörsvängningar, bör man ju fundera på att äta antidepressiva - det gör jag, jag tycker inte det är schysst att andra ska utsättas för det. Jag försöker fortfarande få min dotter att åtminstone ta omega-fettsyror sedan hon inte vill ta anti-depp. Hon har nämligen jävliga humörsvängningar och hennes pojkvän tycker inte heller om det.

    Att hon bara "mår sämre" av Concerta - hon kan inte avfärda det så snabbt heller tycker jag. Har hört liknande av min dotter. Man får prova ett tag, många biverkningar släpper ju. Och det finns så många olika preparat, man får prova sig fram och se vad som passar. Av min erfarenhet skulle jag spontant tro att din flickvän skulle fungera mycket bättre med en sorts centralstimulerande (kanske inte Concerta, prova Elvanse eller Atttentin istället) och en liten dos antidepressiva (t.ex. Venlafaxin). Jag är förstås ingen läkare, det är bara mina erfarenheter, ifrån min familj och många andra som jag känner.

    Och jag får en "deja-vu" för att min son (ADHD) också brukar råka ut för tjejer som har liknande problem men som inte sköter sig så bra som han gör, så att han blir helt överbelastad av deras problem. Inte bra.

    Men, jag kommer tillbaka till att ni behöver hjälp att reda ut det här. OM du vill försöka rädda relationen. Då bör ni gå till någon slags terapeut, som kan hjälpa er reda ut vad era olika behov är och hur ni kan börja lösa olika problem. Jag tycker inte att du ska tveka här att ta till hjälp, för det här är väldigt komplicerat. Då kan man behöva en neutral person som kan göra upp en plan för det. Man måste ha en struktur där, annars kommer framför allt hon pga sin impulsivitet inte följa det. Familjerådgivning kan funka, om ni inte har något ännu bättre, typ ADHD/Asperger-centrum eller liknande.


    Jag har ju varit van till en viss grad att under mitt liv behöva ignorera mina egna behov pga den uppväxt jag haft med en pappa som brydde sig mer om jobbet och pengar än familjen och en syrra som betedde sig som en skit och va ute o söp o knarka och med mamma som stod "ensam" mitt i allt och försökte få ihop vardagen. Så jag har inte haft de bästa förutsättningarna om man säger så. Och ända sen tidiga tonåren har jag aktivt försökt ändra på mitt liv. Jag har definitivt inte varit någon ängel jag heller men jag har försökt gjort aktiva val som skulle bana för en ljusare framtid än den jag växt upp i. Idag (snart 30 år gammal) så har jag från ett liv i kriminalitet lyckats från att ha vänt mitt liv upp och ned fått rätsida på många saker. Jag har återfått körkortet, jag tar 5 år nykter och drogfri, jag har ett lagligt jobb som taxitelefonist, lägenhet, jag sparar till pensionen, jag har gjort en enorm innerlig resa som förändrat mitt liv genom KBT terapin och jag har gjort många andra bedrifter för att komma bort från mitt gamla sätt att "leva".

    Frugan tar centralstimulerande medicin som hjälper mot självmordstankarna och ångesten så att hon skall vara mer "jämn" i humöret men ändå så brister de för henne ibland. Så det kan ju va så att hon behöver öka dosen då hon "bara" går på 50 mg och man kan gå upp till 400.

    När hon gick på concerta började hon även självmedicinera på olagliga substanser och begick en hel del grova brott som hon inte gjort under tiden utan concerta så därför valde hon bort den och "vågar" inte testa någon annan då hon är rädd att det skall bli likadant igen.

    Och mycket så är det ju. Hon tar i stort sett inget ansvar över sitt eget liv och väljer att beskylla samhället för hur hennes liv ser ut. Och jag har sagt hela tiden att hon inte kan leva på att beskylla samhället för i slutändan har hon det största ansvaret för att se till att hennes liv skall fungera vilket hon vägrar inse. Det är samhällets fel att hon fick reumatism, samhällets fel att hon inte klarar av att jobba, samhällets fel att hennes liv är skit och jag är den enda ljusa punkten som gör att hon ännu väljer att leva.

    Vi hade en bra kontakt på rehabiliteringen som är ett adhd/asperger centrum men den kontakten valde att sluta och börja jobba på fastlandet. Så nu har de tagit in en nybörjare som inte vet ett jota och som inte fått sin licens ännu. Och då känner jag att då vet jag inte vart jag skall vända mig längre när jag vet mer om diagnosen än vad terapeuten gör.
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (Adhd) skrev 2018-01-13 12:46:37 följande:

    Jag beklagar att jag antog att du var neurotypisk. 

    Ytterst tuff situation och som sagt, hon verkar inte ha så bra självinsikt eller vilja att förändra och då är det svårt.

    Mediciner finns det ju flera varianter och kombinationer och det finns arbetsterapi och samtalsterapi hon kan gå på.

    När man är flera i ett hushåll med problem så måste man verkligen diskutera och försöka hitta bästa möjliga medelväg. Tänker typ att om du har saker som är jätteviktiga för dig men som kanske bara är milt störande för henne så går dina behov före och tvärtom.

    Av arbetsterapeuter i vissa kommuner kan man få hembesök och hjälp med hur man kan organisera hemmet och göra det "npf"-anpassat.

    Men jag tycker absolut inte det är okej att du ska skuffa undan din problematik och det låter på dina senare svar som att du fått göra det hela livet.

    Har du något stöd i livet eller är du ensam med det här? Ingen god vän eller så?


    Den enda trygghet jag hade var min mamma men hon dog i resterna utav cancer 2011. Efter hon dog så har jag varit helt ensam.
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (Adhd) skrev 2018-01-13 12:51:17 följande:

    Är du kvar hos henne för att hon är beroende av dig? Tänker eftersom hon i princip säger att hon tänker dö om du lämnar henne.

    Du har gått igenom mycket och jag har själv erfarenhet av missbruk och kriminalitet  och vill bara säga att du gjort det skitbra som tagit dig ur det.

    Var rädd om dig själv dock för det är så lätt att hamna där igen om livet inte funkar.

    Kanske är det så att det är dags för dig att gå vidare?


    Nej, men ibland känns det som att hon är det. Hon säger hon inte orkar träffa någon annan för de e ju bara krångligt när hon kan nöja sig med mig. Jag är på min vakt när de gäller nykterhet och drogfrihet så att jag inte skall trilla dit igen. När känslorna sätts ur spel vet jag att jag måste vara extra vaksam för då är risken extra stor att jag trillar dit igen.
  • Anonym (Utsatt)
    AndreaBD skrev 2018-01-13 13:00:44 följande:

    Du menar att hon tar antidepressiva??? Centralstimulerande kan man definitivt inte ta 400 mg av. Centralstimulerande är alltså Concerta och liknande.

    Nu är jag som sagt inte läkare, men jag har träffat på flera med just den personligheten som du beskriver och jag funderar om det inte lutar mer åt bipolär än åt ADHD. Det låter så. Också med tanke på att hon verkar bli manisk av centralstimulerande (att plötsligt begå brott kan vara tecken på mani). Om hon skulle höja antidepressivan så finns det också den risken, så man bör vara försiktig med det. Många med NPF är överhuvudtaget så känsliga mot antidepressiva, så det är inte bara att höja för att det generellt går att höja till en viss gräns.

    Om terapeuterna kan så mycket om NPF är kanske inte så viktigt i den situationen. Först och främst skulle ni behöva en neutral person som styr upp lite, som sorterar. Annars är det ju kuratorer som brukar vara bra i den rollen? Ta hjälp av någon, en kurator hos socialtjänsten duger också.


    Lamotrigin är de hon tar. Kan användas som centralstimulerande även om dess ordinarie funktion är för antieleptika samt bipoläritet. Och den har fungerat bra för henne hitintills. Antidepressiva vägrar hon att ta då hon inte haft någon som helst bra erfarenhet utav dessa. Lamotrigin däremot fungerar betydligt bättre. Terapeuterna kan mindre om NPF än vad jag kan och då anser jag att syftet med att gå dit går liksom till spillo om jag som går dit för att få hjälp slutar med att det är jag som hjälper terapeuten.
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (sofia) skrev 2018-01-13 16:24:29 följande:

    Anklagar man andra för allt så ligger felet hos en själv. Antingen att man faktiskt är sjuk på något vis eller att man är deppig, olycklig osv. Ta reda på vad som ligger bakom.


    Jag vet de bakomliggande sakerna och det är saker som hänt sedan barnsben. Hon kan inte släppa det som hänt och gå vidare utan lever vidare och ältar samma saker om och om igen. Jag har sagt åt henne att försöka släppa allt dåligt som hänt i hennes liv som hon inte kan göra något åt och gå vidare i livet men nej. Hon ser inte meningen med det.
  • Anonym (Utsatt)
    AndreaBD skrev 2018-01-14 11:13:23 följande:

    Okej, det är då en helt annan variant. Men det förvånar mig inte att det fungerar med en medicin mot bipoläritet. Det är möjligt att det fungerar bättre för henne än centralstimulerande och antidepressiva. Båda kan trigga märkliga saker, mani och sånt om man har anlag för det. Och det skulle jag misstänka att hon har.

    Men du har inte tagit ställning till mitt huvudsakliga förslag: Låt någon neutral person hjälpa er med att sortera hur ni skulle kunna organisera ert liv så att det fungerar bättre för båda! Vill du inte prova det?

    Och om man sedan skulle komma fram till att det inte går, att ni ska separeras, så är det också bra, för då är man överens och det blir inte lika mycket bråk, och inte lika mycket osäkerhet.


    Har försökt med en netral person så som våra föräldrar och även läkarkontakter, terapeuter, psykologer m.fl. Resultatet blir att vi måste ta kontakt varenda gång det uppstår problem. Säger jag emot och kommer med egna idéer eller förslag så tar hon mig som att det är jag som är omöjlig. Lite som att jag lägger mig själv åt sidan bara för att undvika bråk för att man nånstans känner på sig hur hon kommer reagera ändå om jag skulle säga något. Det har ju skapat en osäkerhet hos båda två. Och även så t som hänt way back kan hon komma att dra upp bara för att sätta dit mig igen och trycka på mina trigger punkter. Som att hon var otrogen och att det var mitt fel att alla våra vänner vände henne ryggen till och att det skulle ha varit för att jag baktalat henne. Att i vårat förhållande så är det jag som är den mest omtyckta och att hon är lite som det svarta fåret som ingen vill veta av. Såna saker kan hon sitta o slänga ur sig bara för att man ska få dåligt samvete och tycka synd om henne. Men då har jag istället sagt åt henne att göra något åt problemet. Vill hon inte att folk ska se henne sån så är det ju nåt hon behöver jobba på att förändra. Samtidigt säger hon emot sig själv att hon vill förändras samtidigt som hon säger att hon inte är kapabel till det och att hon inte fattar varför jag ännu är kvar hos henne. Att hon vill att jag skall lämna henne så att hon kan ta livet av sig. Och såna mindgames kör hon med hela tiden för att få sin vilja igenom. Har sagt åt henne att söka hjälp men då klagar hon på att de inte finns tillräckligt kompetenta läkare eller psykologer som skulle klara av ett fall som hennes och att hon i slutändan skulle få dom att behöva söka hjälp istället. Så alltså jag vet inte hur jag skall tolka allt som kommer ifrån henne. Nu på senaste har hon börjat säga hur mycket hon uppskattar och älskar mig men om de är för att släta ut det hela och för att på nåt sätt få mig att inte lämna henne så att hon kan fortsätta mindfucka mig.
  • Anonym (Utsatt)

    Verkligen tack för alls tips, idéer och tankar. Ni har gett mig mycket att tänka på och ni har ju helt rätt i att det är en ohållbar situation. Jag har pratat med henne om en del utav vad som tagits upp här och det verkar för tillfället som att vi båda är överens om att det är lite bådas fel. Saken som skiljer är att det oftast är hon som drar upp gammalt groll och jag förhåller mig till de faktiska sakerna. Men också att vi båda är envisa och att det i längden är inte bra för någon utav oss. För gör den ena påhopp så skall den andre alltid va värre fram tills att någon utav oss är så pass sårad att de inte funkar längre. Men oftast så är det jag som lägger mig för att få husfrid.

Svar på tråden Vad jag än gör är allt mitt fel