• Anonym (TS)
    Äldre 12 Jan 22:20
    22305 visningar
    124 svar
    124
    22305

    KVINNOR: Hur mycket pengar behöver en man du dejta MINST tjäna?

    Som frågan i rubriken lyder. Hur mycket pengar tycker du som är kvinna att en man minst ska tjäna för att du ska vara beredd att dejta honom? Utgå ifrån att du är ute efter ett seriöst förhållande.

    Jag tror medelinkomsten för män är runt 26000 i månaden. Duger det för er eller ska han tjäna mer än så? Kan han ha en lägre lön? Skulle du rent av kunna tänka dig att dejta någon som är långtidsarbetslös eller går på socialbidrag?

  • Svar på tråden KVINNOR: Hur mycket pengar behöver en man du dejta MINST tjäna?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 15:51
    Plupp73 skrev 2018-01-14 15:49:52 följande:

    Herregud! Min bästa vän är gift med en man som tjänar under 25000 kr/mån före skatt. Själv tjänar hon drygt 85000 kr före skatt.....

    De har ett jättebra äktenskap!


    Hur vet du det? Pratar ni ofta om det?
  • Anonym (?)
    Äldre 14 Jan 16:08
    Anonym (TS) skrev 2018-01-14 13:19:31 följande:
    Nej, men jag tror att män och kvinnor tänker lite annorlunda.

    Som man tänker jag att båda parter måste bidra till förhållandet på något sätt. Om hon inte jobbar, bara jobbar deltid eller tjänar väldigt lite, så får hon helt enkelt kompensera för det. Ska jag tjäna ihop alla pengarna i relationen så får hon ta hand om hemmet. Handla mat, städa, diska, tvätta och sådant.

    Jag tänker ju inte jobba hela dagarna medan hon ligger i soffan, kollar tv-serier och surfar på Facebook så att jag måste städa upp efter både henne och mig när jag är klar med jobbet.

    Kvinnor är hypergama och strävar för det mesta efter en man som har en högre social ställning än de själva har, vilket oftast innebär män som tjänar mer pengar än de gör. Män är inte det överhuvudtaget och bryr sig mindre om kvinnans ekonomi.
    Du tänker så enkelspårigt.
    Nej alla kvinnor söker inte efter en man med högre lön än de själva eller högre social status. Bara för att du läst någon bok om traditionellt historiskt upplägg är det mycket som inte längre stämmer nu för tiden. 

    Du skriver dels du inte vill försörja någon som ligger hemma på sofflocket men samtidigt skriver du att män inte bryr sig om kvinnans ekonomi. 

    Jag hävdar (igen) att det inte har med kön att göra. Tror ingen har speciellt stor lust göda en slashas som ligger på soffan och fiser. 
    Men det du beskriver har inget med ekonomi att göra. Det kan finnas rika slöhögar som inget hellre vill än att ligga och lata sig medan det finns fattiga människor med otroligt stort driv. 
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 16:23
    Anonym (?) skrev 2018-01-14 16:08:49 följande:
    Du tänker så enkelspårigt.
    Nej alla kvinnor söker inte efter en man med högre lön än de själva eller högre social status. Bara för att du läst någon bok om traditionellt historiskt upplägg är det mycket som inte längre stämmer nu för tiden. 
    Generellt sett är det så. Människans biologi har inte förändrats särskilt mycket de senaste hundratusen åren. Det har ingenting med "nu för tiden" att göra.

    Kvinnor är för det mesta betydligt mer intresserade av en man med högre social status än av en man som inte har så hög status. Sedan finns det givetvis individuella undantag.

    Det är betydligt vanligare att kvinnor spanar in snygga läkare, piloter, brandmän, poliser eller män med andra yrken som anses ha lite status. Det är viktigt när man träffar väninnorna eller familjen att kunna skryta lite om sin pojkvän och hans meriter.

    För män finns det inget sådant statusjagande alls. En man kan lika gärna välja en kvinna med låg status som en kvinna med hög status. Det är inte en kvinnas status som avgör om han ska intressera sig för henne eller inte.
  • Anonym (Ung kvinna­)
    Äldre 14 Jan 16:24
    Anonym (TS) skrev 2018-01-14 15:23:41 följande:

    Vad har du själv för utbildning?


    Jag är legitimerad sjuksköterska. Studerar till barnmorska, har en termin kvar.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 16:28
    Anonym (Ung kvinna) skrev 2018-01-14 16:24:57 följande:
    Jag är legitimerad sjuksköterska. Studerar till barnmorska, har en termin kvar.
    Och är 23 år? Starkt jobbat!

    Är du singel också? Flört
  • Äldre 14 Jan 17:16
    Anonym (TS) skrev 2018-01-14 15:51:42 följande:

    Hur vet du det? Pratar ni ofta om det?


    Ha ha ha! Nej, det gör vi verkligen inte - så det kortet är det ingen idé att du försöker använda! Vi har pratat en gång om uppdelningen av föräldraledigheter apropå lönen, och hennes man har rätt dyra intressen (sportcykling och fotografering). Hon har bytt jobb 2ggr det senaste året, och då ingår ju löneanspråk. Hon har diskuterat med mig i samband med det vad hon borde begära i lön. Sedan är det här min allra närmaste vän, vi pratar om exakt allting som går att diskutera, inklusive politik, ekonomi och sex....
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 17:28
    Plupp73 skrev 2018-01-14 17:16:26 följande:
    Ha ha ha! Nej, det gör vi verkligen inte - så det kortet är det ingen idé att du försöker använda! Vi har pratat en gång om uppdelningen av föräldraledigheter apropå lönen, och hennes man har rätt dyra intressen (sportcykling och fotografering). Hon har bytt jobb 2ggr det senaste året, och då ingår ju löneanspråk. Hon har diskuterat med mig i samband med det vad hon borde begära i lön. Sedan är det här min allra närmaste vän, vi pratar om exakt allting som går att diskutera, inklusive politik, ekonomi och sex....
    Jag tänkte mer hur du vet att deras äktenskap är så bra...
  • Anonym (Mjo)
    Äldre 14 Jan 19:28

    Bara den jag dejtar klarar av å försörja sig själv, precis som jag. Sen om han tjänar mindre än jag skiter jagi i :) Men jag skulle ha fruktansvärt svårt med en långtidsarbetslös, eftersom det ses som lathet i mina ögon. Med tanke på att det är gratis att studera i svergie och vi har det så bra med csn.så jag kan inte förstå varför man väljer utaförskap, ensamhet och inte göra något om alla dessa möjligheter finns.

  • Anonym (Hahah­a)
    Äldre 14 Jan 19:32
    Plupp73 skrev 2018-01-14 17:16:26 följande:

    Ha ha ha! Nej, det gör vi verkligen inte - så det kortet är det ingen idé att du försöker använda! Vi har pratat en gång om uppdelningen av föräldraledigheter apropå lönen, och hennes man har rätt dyra intressen (sportcykling och fotografering). Hon har bytt jobb 2ggr det senaste året, och då ingår ju löneanspråk. Hon har diskuterat med mig i samband med det vad hon borde begära i lön. Sedan är det här min allra närmaste vän, vi pratar om exakt allting som går att diskutera, inklusive politik, ekonomi och sex....


    Min bedömning är att 9 av 10 kvinnor som gör karriär lämnar sin man senast när det yngsta barnet blir typ tonåring om mannen inte gör karriär. Tro vad du vill men tjänar hon 85 och han 25 kommer hon snart tröttna argumenten kommer vara "olika ambitioner" "vuxit ifrån varandra" "inte attraherad vi är som syskon" osv. Ett par månader senare kommer hon vara upp över öronen förälskad i en man hon mött på jobbet. Förmodligen chef som förmodligen har en än bättre karriär.

    Jag raljerar men det är så det brukar vara. Har knappast hört talas om kvinnor på 50-55 år som lever med en man som har mindre än halva hennes inkomst.

    Dem som lever får se
  • Anonym (Ida Sofia)
    Äldre 14 Jan 22:43
    Anonym (TS) skrev 2018-01-12 23:11:11 följande:
    Skulle du dra dig ur om du började dejta en kille och fick veta att han är arbetslös?
    Ja, det skulde jag absalut göra utan tvekan göra.
  • Äldre 15 Jan 01:05
    Anonym (TS) skrev 2018-01-12 22:20:42 följande:

    Som frågan i rubriken lyder. Hur mycket pengar tycker du som är kvinna att en man minst ska tjäna för att du ska vara beredd att dejta honom? Utgå ifrån att du är ute efter ett seriöst förhållande.

    Jag tror medelinkomsten för män är runt 26000 i månaden. Duger det för er eller ska han tjäna mer än så? Kan han ha en lägre lön? Skulle du rent av kunna tänka dig att dejta någon som är långtidsarbetslös eller går på socialbidrag?


    Min kille, då ca 27 år gammal, hade en inkomst på ca 2000 kr i månaden från ett extrajobb när vi träffades. Jag själv är jurist och ca tio år äldre, med bostadsrätt, fast jobb etc.

    Hur klarade han sig på så lite pengar då? Jo, han hade pluggat en sexårig utbildning och bott kvar hos föräldrar för att slippa ta lån.

    Vad han tjänade/tjänar spelar ej roll, däremot hans egenskaper såsom varande ansvarstagande, ej arbetsskygg, ej skuldsatt eller betalningsanmärkningar... såna saker är viktiga. Hans ekonomiska attityd, så att säga.
  • Äldre 15 Jan 01:19

    Kärlek lär inte uppstå av tjock plånbok - då heter det lyxprostitution...

  • Äldre 15 Jan 06:56
    Anonym (Hahaha) skrev 2018-01-14 19:32:34 följande:

    Min bedömning är att 9 av 10 kvinnor som gör karriär lämnar sin man senast när det yngsta barnet blir typ tonåring om mannen inte gör karriär. Tro vad du vill men tjänar hon 85 och han 25 kommer hon snart tröttna argumenten kommer vara "olika ambitioner" "vuxit ifrån varandra" "inte attraherad vi är som syskon" osv. Ett par månader senare kommer hon vara upp över öronen förälskad i en man hon mött på jobbet. Förmodligen chef som förmodligen har en än bättre karriär.

    Jag raljerar men det är så det brukar vara. Har knappast hört talas om kvinnor på 50-55 år som lever med en man som har mindre än halva hennes inkomst.

    Dem som lever får se


    Jag förstår absolut hur du menar, men i just det här fallet tror jag inte att du har rätt. Hon ser upp till sin man. Han är bildad, samhällsintresserad, diskussionsbenägen och social. Därtill ser han väldigt bra ut. De har kul ihop, pratar bra och har samma intressen. Ett fint och aktivt sexliv efter över 25 år. Han är en genomtrevlig person helt enkelt. Hon och jag är närmaste vänner , och jag har rätt bra koll även på hennes mer förbjudna och inofficiella tankegångar.

    Allt är inte statistikens sanning!
  • Anonym (En annan man)
    Äldre 15 Jan 12:45

    intressant tråd.. eftersom Sverige (fortfarande) har relativt gott socialt skyddsnät kanske inkomst spelar mindre roll än i andra delar av världen, och andra egenskaper som utseende blir viktigare. Det skulle vara intressant att veta om min egen lön har passerat anständighetens gräns for att göra mig intressant som potentiell partner (tjänar runt 70tkr netto per månad)? Dock är jag under medellängd och för mig känns längd som ett viktigare kriterium för att vara intressant for svenskor. Så viktigt att jag måste gå farsegels för att finna partner, där mannens längd är av mindre vikt än penningpung.

Svar på tråden KVINNOR: Hur mycket pengar behöver en man du dejta MINST tjäna?