• Äldre 13 Jan 02:03
    2602 visningar
    1 svar
    1
    2602

    Ta hand om barn i skift?

    Tjena!

    Har 3 barn, 4år, 2år & 4 mån.

    Jag arbetar mycket nätter & kvällar, sambon är mammaledig.

    Vi är i 25 års åldern båda två.

    Hon tar större delan av ansvaret för barnen, medans jag stöttar upp henne, tar ansvaret för hemmet & för ekonomin/jobb.

    Nu känner hon att hon är trött på att ta hand om barnen förmestadels ensam (vilket jag förstår), och hon är trött på mina sovtider (sover på förmiddagen/in på eftermiddagen då jag jobbar mycket nätter elr när jag tar barnen på natten för avlasta henne/ge henne sovmorgon).

    Problemet är, det är svårt att ställa om sig från att sova på dagen till att sova på natten efter varje nattpass.

    Hon vill att jag ska stötta upp under natten, med andra ord vakna, gå upp & ta barnen (kl är 01.44 just nu & barnen har redan vaknat totalt 4 ggr sedan jag kom hem från jobbet 22.30), hon vill även att jag ska gå upp när barnen vaknar så hon får sovmorgon, att jag ska vara vaken under hela dagen & hitta på saker med dom/henne, samtidigt som jag har ett jobb som börjar 14.45 elr 21.45, jobba fram till 22.00 elr 07.15 för att hela proceduren gå runt igen.

    Ibland har jag varit vaken i 24h, och då förstår ni nog att när jag väl somnar, så vaknar jag inte av något samt sover väldigt väldigt länge, vilket hon tycker är mycket irriterande.

    Så hur ska jag göra?

    Är det vettigt att under den tid barnen sover oroligt/vaknar på natten att föräldrarna arbetar i skift? Tex jag från 21.00-09.00 när jag inte arbetar natten, sköta lämningarna på dagis, frukosten, omvårdnaden & går ut med hunden på morgonen, plockar undan på natten så det är snyggt & redo för en ny dag, ta barnen varje gång de vaknar så att hon bland annat får sova ut, samt ha några tim tsm på kvällen där jag har ansvaret om barnen vaknar, elr kan göra det hon känner för.

    Så tar hon lillen på 4 mån medans de "stora" är på dagis till 13.00, hämtar dom, tar ansvaret på dagen tills jag vaknar kanske runt 16.00, och därefter så delar vi 50/50 på ansvaret tills min tur kl 21.00, hittar på något ihop som familj & tar kvällens läggningar av barnen tsm.

    Jag menar, det blir ändå 5h ihop dom en familj & kanske 2-3h ihop tsm som par, såvida hon inte vill göra något ihop med någon av sina väninnor elr något liknande någon kväll då och då.

    Är jag totalt d#m i huvudet, elr låter det som en vettig uppbyggnad? Jag vill ju ta mkt större ansvar för barnen, men just som läget ser ut nu, blir jag helt slutkörd av att nästan vara "rädd" för att sova, för man förväntar sig hela tiden en replik elr liknande på att något inte duger.

    // mvh en förvirrad pappa

  • Svar på tråden Ta hand om barn i skift?
  • Caramb­olan
    Äldre 13 Jan 10:44
    #1

    I er sits skulle jag nog prioritera att se till så att båda föräldrarna har möjlighet att få sex timmar sammanhängande ostörd sömn någon gång under dygnet. Sen skulle jag försöka att om möjligt förlägga de timmarna så att det påverkar resten av familjen så lite som möjligt. Om du kan sova hemma utan att vakna på dagen så är det ju toppen och inga problem, men om min man skulle sova dagtid skulle det innebära att jag och barnen behövde hålla oss ute hela den tiden och det är ju måttligt kul nu på vintern

Svar på tråden Ta hand om barn i skift?