• blunt

    Piercing i näsvinge, läker inte

    Hej!

    Piercade mig i näsvingen för strax över 2 månader sedan. Läkningstiden för en piercing i näsvingen har jag läst/hört vara från 6 veckor upp till 12 månader. Otroligt brett spann må jag säga. Min piercare sa minst 3 - 4 månader iaf, upp till ett år. Anyways, som sagt, lite över två månader har passerat och den är lika jävlig än. Ser ut som ett troll. Har fått så kallat hypotrofisk ärrvävnad, som en liten bulle runt piercingen (har en stav med en lite kula som läksmycke) och vissa dagar lägger den sig, är hudfärgad och inte alls bråkig. Vaknade imorse och den var stor, röd, blödde osv... Kul att gå så till jobbet :/ Den verkar aldrig läka!!! Mår så dåligt över att se ut så här så funderar på att ta ut den. Min piercare säger att det inte är någon fara, och att jag måste vara tålmodig. Den är inte infekterad, utan irriterad. Måste ha kommit åt den i sömnen eller så.

    Hur som.. Någon annan som haft en näsvinge-piercing som varit bråkig under längre tid men som gått till sig tillslut? Eller ska jag ge upp drömmen om en snygg näspiercing...

    Låter löjligt kanske, men behöver lite ljus i tunneln xD Känner mig så satans ful just nu, folk stirrar på en osv...

  • Svar på tråden Piercing i näsvinge, läker inte
  • Vargaflickan

    Låter inte riktigt som en "professionell" piercare... För så ser en infekterad piercing ut, en irriterad hade bara blivit röd som min blev under läkningstiden. Fick du någon sårsprej ? Gör du rent noggrant varje dag ? Jag ger dig rådet att låta en läkare titta på den, men för guds skull vad de än säger ta INTE ut piercingen för då "stänger" du in infektionen och den blir riktigt jävlig att bli av med.

  • Vargaflickan

    Och glömde fråga om vad är smycket gjort av ? Titan ? Kirurgiskt stål ? <-- (som det ska vara av) eller fick du silver eller guld direkt ?

  • blunt

    Gjorde piercingen på CALM... Och dom har ju sjukt bra rykte, alla säger att dom är bäst i stockholm. Rengör varje dag, med ljummet vatten och sårsprej. Fick en salva också för ärrvävnaden som funkade ett tag, sen gick det upp igen.

    Har varit på studion ett par gånger, dom hävdar att det inte är en infektion, då skulle den inte vara "lugn" vissa dagar och sen bråkig vissa dagar.. Utan det är såret som inte läkt, fylls med blod och svullnar, Hade det varit en infektion, så hade det varit mer svullet, även på insidan, och väldigt ömt (enligt dom)

    Har kirurgiskt stål i staven..

    Funderar på att gå till en läkare, men är skraj att dom ska peta så mycket att det blir värre... 

  • Vargaflickan
    blunt skrev 2018-01-13 11:29:58 följande:

    Gjorde piercingen på CALM... Och dom har ju sjukt bra rykte, alla säger att dom är bäst i stockholm. Rengör varje dag, med ljummet vatten och sårsprej. Fick en salva också för ärrvävnaden som funkade ett tag, sen gick det upp igen.

    Har varit på studion ett par gånger, dom hävdar att det inte är en infektion, då skulle den inte vara "lugn" vissa dagar och sen bråkig vissa dagar.. Utan det är såret som inte läkt, fylls med blod och svullnar, Hade det varit en infektion, så hade det varit mer svullet, även på insidan, och väldigt ömt (enligt dom)

    Har kirurgiskt stål i staven..

    Funderar på att gå till en läkare, men är skraj att dom ska peta så mycket att det blir värre... 


    Min piercare sa att det är precis så en infekterad piercing ser ut, för jag kom nämligen åt min ganska ofta och den blev bara väldigt röd och sved lite. Men gå definitivt till en läkare eftersom det inte ger sig, är du förresten väldigt fysiskt aktiv ? Det påverkar nämligen läkningen om du är det.
  • blunt

    Jobbar som personlig tränare, så rör på mig mycket och äter varierad och nyttig kost... Det kanske bromsar läkningen? Med mycket träning?

    Handen på hjärtat, jag kanske har kommit åt och petat lite för mycket också... Även om jag VET att det är strikt förbjudet

  • Vargaflickan
    blunt skrev 2018-01-13 15:37:18 följande:

    Jobbar som personlig tränare, så rör på mig mycket och äter varierad och nyttig kost... Det kanske bromsar läkningen? Med mycket träning?

    Handen på hjärtat, jag kanske har kommit åt och petat lite för mycket också... Även om jag VET att det är strikt förbjudet


    Ja, ju mer fysiskt aktiv man är desto längre tid tar det för piercingen att läka. Det var inte bra, så inte konstigt att den har reagerat med att inte läka ordentligt... Det sista är nog att gå till en läkare för jag tror inte att det kommer ge med sig med att du endast tvättar rent det.
Svar på tråden Piercing i näsvinge, läker inte