• Anonym (Kaffedraken)

    Äta det äckligaste först?

    Om ni äter upp det äckligaste först på tallriken så slinker det ned ganska enkelt när du är hungrig.

    Sedan fokuserar jag på den goda maten efter det och njuter.

    På så vis äter ni tomt på talriken varje gång.

    Kan vara ett förslag till er sambo, barn eller dig själv :)GladTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-13 10:37
    Jag (ogillar) haricot verts, broccoli osv.

    Men börjar jag med det gröna så blir det alltid tomt på talriken!

    Kan vara bra för er med dieter, och hövligt när ni är på besök?

  • Svar på tråden Äta det äckligaste först?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Persikaplommon skrev 2018-01-15 11:36:02 följande:
    Minst lika oartigt att bjuda på äcklig mat , lägga mat på gästens tallrik som gästen inte vill ha eller sura om gästen inte slickar rent tallriken...
    Fast hur vet värden att just du tycker något är äckligt?
    Jag menar, sniglar i vitlökssmör eller surströmming  kanske flertalet inser att många i Sverige inte vill testa, och kollar först, men det finns ju många som ogillar sådant som anses vara bra mat. Själv har jag aldrig ens velat testa ostron t ex och äter inte tydligt rosa kött, än mindre blodigt, och jag är väl medveten om att det är jag som bryter mot normen för bra kött där. Lamm och vilt  - eller syltlök kanske - äter jag om det står på bordet men det är inget jag tycker om. Etc etc.

    Men visst, i vanliga hemmamiddagssammanhang kan man låta låta gästerna servera sig själva. Att visa missnöje med vad gästerna /inte/ äter är givetvis ohyfsat, precis som att visa missnöje med den mat som bjuds.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mandel skrev 2018-01-15 11:38:36 följande:
    Hur gör du när du blir portionsserverad?

    Eller smörgåstårta med mimosasallad i?
    Då skulle jag äta upp den, för jag är ju upplärd att äta allt vare sig jag vill eller inte. 

    Men barnen skulle jag lära att försöka äta lite grann av artighet. Ta av de komponenter som de vill äta, artigt ursäkta sig att de inte var så hungriga ifall värden/värdinnan uppmärksammar att de inte äter. 

    På en bjudning tycker jag att det är oartigt att klaga på maten eller påpeka att jag gillar minsann inte blomkål. Men man behöver inte ta åt sig största portionen man hittar utan lite diskret äta det man äter och lämna resten.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Oloina skrev 2018-01-15 12:06:10 följande:
    Då skulle jag äta upp den, för jag är ju upplärd att äta allt vare sig jag vill eller inte. 

    Men barnen skulle jag lära att försöka äta lite grann av artighet. Ta av de komponenter som de vill äta, artigt ursäkta sig att de inte var så hungriga ifall värden/värdinnan uppmärksammar att de inte äter. 

    På en bjudning tycker jag att det är oartigt att klaga på maten eller påpeka att jag gillar minsann inte blomkål. Men man behöver inte ta åt sig största portionen man hittar utan lite diskret äta det man äter och lämna resten.
    Exakt, jag kan sköta sådant diskret, varken klagar på maten eller gör någon sak av detta. Däremot har jag, väldigt sällan, mött på folk som påpekar detta och även värdar som blivit sura. Tack och lov är dessa de fåtal undantagen.
    Däremot har jag lärt mig att säga till innan, speciellt efter det tillfälle där jag inte kunde äta huvudrätten (baserat på baljväxter) utan knaprade sallad och bröd istället (och sedan tidig färd hem, tack för att man var gravid) och värdinnan var uppriktigt sagt ledsen att jag inte kunde äta huvudrätten (jag sa att det inte var några problem att det var helt OK)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mandel skrev 2018-01-15 11:38:36 följande:

    Hur gör du när du blir portionsserverad?

    Eller smörgåstårta med mimosasallad i?


    Då låmnar man kvar maten man inte vill / orkar äta upp.

    Det inte opassanande enligt vett och etikett.

    ? Får man som ofta numera en färdigupplagd rätt framställd är det inte så oartigt att inte äta upp allt (men man får gärna äta upp). Principen, om det kan kallas så, är att man inte ?måste? äta upp det som man inte själv har tagit för sig.

    Det värsta felet man kan göra vid en måltid är att kommentera eller notera vad andra gör, om de lämnar mat eller äter upp, eller vad det än är.

    Magdalena Ribbing ?

    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2013/08/12/matlamnandeetikett/
  • Anonym (Kaffedraken)
    Åsa skrev 2018-01-15 12:03:29 följande:

    Fast hur vet värden att just du tycker något är äckligt?

    Jag menar, sniglar i vitlökssmör eller surströmming  kanske flertalet inser att många i Sverige inte vill testa, och kollar först, men det finns ju många som ogillar sådant som anses vara bra mat. Själv har jag aldrig ens velat testa ostron t ex och äter inte tydligt rosa kött, än mindre blodigt, och jag är väl medveten om att det är jag som bryter mot normen för bra kött där. Lamm och vilt  - eller syltlök kanske - äter jag om det står på bordet men det är inget jag tycker om. Etc etc.

    Men visst, i vanliga hemmamiddagssammanhang kan man låta låta gästerna servera sig själva. Att visa missnöje med vad gästerna /inte/ äter är givetvis ohyfsat, precis som att visa missnöje med den mat som bjuds.


    Man tar inte mat man tycker är äckligt och man låter bli att äta vad man tycker är äckligt om man får en färdigupplagd rätt.

    Man behöver inte äta upp mat man inte inte har tagit själv enligt vett och etikett och det är onödigt också.

    Man bjuder folk på middag för att man ska ha trevligt och äta gott , finns ingen mening med att tvinga mat i gästerna om de mår illa av det.

    ( Det är som sagt skillnad om maten är inte ens favoriträtt eller om man tycker att maten är direkt äckligt och man får kväljningar vid bordet. )
  • Anonym (Kaffedraken)
    LFF skrev 2018-01-15 11:53:37 följande:
    Äter inte smörgåstårta så jag låter bli att ta något. Säger även som det är: "Tyvärr, jag tycker inte om smörgåstårta". Har än så länge inte träffat på någon som inte kunnat ta att man inte gillar något.
    Då har du tur.

    Jag äter numera det mest istället för att börja diskutera vad jag äter eller inte.
    Orkar inte längre påpeka att jag kan må skit med huvudvärk och taskigt humör i flera dagar om jag stoppar i mig det som en del anser vara livsnödvändigt att äta - bröd, tårtor, paj, kakor, glass, läsk osv.
    Sedan tillkommer en del annat som jag inte gillar - böner och linser m.m.

    Jag har lärt mig att dricka kaffe för husfridens skull.
    Om du bara visste vilken besvärlig gäst jag har varit som bara vill ha vatten till maten - inte vin, öl eller läsk/cider och sedan till på köpet inte velat ha kaffe eller saft och inte ens en massa fikabröd och tårta!?!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mandel skrev 2018-01-15 13:30:46 följande:
    Då har du tur.

    Jag äter numera det mest istället för att börja diskutera vad jag äter eller inte.
    Orkar inte längre påpeka att jag kan må skit med huvudvärk och taskigt humör i flera dagar om jag stoppar i mig det som en del anser vara livsnödvändigt att äta - bröd, tårtor, paj, kakor, glass, läsk osv.
    Sedan tillkommer en del annat som jag inte gillar - böner och linser m.m.

    Jag har lärt mig att dricka kaffe för husfridens skull.
    Om du bara visste vilken besvärlig gäst jag har varit som bara vill ha vatten till maten - inte vin, öl eller läsk/cider och sedan till på köpet inte velat ha kaffe eller saft och inte ens en massa fikabröd och tårta!?!
    Inte hos mig, vi har alltid vatten som alternativ och ingen behöver äta fikabröd hemma hos oss (det är inte ens säkert vi har det hemma heller)
    Baljväxter äter inte jag heller.
    Kaffe dricker vi sällan
  • Anonym (Kaffedraken)
    Persikaplommon skrev 2018-01-15 12:47:48 följande:
     
    Man bjuder folk på middag för att man ska ha trevligt och äta gott , finns ingen mening med att tvinga mat i gästerna om de mår illa av det.
    Lätt att instämma i men kanske att slå in öppna dörrar? Det känns lite som ett ickeproblem att värdar vill tvinga i gästerna mat. Jag menar, att någon gränslös äldre släkting trugar vid familjemidden är en sak. Men att tjata vanliga bjudsammanhang? Det låter inte som något som skulle vara vanligt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Åsa skrev 2018-01-15 13:38:35 följande:
    Lätt att instämma i men kanske att slå in öppna dörrar? Det känns lite som ett ickeproblem att värdar vill tvinga i gästerna mat. Jag menar, att någon gränslös äldre släkting trugar vid familjemidden är en sak. Men att tjata vanliga bjudsammanhang? Det låter inte som något som skulle vara vanligt.
    Nej tack och lov inte. Men jag har förstått att det finns vissa här på FL som säkert skulle bli båda kränkta och ställa till en scen om man inte åt allt som serverades i deras hem, i varje fall i de svar som de lämnat när det gäller trådar av den här typen
  • Anonym (Kaffedraken)
    Åsa skrev 2018-01-15 13:38:35 följande:

    Lätt att instämma i men kanske att slå in öppna dörrar? Det känns lite som ett ickeproblem att värdar vill tvinga i gästerna mat. Jag menar, att någon gränslös äldre släkting trugar vid familjemidden är en sak. Men att tjata vanliga bjudsammanhang? Det låter inte som något som skulle vara vanligt.


    Nej , det är nog inte vanligt , men just därför är TS råd inte särskilt användbar...

    Det finns ingen anledning att man eller ens barn ska äta äcklig mat.

    Extra dålig ide om man inte kan få i sig så mycket mat på samma gång så man tvingas lämna vad man gillar efter all äcklig mat man tryckt i sig.

    Eller så äter man mer än man orkar och mår illa hela kvällen...

    ;)
Svar på tråden Äta det äckligaste först?