• Claraaa

    Folsyra/Rosenrot?

    Hejsan alla.

    Är det någon här som är insatt gällande rosenrot och folsyra? Tydligen ska det vara bra att ta om man planerar en graviditet, Är det sant att det verkligen funkar eller ska man vara försiktig med att ta det bara sådär? Behöver lite tips om det är dåligt eller bra.

  • Svar på tråden Folsyra/Rosenrot?
  • Vickan I

    Är du normalfertil, vilket de flesta är behöver du inte experimentera med rosenrot. Folsyra däremot är viktigt och bra att ta. Det minskar bla risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Köp vitaminer där tillräcklig mängd folsyra ingår. Jättebra ta folsyra några månader innan man blir gravid så man byggt upp lagret!

  • BuoBä

    Folsyra ska man äta för att minska risken för ryggmärgsbrock. Det rekommenderas av vården.

    Rosenrot är hälsokost som man generellt bör vara försiktig med, så rekommendationen verkar vara att äta det fram till ägglossningen och sen göra uppehåll.

  • Claraaa

    Tack för era svar! Då ska jag se om jag hittar någon bra folsyra, vet ni om man ska ta den dagligen tills man blir gravid och efteråt också? :)

  • stragge
    Claraaa skrev 2018-01-13 12:22:14 följande:

    Tack för era svar! Då ska jag se om jag hittar någon bra folsyra, vet ni om man ska ta den dagligen tills man blir gravid och efteråt också? :)


    Fran till vecka 12 är rekommenderat :)
Svar på tråden Folsyra/Rosenrot?