• Anonym (Djurvän)

    Husdjursvägrares rätt att bestämma?

    I min familj har vi en katt som börjar bli gammal (19 år). Barnen som är i 10-årsåldern förstår att kisse inte lär finnas så många år till och har vid ett par tillfällen nämnt att vi måste skaffa en kattunge sen.

    Nu till problemet... Min man ogillar husdjur. Alla husdjur. Att jag lyckades få igenom att skaffa katt från början var nog för att han inte vet vad det innebar. Han avskyr katthår och möbler med klös. Självklart har han aldrig kelat med kisse, kallat honom vid namn, matat eller liknande. Dom bitarna bryr jag mig inte så mycket om men det säger en del om inställningen.

    Så hur ställer man sig till "ny katt"-frågan? När barnen nu frågar svarar maken "vi får se" vilket jag vet är lögn för han lär vägra nytt husdjur. Hur resonerar ni andra? Barnen älskar sin katt och vill ha husdjur även när kisse inte är med längre. Maken tar noll husdjursansvar men får så klart leva med katthår och klös. I husdjursfrågan ska nej-sägaren ha rätt att förvägra resten av familjen husdjur trots att han inte berörs så hårt?

  • Svar på tråden Husdjursvägrares rätt att bestämma?
  • Maggiesthlm
    Anonym (Djurvän) skrev 2018-01-18 12:21:33 följande:
    Och var är kompromissen i att byta till ett annat djur som a)maken inte accepterar heller b)ingen vill ha?
    Kompromissen hade kunnat vara att skaffa en katt av ras som inte fäller.

    Du hade också kunnat försöka mötas halvvägs och tänkt att det är roligt för barnen att få ha ett husdjur, även om det inte blir en katt. Djurvän heter du ju, men du kanske bara är kattvän?

    Jag vet att din man inte vill ha något djur alls, men t.ex. en hamster eller liknande hade han ju knappt ens märkt av, så du hade kanske kunnat övertala om du faktiskt hade velat (nu vill du ju inte det). Även om du bara köpt hem utan att prata med din man så hade det kanske inte gjort så mycket, en katt är ju en helt annan sak att "släpa hem" utan att vara överens. De flesta barn i den åldern blir ju superlyckliga om de får t.ex. ett mindre husdjur, inte hade de utan din inblandning haft så starka åsikter om vilket djur de får.

    Men det är så mycket jag reagerat på i dina inlägg att jag inte orkar engagera mig mer. Jag förstår dig inte, du är skum, det är allt jag känner just nu.
  • Maggiesthlm
    Anonym (Djurvän) skrev 2018-01-18 12:21:33 följande:
    Och var är kompromissen i att byta till ett annat djur som a)maken inte accepterar heller b)ingen vill ha?
    En bit föll bort: Du kanske också hade kunnat tänka att ni är utan djur nu ett tag, när katten går bort. Eftersom du borde kunna känna empati med din man också.  Och så får barnen träffa djur på t.ex. en 4H-gård, hos kompisar, åka till ett stall eller liknande.

    Så får ni ändå vara bland djur. Inte behöver man alltid äga djur för att kunna umgås med dem och ta del av positiva effekter av att växa upp med djur.
  • Anonym (Djurvän)
    Maggiesthlm skrev 2018-01-18 12:33:12 följande:

    Kompromissen hade kunnat vara att skaffa en katt av ras som inte fäller.

    Du hade också kunnat försöka mötas halvvägs och tänkt att det är roligt för barnen att få ha ett husdjur, även om det inte blir en katt. Djurvän heter du ju, men du kanske bara är kattvän?

    Jag vet att din man inte vill ha något djur alls, men t.ex. en hamster eller liknande hade han ju knappt ens märkt av, så du hade kanske kunnat övertala om du faktiskt hade velat (nu vill du ju inte det). Även om du bara köpt hem utan att prata med din man så hade det kanske inte gjort så mycket, en katt är ju en helt annan sak att "släpa hem" utan att vara överens. De flesta barn i den åldern blir ju superlyckliga om de får t.ex. ett mindre husdjur, inte hade de utan din inblandning haft så starka åsikter om vilket djur de får.

    Men det är så mycket jag reagerat på i dina inlägg att jag inte orkar engagera mig mer. Jag förstår dig inte, du är skum, det är allt jag känner just nu.


    Nakenkatt och alla andra djur ingår i "Maken ogillar alla djur" så hur är det att mötas halvvägs? Och djur i bur är inte djurvänligt vad du än försöker intala dig.
  • Maggiesthlm
    Anonym (Djurvän) skrev 2018-01-18 12:48:24 följande:
    Nakenkatt och alla andra djur ingår i "Maken ogillar alla djur" så hur är det att mötas halvvägs? Och djur i bur är inte djurvänligt vad du än försöker intala dig.
    Hoppsan vad du visste lite om andra djur, "djurvän".

    Djurets livskvalitet styr du själv över. Det är inte meningen att en hamster ska sitta hela dagarna i en sunkig mini-duna. Och kanin behöver inte nödvändigtvis bo i bur ens. Hur som helst - så tydligt att du redan bestämt dig för vad du tycker och du läser ju inte ordentligt vad vi skriver, det är ingen idé att diskutera med någon som dig.
  • Glinda från Oz

    Skaffa helst inte en kattunge, det finns så många vuxna katter som behöver ett hem och tar ni en vuxen katt slipper ni klös på väggar och möbler (de brukar vara så pass uppfostrade att de inte gör så) ni får också en färdig individ så ni vet om katten passar i familjen.

    Om du ska skaffa en katt eller inte handlar om du vill köra över din partner, dvs vad är viktigast katten eller att du gör något din partner absolut inte vill. Kör man över sin partner ofta kan relationen ta skada, tror du att han kommer gilla katten i alla fall då den väl kommer hem så kan det vara värt det.

    Finns det ett katthem i närheten av där ni bor? De har öppet hus ibland, locka med honom dit, de brukar ha fika och fiskdamm för barnen, då kan han få titta på alla fina katter, höra mer om dem mm då kanske han mjuknar lite, eller prata med dina kompisar som har katt och gå hem till dem, "av en händelse" börjar de prata väl om sina katter, ni kan också besöka utställningar eller andra platser där det finns många katter. Få honom att ändra sig helt enkelt.

  • Glinda från Oz
    Maggiesthlm skrev 2018-01-18 12:52:56 följande:

    Hoppsan vad du visste lite om andra djur, "djurvän".

    Djurets livskvalitet styr du själv över. Det är inte meningen att en hamster ska sitta hela dagarna i en sunkig mini-duna. Och kanin behöver inte nödvändigtvis bo i bur ens. Hur som helst - så tydligt att du redan bestämt dig för vad du tycker och du läser ju inte ordentligt vad vi skriver, det är ingen idé att diskutera med någon som dig.


    Man kan väl vara djurvän utan att vilja ha alla djur som finns. Ts behöver inte hata alla hamstrar heller för att hon inte vill ha en själv eller tycker det är fel att ha djur i bur. En hamster kan inte ersätta en katt, det är två helt olika arter som inte är lika varann till sättet alls, jag har förövrigt haft hamster i 7 år och har katt sedan fem år tillbaka.
  • Anonym (Djurvän)
    Maggiesthlm skrev 2018-01-18 12:52:56 följande:
    Hoppsan vad du visste lite om andra djur, "djurvän".

    Djurets livskvalitet styr du själv över. Det är inte meningen att en hamster ska sitta hela dagarna i en sunkig mini-duna. Och kanin behöver inte nödvändigtvis bo i bur ens. Hur som helst - så tydligt att du redan bestämt dig för vad du tycker och du läser ju inte ordentligt vad vi skriver, det är ingen idé att diskutera med någon som dig.
    Man undrar vem som vet lite om djur eller kanske inte bryr sig bara. Vad tror du att burdjur föredrar... Bur eller frihet?
  • Anonym (Djurvän)
    Glinda från Oz skrev 2018-01-18 12:52:58 följande:

    Skaffa helst inte en kattunge, det finns så många vuxna katter som behöver ett hem och tar ni en vuxen katt slipper ni klös på väggar och möbler (de brukar vara så pass uppfostrade att de inte gör så) ni får också en färdig individ så ni vet om katten passar i familjen.

    Om du ska skaffa en katt eller inte handlar om du vill köra över din partner, dvs vad är viktigast katten eller att du gör något din partner absolut inte vill. Kör man över sin partner ofta kan relationen ta skada, tror du att han kommer gilla katten i alla fall då den väl kommer hem så kan det vara värt det.

    Finns det ett katthem i närheten av där ni bor? De har öppet hus ibland, locka med honom dit, de brukar ha fika och fiskdamm för barnen, då kan han få titta på alla fina katter, höra mer om dem mm då kanske han mjuknar lite, eller prata med dina kompisar som har katt och gå hem till dem, "av en händelse" börjar de prata väl om sina katter, ni kan också besöka utställningar eller andra platser där det finns många katter. Få honom att ändra sig helt enkelt.


    Har också tänkt på katthem faktiskt. Kattungar är oändligt charmiga men det tar ju en stund innan det blir styrsel på dom och dessutom gör man nåt bra för en hemlös katt.  

    Ja, det finns katthem i närheten så jag ska göra ett försök att få med maken den dag det blir aktuellt. Fast det lär bli en hård kamp att ens få dit honom. Jag och barnen däremot går väl in och vill aldrig lämna stället. 

    Tror det skulle vara lättare att ändra hans åsikt om han inte fick sin åsikt bekräftad av sin mamma hela tiden. Hundar är blodtörstiga och läskiga medan katter är opålitliga och lömska. Hon låtsas dessutom fejka allergi trots att jag aldrig någonsin sett minsta tillstymmelse till reaktion.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Djurvän) skrev 2018-01-18 13:28:59 följande:

    Har också tänkt på katthem faktiskt. Kattungar är oändligt charmiga men det tar ju en stund innan det blir styrsel på dom och dessutom gör man nåt bra för en hemlös katt.  

    Ja, det finns katthem i närheten så jag ska göra ett försök att få med maken den dag det blir aktuellt. Fast det lär bli en hård kamp att ens få dit honom. Jag och barnen däremot går väl in och vill aldrig lämna stället. 

    Tror det skulle vara lättare att ändra hans åsikt om han inte fick sin åsikt bekräftad av sin mamma hela tiden. Hundar är blodtörstiga och läskiga medan katter är opålitliga och lömska. Hon låtsas dessutom fejka allergi trots att jag aldrig någonsin sett minsta tillstymmelse till reaktion.


    Hur är det med katten ni har nu? Jag tänker att om katten inte är som hans mamma säger så borde det få honom att inse att hon har fel. Om han säger att er katt är ett undantag kan det kanske hjälpa att låta honom träffa den nya katten fler gånger (om du får med honom vill säga ) då får han själv se att han har fel.

    Kan du prata med mamman eller är hon en sådan som aldrig lyssnar och bara kör sin grej? Om hon fejkar allergi kan inte hennes fejkade allergi vara så allvarlig även om man tror på den. Du kanske kan övertala din sambo med fakta om allergimediciner.

    Förlåt om jag ger helt fel råd, jag känner ju inte dig och din familj så det blir väldigt generellt.
  • klyban
    Anonym (Djurvän) skrev 2018-01-18 12:23:57 följande:
    Borde inte maken i så fall stå för sin åsikt även inför barnen?

    Varför ska han behöva propagera för detta och bli en elaking?
    Och vem är man som ställer barnen mot sin pappa?
    Låter lite lätt sjukt faktiskt.

    Men kör över din man, då du verkar inte bry dig ändå.
    Så får du se vad som händer.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Djurvän)
    Glinda från Oz skrev 2018-01-18 14:19:17 följande:
    Hur är det med katten ni har nu? Jag tänker att om katten inte är som hans mamma säger så borde det få honom att inse att hon har fel. Om han säger att er katt är ett undantag kan det kanske hjälpa att låta honom träffa den nya katten fler gånger (om du får med honom vill säga ) då får han själv se att han har fel.

    Kan du prata med mamman eller är hon en sådan som aldrig lyssnar och bara kör sin grej? Om hon fejkar allergi kan inte hennes fejkade allergi vara så allvarlig även om man tror på den. Du kanske kan övertala din sambo med fakta om allergimediciner.

    Förlåt om jag ger helt fel råd, jag känner ju inte dig och din familj så det blir väldigt generellt.
    Jag har aldrig hört svärmor säga ett snällt ord eller ens neutralt ord om nåt djur (med undantag för dom som legat på tallriken) under alla dom år jag känt henne. Hon är helt förlorad och kommer aldrig göra annat än hata djur tyvärr så henne kan man räkna ur det hela direkt.

    Får hoppas det finns nån charmkisse som får maken att smälta...

    Maken tror inte heller på svärmors allergi. Tror ingen i släkten tror på den. Mer en ursäkt för att få gnälla om djur.
  • Anonym (Djurvän)
    klyban skrev 2018-01-18 14:38:59 följande:

    Varför ska han behöva propagera för detta och bli en elaking?
    Och vem är man som ställer barnen mot sin pappa?
    Låter lite lätt sjukt faktiskt.

    Men kör över din man, då du verkar inte bry dig ändå.
    Så får du se vad som händer.


    Så man ska inte stå för sina åsikter på en direkt fråga? Det kallar inte jag att propagera. Det kallar jag att svara på en fråga.
  • klyban
    Anonym (Djurvän) skrev 2018-01-18 15:31:10 följande:
    Så man ska inte stå för sina åsikter på en direkt fråga? Det kallar inte jag att propagera. Det kallar jag att svara på en fråga.

    De ställer barnets pappa emot barnen för att du ska få som du vill.
    Du vet vad som gäller, han ska inte behöva förklara ett skit.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Djurvän)
    klyban skrev 2018-01-18 17:34:17 följande:

    De ställer barnets pappa emot barnen för att du ska få som du vill.

    Du vet vad som gäller, han ska inte behöva förklara ett skit.


    Jag har inga problem att stå för mina åsikter inför barnen på en direkt fråga även om mitt svar inte alltid passar dom. Maken kommer ändå få stå för ett riktigt svar nån gång så det är i alla fall ofrånkomligt.
  • klyban
    Anonym (Djurvän) skrev 2018-01-19 06:57:12 följande:
    Jag har inga problem att stå för mina åsikter inför barnen på en direkt fråga även om mitt svar inte alltid passar dom. Maken kommer ändå få stå för ett riktigt svar nån gång så det är i alla fall ofrånkomligt.

    Så då ska du forcera ditt sätt.
    Men vad hindrar dig?
    Kör på så hårt du kan.


    Enade inför barnen är ett okänt koncept när du vill få som du vill.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Djurvän)
    klyban skrev 2018-01-19 09:06:47 följande:

    Så då ska du forcera ditt sätt.
    Men vad hindrar dig?
    Kör på så hårt du kan.


    Enade inför barnen är ett okänt koncept när du vill få som du vill.


    Att konstant stå enade inför barnen är ingenting jag har behov av. Är bra att dom vet att även föräldrar inte alltid tycker lika.
  • Ester69
    klyban skrev 2018-01-19 09:06:47 följande:

    Så då ska du forcera ditt sätt.

    Men vad hindrar dig?

    Kör på så hårt du kan.

    Enade inför barnen är ett okänt koncept när du vill få som du vill.


    Tror väl inte barn blir vrak av att föräldrarna är oense om vissa saker.
  • klyban
    Anonym (Djurvän) skrev 2018-01-19 12:48:12 följande:
    Att konstant stå enade inför barnen är ingenting jag har behov av. Är bra att dom vet att även föräldrar inte alltid tycker lika.

    Men även här förespråkar du köra över din man, varför är det så viktigt för dig göra han till en elaking.
    Istället för acceptera han vill inte ha en jävla katt.


    hur många meter var det?
  • klyban
    Ester69 skrev 2018-01-19 12:54:40 följande:
    Tror väl inte barn blir vrak av att föräldrarna är oense om vissa saker.

    Detta är uppenbart en stor sak, och sortera ut han som boven...
    Ja, då blir det tokigt, lika bra de överger sin relation omgående, ömsesidig respekt existerar inte deras förhållande är dött.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Husdjursvägrares rätt att bestämma?