• Ericss­on93
    Äldre 13 Jan 18:21
    3509 visningar
    9 svar
    9
    3509

    Massage vid tidig graviditet

    Hej,

    Igår plussade jag så jag är i vecka 3 + 4. Ska resa till Thailand nästa vecka och har sett fram emot att ta massa massage och fotmassage. Hört mycket olika om massage om de är dåligt vid tidig graviditet. Någon som vet något om detta? Eller har ni ändå gått på massage? :)

  • Svar på tråden Massage vid tidig graviditet
  • Äldre 13 Jan 18:31
    #1

    Undrar på samma så följer tråden!

  • modsey
    Äldre 13 Jan 18:36
    #2

    Jag var i just Thailand när jag väntade mina tvillingar i vecka 7 - 12. Massage nästan varje dag.

  • Äldre 13 Jan 19:28
    #3

    Varför skulle det vara dåligt eller farligt?

    Jag körde på som vanligt (älskar massage så går ofta). Hade sjukt ömma bröst en period i början och då var det inte jätteskönt att ligga på mage med tryck på ryggen mem det var ju en ren bekvämlighetsgrej?

    Tyckte inte det blev jobbigt att ligga platt på mage på hårt underlag förrän typ v 16-17, så efter det har jag gått på gravidanpassad massage när jag kört helkropp. Men fotmassage o dyl är inga som helst problem.

  • Äldre 13 Jan 19:51
    #4

    Jag har fått massage av min man under hela min graviditet, jag är nu i v 31. Så vidare ingen skuttar på din rygg eller mage så borde det vara okay Tungan ute

  • Äldre 13 Jan 20:06
    #5

    Absolut igen fara. Varför man rekommenderas att avstå massage i tidig graviditet är för att ingen ska kunna beskyllas för att ha orsakat ett eventuellt missfall. Det finns inga studier som säger något om massage av gravida.

    Skulle däremot vara betydligt mer orolig med anledning av zika-viruset i tidig graviditet...


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Ericss­on93
    Äldre 14 Jan 08:44
    #6
    EpicNurse skrev 2018-01-13 20:06:36 följande:

    Absolut igen fara. Varför man rekommenderas att avstå massage i tidig graviditet är för att ingen ska kunna beskyllas för att ha orsakat ett eventuellt missfall. Det finns inga studier som säger något om massage av gravida.

    Skulle däremot vara betydligt mer orolig med anledning av zika-viruset i tidig graviditet...


    Vissa säger att de finns punkter / trigger zones på fötterna som man ska undvika massera. Vet du om det stämmer? :)
  • Äldre 14 Jan 09:08
    #7
    Ericsson93 skrev 2018-01-14 08:44:13 följande:

    Vissa säger att de finns punkter / trigger zones på fötterna som man ska undvika massera. Vet du om det stämmer? :)


    Nej jag vet inte eftersom det inte finns forskning om det. Men jag personligen tror inte att några massager kan ge missfall. Man får missfall för att det är fel på fostret/graviditeten. Annars hade man ju haft triggerpunktsmssage som ickemedicinsk igångsättnings- och abortmetod, men eftersom det inte funkar så, så kan man inte det. Så nej, jag tror inte det.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 14 Jan 09:15
    #8

    Vågar du verkligen åka till Thailand i så tidig graviditet? Är du inte rädd för att bli smittad med zika? Det ger ju extrema missbildningar... :(

  • Äldre 14 Jan 09:15
    #9
    Ericsson93 skrev 2018-01-14 08:44:13 följande:

    Vissa säger att de finns punkter / trigger zones på fötterna som man ska undvika massera. Vet du om det stämmer? :)


    Känns som att mänskligheten inte skulle ha överlevt särskilt länge om tryck på fötterna orsakade missfall. Hur skulle man då ens kunna gå?
Svar på tråden Massage vid tidig graviditet