• Anonym191

    Fostervatten??

    Hur vet man om det är fostervatten eller flytningar/urin man läcker? Är gravid i vecka 35 (34+3) och idag när jag satt och åt i soffan (satt lite framåtlutad) i ungefär en kvart och sedan reste mig så blev kändes det lite blött i byxorna. Gick på toa och kollade och det var en liten fläck i byxorna, stor som en 5-krona ungefär, gick då ut till soffan igen och såg att en likadan fläck var där jag suttit (syndes väl då jag har en ljusgrå soffa). Det blöta var luktfritt.

    Har de senaste dagarna haft ganska mycket sammandragningar, inte smärtsamma sådana dock. Varit helt kaos i magen de senaste dagarna.

    Hur ska jag veta vad detta är? Känns ju lite pinsamt att ringa till förlossningen bara för att få bekräftat att det är kiss eller flytningar som kommit.. har hört något om att man ska lägga toapapper/en binda i trosorna under typ en timme och om det blir blött ska man ringa in? Stämmer det? Lite orolig..

  • Svar på tråden Fostervatten??
  • EpicNurse

    Du kan ju till att börja med avvakta och se om det händer igen. Jag tycker det låter som flytning.

    Skulle det hända flera gånger till ikväll så kan det vara en idé att ringa förlossningen för rådgivning. Men bara detta lilla är mer eller mindre ingenting. Vet många som har det flera gången om dagen när de är gravida.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym191
    EpicNurse skrev 2018-01-13 19:58:21 följande:

    Du kan ju till att börja med avvakta och se om det händer igen. Jag tycker det låter som flytning.

    Skulle det hända flera gånger till ikväll så kan det vara en idé att ringa förlossningen för rådgivning. Men bara detta lilla är mer eller mindre ingenting. Vet många som har det flera gången om dagen när de är gravida.


    Tack för svar :) tog bort pappret efter en halvtimme och det var pyttelite blött, men der var liksom blött där "fram" och inte bak vid "öppningen hon ska komma ut från" liksom haha.. känns väldigt tungt neråt dock.. som ett tryck neråt där nere. Men det kanske ska vara så :)
  • Anonym191

    Glömde också nämna en händelse som skedde för ca 2 veckor sedan:

    Jag och sambon låg och sov, sover så j*kla dåligt nu för tiden så är helt död. Vaknar varje 1,5h för att kissa ungefär. Vaknade vid ca 01:30 av att det var en stor blöt fläck i sängen. Fläcken var cirka 20cm lång och kanske 10cm bred och var placerad i maghöjd med mig, avlång och sträckte sig ungefär från nederdelen av magen till precis under brösten.

    Täcket var också blött där jag legat och även min kudde var blöt vilket gjorde mig väldigt fundersam. Kände på min sambo som ibland kan bli väldigt varm i sömnen då han lindar in sig i täcket, han var helt torr och allt på hans "sida" var helt torrt. Blev ändå sur för jag tänkte att det var han, och jag fick sova på kanten utan täcke efter det. Vaknade upp ett par timmar senare och det var helt torrt, avfärdade det då som en dröm då jag tänkte att så snabbt kan väl inte allt ha torkat?! Frågade sambon dagen efter om det var en dröm men han sa att det hände på riktigt (väckte honom på natten där för att jag var sur över att han "svettats" ner sängen). Sedan dess har jag dock inte varit med om något liknande, undrar fortfarande vad f*n det kan ha varit den natten.. sen kom detta lilla idag vilket gjorde mig orolig

  • Anonym (Sofi)

    Jag tycker det låter som att du läkt urin i sömnen och att det "vandrat längs kroppen" upp mot kudden, eller att sängkläderna helt enkelt sugit upp det åt de hållet? . Är väl egentligen inte alls otroligt om du måste pissa så ofta på nätterna och en unge som trycker mot blåsan? Urin luktar heller inte alltid, speciellt inte om man dricker mycket eller pissar ofta då det inte hinner bli så koncentrerat.

  • Meriall

    Det låter som flytning och att det var du som svettades på natten. Man är ju ofta extra varm som gravid. Det blöta på papperet kan också vara flytning. Speciellt om det inte luktade som fostervatten.

    Mitt vatten gick ungefär i din vecka och då rann det långsamt längs benet. Sedan tog det ändå en hel vecka innan hon föddes.

  • Anonym (Y)

    För mig gick vattnet och det luktade ungefär som hav skulle jag säga, lite rosaaktigt kunde jag se om jag hade binda. Låter inte som att du läcker fostervatten, men är du orolig tycker jag att du ska höra av dig till din mvc.

Svar på tråden Fostervatten??