• Anonym (Finge­rbitar­e)
    Äldre 13 Jan 21:23
    14323 visningar
    21 svar
    21
    14323

    Sluta bita på naglarna/fingrarna

    Hej

    Jag har under många år, minst 15 kanske mer (jag är 27), bitit sönder mina naglar, nagelband och huden kring naglarna.....Detta leder till smärta, svullna och röda fingertoppar. Ändå så kan jag inte sluta!! :( Det är inte kopplat till stress eller något, utan jag gör det närsomhelst helt omedvetet. När jag tänker på att låta bli så kryper det i hela kroppen och tillslut så glömmer jag bort att tänka på det och så biter jag igen. Har aldrig lyckats hålla mig från det en hel dag....

    Hur kan man göra för att sluta?? :(

  • Svar på tråden Sluta bita på naglarna/fingrarna
  • Anonym (Finge­rbitar­e) Trådstartaren
    Äldre 13 Jan 21:38
    #3
    Tow2Mater skrev 2018-01-13 21:26:40 följande:

    Hemma kan du ju ha ett par tunna fingervantar.


    Drar av mig vantar också omedvetet. Jag är ute och går mycket och nu på vintern har jag alltid vantar ute, ändå är händerna sönderbitna som vanligt när jag kommer hem....
  • Anonym (Finge­rbitar­e) Trådstartaren
    Äldre 13 Jan 21:39
    #4
    Landkrabbis skrev 2018-01-13 21:27:01 följande:

    Doppa fingertopparna i T-röd eller pensla med Stopp-o-väx.

    Börja brodera, sticka etc.


    Illasmakande hjälper inte heller, biter bort det också :(

    Ska testa det, kanske hjälper!
  • Anonym (Finge­rbitar­e) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 07:33
    #8

    Jobbar inom vården så får inte använda lösnaglar, nagellack osv :(

  • Anonym (Finge­rbitar­e) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 18:49
    #11

    Har gått ganska bra idag ändå. Har en kortisonkräm hemma som luktar pyton som jag smörjt med typ en gång i timmen, så jag kommit på mig själv när jag varit på väg att börja bita

  • Anonym (Finge­rbitar­e) Trådstartaren
    Äldre 24 Jan 13:35
    #15
    Anonym (Raylex) skrev 2018-01-15 17:18:30 följande:

    Ärligt, kortison??? Som sjukvårdsanställd borde du veta riskerna med att använda det utan anledning (och nagelbitning är knappast en indikation).

    Jag rekommenderar varmt Raylex. Samma typ av preparat som stopp-å-väx/Stop n grow men fungerat mycket bättre för min dotter; fick själv tips från en familj som använt det.


    Fast det är väl ändå mitt val och mitt problem? Jag använder det dagligen ändå så ser inget större problem att använda det några gånger ytterligare men då enbart på fingertopparna.
  • Anonym (Finge­rbitar­e) Trådstartaren
    Äldre 24 Jan 19:53
    #20
    Anonym (Raylex) skrev 2018-01-24 15:41:50 följande:

    Visst. Ditt problem om du använder läkemedel helt utan indikation för det i fallet nagelbitandet, och med risk (ganska stor risk på fingertopparna) för icke önskade, i värsta fall kroniska, bieffekter.  Det rimmar dock illa med att säga sig jobba inom sjukvården.


    Helt klart värt den risken :)
Svar på tråden Sluta bita på naglarna/fingrarna