• Aniiee

    Ogillar du anime? Varför? När sist såg du ens anime?

    Jag bara frågar. Mest för att jag är irriterad.......


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden Ogillar du anime? Varför? När sist såg du ens anime?
  • Tecum

    Varför är du irriterad? Vad är bra resp dåligt med anime, vad gillar du med anime?
    Jag vet inget om anime, vad ska jag börja med?

  • Meriall

    Såg sist för länge sedan, kanske 10 år sedan. Ogillar vissa grejer med det. Tycker också det kan finnas bra saker men det finns så mycket dåligt att jag inte orkar söka igenom. Är tex less på fanservice och fighter/strider som tar mer än typ 30 sek. Också less på serier där folk ser för lika ut eller som är för mörka. Vill inte ha Sd eller att de "byter" seriositetsgrad plötsligt utan ska vara ganska jämnt. Inte småbarn som huvudpersoner. Inga filmer. Inte så mkt stillbilder.

    Det finns säkert något jag skulle gilla men vet inte vad. Gärna drama/romance men som inte är förutsägbart. Gillar yaoi-romance men inte där ena parten är större/äldre/mer på/våldsam/mer maskulin/smalare ögon medan andra är tvärtom. De ska isf vara lika i kroppsbyggnad och det andra och båda "mellanstora" eller vad man ska kalla det.

    Har blivit så kräsen med anime :S

  • Carambolan

    Jag såg mycket anime förr men utbudet är väldigt begränsat på de streamingtjänster vi använder (netflix, viaplay, hbo). Finns det nån motsvarande tjänst för anime idag? Anledningen till att jag slutade var att det var så bökigt att pirata eller hitta vettiga subs.

    Jag gillar lågmälda och fina serier som typ Mushishi eller vuxna relationsdraman i stil med Kimi ga nozomu eien. Inte långkörare med massa filleravsnitt.

  • Aniiee
    Tecum skrev 2018-01-13 21:46:33 följande:

    Varför är du irriterad? Vad är bra resp dåligt med anime, vad gillar du med anime?
    Jag vet inget om anime, vad ska jag börja med?


    Jag blev "attackerad" (ifrågasatt) av en "mobb" (släktingar till flickvännen, både äldre och yngre) vars syn på anime är i princip vad fox news kan servera.... typ, om ens det.....

    Bra och dåligt med anime? Det är lite som att frånga "Vad är bra eller dåligt med tv". Det finns massor med bra, vackra, roliga, fantasifulla, spännande, hemska, läskiga, dåliga, fula, tråkiga,  fantasilösa anime därute. Allt från Mumin från 1990 (ja, den tecknade serien som alla 80-90-talsungar såg på tv...) till Anohanas vackra drama till Hellsings skräck/gore till...... allt mellan himmel och jord, helt enkelt.

    Om du vill ge anime en chans så beror det helt på vad du gillar för film eller serier, men jag tipsar alltid, alltid, alltid om Spirited Away om du har två timmar och Death Note (ffa de första ca 30 avsnitten) eller Cowboy Bebop om du har två dagar. Annars får du säga en genre.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Meriall skrev 2018-01-13 21:46:53 följande:

    Såg sist för länge sedan, kanske 10 år sedan. Ogillar vissa grejer med det. Tycker också det kan finnas bra saker men det finns så mycket dåligt att jag inte orkar söka igenom. Är tex less på fanservice och fighter/strider som tar mer än typ 30 sek. Också less på serier där folk ser för lika ut eller som är för mörka. Vill inte ha Sd eller att de "byter" seriositetsgrad plötsligt utan ska vara ganska jämnt. Inte småbarn som huvudpersoner. Inga filmer. Inte så mkt stillbilder.

    Det finns säkert något jag skulle gilla men vet inte vad. Gärna drama/romance men som inte är förutsägbart. Gillar yaoi-romance men inte där ena parten är större/äldre/mer på/våldsam/mer maskulin/smalare ögon medan andra är tvärtom. De ska isf vara lika i kroppsbyggnad och det andra och båda "mellanstora" eller vad man ska kalla det.

    Har blivit så kräsen med anime :S


    Ja, kräsen med anime måste man nästan vara. Det finns massor.

    Yaoi... is the opiate of the fan girls. Tyvärr är det du listar typiska tropes för yaoi, så det är näst intill omöjligt att htta något där det inte finns. May-December romance är en staple där. Men jag kan inte annat än älska det i alla fall. Junjo Romantica och Sekaiichi Hatsukoi är det jag alltid återkommer till. Sen finns några grå-zons-yaoi också, som går i repris här jämt. Antique bakery, Monochrome Factor.....

    Det där med fan service snackade Gaijin Goombah om idag. Att allt kanske inte är så fan service som västerlänningar tror/tycker. Jag höll väl i stort sätt med honom.

    Det låter som att du (som de flesta) sett mest shonen, dock. Se Hanasaku Iroha. Förvisso handlar det om en tonårstjej, men det är inte Sailor Moon, om vi säger så.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Carambolan skrev 2018-01-13 21:59:48 följande:

    Jag såg mycket anime förr men utbudet är väldigt begränsat på de streamingtjänster vi använder (netflix, viaplay, hbo). Finns det nån motsvarande tjänst för anime idag? Anledningen till att jag slutade var att det var så bökigt att pirata eller hitta vettiga subs.

    Jag gillar lågmälda och fina serier som typ Mushishi eller vuxna relationsdraman i stil med Kimi ga nozomu eien. Inte långkörare med massa filleravsnitt.


    Crunchyroll finns. Gratis med reklam eller premium utan reklam. Annars finns ju animeram och animeshow, båda helt utan reklam, men i gråzonen för vad som är lagligt. 

    På animeshow finns Studio Ghiblis Ronja Rövardotter =P Ok, det är inte Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter, men det är Studio Ghiblis Ronja Rövardotter.....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • elyse

    Jag och maken såg en del Conan för 7-8 år sedan. Monster var bra också. Annars har jag svårt att hitta något jag gillar.

  • Vixen90

    Tror att jag skulle kunna gilla det. Har i princip inte sett mer än Sailor moon som barn och det var sådär... Då var Lilla sjöjungfrun bättre Såg film-versionen av Death note på Netflix, men inte sett anime-serien.

    Vad bör jag börja med för anime? Vad finns på netflix som är bra för vuxna? Önskar lite spänning och tempo. Shoot!


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Aniiee
    Vixen90 skrev 2018-01-13 22:49:11 följande:

    Tror att jag skulle kunna gilla det. Har i princip inte sett mer än Sailor moon som barn och det var sådär... Då var Lilla sjöjungfrun bättre Såg film-versionen av Death note på Netflix, men inte sett anime-serien.

    Vad bör jag börja med för anime? Vad finns på netflix som är bra för vuxna? Önskar lite spänning och tempo. Shoot!


    Netflix-filmversionen av Death Note SUGER! Absolut fail både som adaption av materialet och som fristående film. Värre än de japanska live action filmerna (som är ok... och Matsuyama Kenichi är fantastisk) Se serien. Börja där.

    På netflix? Vet inte ens om det finns riktig anime på netflix..... vet att de har ett par anime-style. Men jag har ju inte netflix, heller så jag har ingen koll... "går och kollar.... häng kvar i luren....*
     
    Ok, så.... de har tydligen Death Note, Shigenki no kyojin, Ajin, Durarara, Fairy Tail, Full Metal Alchemist + FMA Brotherhood, Gurren Lagann, InuYasha, Kill la kill, Mushishi, Ouran High School Host club, Tiger and Bunny, Vampire knight och Your lie in april, som jag sett och gillar. Jag röstar här för FMA Brotherhood, Shigenki no kyojin, Death note (absolut måste) för lite spänning och tempo. Det finns inget som kan göra att äta chips så spännande som Death Note......
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    elyse skrev 2018-01-13 22:40:28 följande:

    Jag och maken såg en del Conan för 7-8 år sedan. Monster var bra också. Annars har jag svårt att hitta något jag gillar.


    Pshyco-pass...... se den.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Ogillar du anime? Varför? När sist såg du ens anime?