• Anonym (Mamma­till3)
    Äldre 14 Jan 09:56
    1526 visningar
    4 svar
    4
    1526

    Första sommaren som ensamstående med 3 barn, hjälp.

    Denna sommaren blir första som ensamstående. Jag har 3 barn som i sommar kommer vara 9, 6 och minstingen som kommer vara precis fyllda 2 år.

    Ekonomin kommer såklart vara begränsad men med möjligheter till lite nöje ändå. Jag är fast besluten att ge mina barn ett fint sommarlov och behöver era tips. Jag har svårt att komma på större aktiviteter (som äventyrsbad, nöjesparker) som man fixar med alla 3 själv. De stora barnen älskar t.ex karuseller, men många får de inte åka utan vuxen så då är det kört för att jag måste hålla koll på den yngsta. Samma med sommarland med pooler, de stora kommer vilja åka rutschkana och stoja runt i de större bassängerna och lilla hänga i småbarnspoolen... Känns som den äldsta kommer bli den som får anpassa sig mest. De 2 yngsta tycker fortfarande det är kul med olika lekplatser men äldsta börjar bli lite uttråkad av det (om han inte har en kompis med sig!).

    Hur löser ni andra ensamstående sommaren?

    Tips på utflykts/resmål inom Sverige som hade funkat för alla åldrarna 2-9 år ?

    Vi bor i Skåne , tyvärr inget körkort.

    Tacksam även för andra tips och tricks hur jag kan fixa en fin sommar även de dagar vi är hemma. ????

  • Svar på tråden Första sommaren som ensamstående med 3 barn, hjälp.
  • Caramb­olan
    Äldre 14 Jan 10:03
    #1

    Du har inte möjlighet att ta med en släkting eller vän...? Det är ju många barnlösa vuxna som älskar karuseller och äventyrsbad men som tycker att det inte riktigt är socialt accepterat att gå dit utan barn

  • Äldre 14 Jan 10:11
    #2

    Sänk dina krav och förväntningar! Som du skrev, äldsta börjar tycka det är tråkigt med parker, men be honom ta med en vän. Då kan man i fint väder enkelt hänga i parker/lekparker. Ta med fotboll, freesbe, brännboll, drake att flyga, vattenpistoler/gevär. Kolla efter uteleksaker på hemsidor med barnleksaker, typ br osv. Ta med picknick, mackor, engångsgrill, osv. Här jag bor finns jättebra kombination park/lekpark/skog. Barn blir ju ganska kreativa när de får leka fritt. Sägs ju att de inte tar skada av att ha tråkigt och ha ordnad lek hela tiden ;)

  • Äldre 14 Jan 14:20
    #3

    Barn nöjer sig med det mest enkla. Picknick på golvet i vardagsrummet älskande mina barn.

    Köp vattenballonger, måla varandras magar och kasta prick. Åk till en hage och titta på kossor, gör en skattkarta, hitta på äventyr! Finns massa saker som inte behöver kosta pengar man kan hitta på, gäller bara att använda fantasin :)

  • modsey
    Äldre 14 Jan 14:40
    #4

    Jag gillar Astrid Lindgrens värld. Perfekt att spendera två dagar där och titta på teater, sjunga och leka. Finns bpde picknick ytor och prisvärda restauranger inne i parken.

Svar på tråden Första sommaren som ensamstående med 3 barn, hjälp.