• Äldre 14 Jan 11:54
    2200 visningar
    5 svar
    5
    2200

    AB & personlig konkurs

    Hur gör jag om jag vill starta ett aktiebolag ihop med någon, vars ekonomi inte är i ordning?

    Personen i fråga (vi kallar honom för Ville) har ett AB som har svåra likviditetsproblem. Dessutom har Ville personlig borgen på lånen, så han hotas även av personlig konkurs. 

    Vad händer i följande situationer:

    1. Villes AB är delägare i vårt gemensamma, nya AB. Villes AB går i konkurs. 
    2. Ville som privatperson är delägare i vårt nya AB. Han går i personlig konkurs. 

    Jag vill gärna ha Ville ombord, han har många starka sidor, om då ekonomi inte är hans starka sida, och det kommer han heller inte att ha att göra med i det nya projektet. 

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden AB & personlig konkurs
  • Äldre 14 Jan 12:02
    #1

    Om Ville eller AB Ville går i konkurs ska ju alla tillgångar användas för att betala fordringsägare. Som jag ser det riskerar ni alltså att det kommer in en ny oönskad ägare i ert nya bolag om Ville går i konkurs. Om ni vill ha honom med kanske det är bättre att bara ha med honom i styrelsen och inte som aktieägare?

  • Äldre 14 Jan 12:05
    #2

    Om Ville eller AB Ville går i konkurs ska ju alla tillgångar användas för att betala fordringsägare. Som jag ser det riskerar ni alltså att det kommer in en ny oönskad ägare i ert nya bolag om Ville går i konkurs. Om ni vill ha honom med kanske det är bättre att bara ha med honom i styrelsen och inte som aktieägare?

  • Äldre 14 Jan 12:09
    #3
    Agneta009 skrev 2018-01-14 11:54:06 följande:

    Hur gör jag om jag vill starta ett aktiebolag ihop med någon, vars ekonomi inte är i ordning?

    Personen i fråga (vi kallar honom för Ville) har ett AB som har svåra likviditetsproblem. Dessutom har Ville personlig borgen på lånen, så han hotas även av personlig konkurs. 

    Vad händer i följande situationer:

    1. Villes AB är delägare i vårt gemensamma, nya AB. Villes AB går i konkurs. 
    2. Ville som privatperson är delägare i vårt nya AB. Han går i personlig konkurs. 

    Jag vill gärna ha Ville ombord, han har många starka sidor, om då ekonomi inte är hans starka sida, och det kommer han heller inte att ha att göra med i det nya projektet. 

    Tacksam för svar!


    Vad är det du vill, rädda Ville från konkurs eller starat en företag tillsammans med Ville?

    Är det rädda från konkurs går du in med kapital i befintlig företag mot aktier i företaget, löser lånet. Därfter fortsätter ni driva företagaet tillsammans  som delägare.

    Är det bara att driva företag så låt Ville och hans bolag kracha. Starta sen ett nytt bolag där du är ensam delägare och anställ Ville.


  • Äldre 14 Jan 12:40
    #4

    Tack för svaren! 

    Jag har tänkt investera c 300 000kr i det nya företaget. Skulle Ville ha 20% av aktierna så är det väl att köpa ut honom som gäller vid hans konkurs... 

    För att rädda Villes AB i dagsläget behövs en betydligt större summa... Det bästa är kanske att avvakta och se hur det går för honom. Och anställa honom ifall det sedan går dåligt 

  • Äldre 14 Jan 12:55
    #5
    Agneta009 skrev 2018-01-14 12:40:06 följande:

    Tack för svaren! 

    Jag har tänkt investera c 300 000kr i det nya företaget. Skulle Ville ha 20% av aktierna så är det väl att köpa ut honom som gäller vid hans konkurs... 

    För att rädda Villes AB i dagsläget behövs en betydligt större summa... Det bästa är kanske att avvakta och se hur det går för honom. Och anställa honom ifall det sedan går dåligt 


    Låt Ville gå i konkurs. Starta eget bolag med dina pengar. Anställ Ville. Inga aktier i nytt bolag till Ville innan hans privata finanser är i balans.


Svar på tråden AB & personlig konkurs