• Anonym (Ledsen)

    Min sambo blev jätte arg över att jag påpekade att det han gjort är misshandel. Har han fel eller jag?

    Jag sitter i en rätt speciell relation som kanske inte är så optimal egentligen men det är inte det jag vill gå in på nu utan en diskussion som uppkom i morse.

    Sambon är väldig grov i munnen varje gång vi bråkar eller ska diskutera om något , och det händer ofta. Oftast slutar det med att han sitter o spyr kommentarer om hur dålig mamma jag är , hur värdelös jag är , en idiot , en hora, undrar vad det är för fel på mig osv osv ja ni fattar. Oftast i slutstadiet på det hela för då orkar han inte prata mer enligt han själv , så då säger han allt för att han vet att jag blir så ledsen att jag går och stänger in mig i ett annat rum .

    När han dricker alkohol så är det som att trycka på en knapp antingen är han helt normal eller så blir han enligt mig det där monstret som jag är livrädd för .

    Han har aldrig någonsin slagit mig MEN han har sparkat undan benen på mig åtskilliga gånger så jag åkt i backen . Slitit i mig . Knuffat i kull mig eller knuffat in mig i saker . Suttit över mig en gång i sängen och funkar mitt huvud i sängbordet fler talet gånger. Hotat mig med kökskniven att han ska mörda mig . Osv osv det är några exempel. Samtidigt som han är så hemsk i sina ord han går in helt för att bryta ner mig till långt under botten .

    Oftast försöker han sen dagen efter att lägga över det hela på mig att det är mitt fel. Om jag inte hade varit snäll o hämtat han så hade det inte hänt. Om jag inte hade börjar diskutera det så hade inget hänt osv det är alltid mitt fel .

    Och jag säger inte att jag aldrig kan ha kallat honom idiot när vi bråkat med de e typ det för oftast blir jag så pass förlamad av allt han säger så jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

    Nu till saken . Imorse talade han om att en tjejkompis till han hade blivit misshandlad av sin pojkvän i helgen ( något slag i ansiktet sen hade han knuffat henne i backen och gått därifrån)

    Då gav jag som svar dom kommer säkert bli ihop igen hon är väl lika dum som en Annan.

    Då exploderar han igen och ifrågasätter hur jag kan tycka att han misshandlar mig . Jag sa att jag tycker det och att det finns olika stadier av misshandel . Jag blev skit ledsen för jag tycker verkligen det känns som att han misshandlar mig mest psykiskt men även när han har rört mig .

    Har jag fel ger jag honom skit för något som faktiskt inte är misshandel , ska man kunna ta det som normalt ?

  • Svar på tråden Min sambo blev jätte arg över att jag påpekade att det han gjort är misshandel. Har han fel eller jag?
  • Anonym (E)

    Du har rätt, han har fel. Det han gör mot dig är misshandel och olaga hot och är inte det minsta normalt.

  • 8airam8

    Du gör fel som är kvar hos människan som misshandlar dig!!! Lämna lämna lämna lämna lämna lämna!!!! Kontakta kvinnojour. Ring en vän, en släkting, vad som helst! Gå ifrån honom nu.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • misshandlad tax

    Din sambo misshandlar sig. Totalt solklart fall av misshandel. Det kan knappast finnas någon som inte skulle klassa det han gör mot dig som misshandel. Skulle hans tjejkompis berätta åt din sambo att hennes pojkvän gjort detta mot henne så skulle han också ha klassat det som misshandel. Skulle din sambo vara något att ha så skulle han inte bli arg över att du säger att han misslandlar dig, utan skulle istället blir ångerfull och försöka rätta till sitt beteende. Då skulle det finnas hopp om att han faktiskt skulle kunna förändras och det skulle finnas en möjlighet till en framtid för er. Nu finns det inget hopp. Din sambo misshandlar dig och är farlig för dig både fysiskt och mentalt. Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med en kvinnojour och ber om hjälp att avsluta detta ohälsosamma förhållande.

  • Anonym (Gränsen)

    Nu har du inte beskrivit om du är fysiskt våldsam mot honom eller kallar honom fula saker eller hotat honom men du har beskrivit hans handlingar och faktiskt handlar det inte om det klassas som misshandel eller inte,utan om hur du känner över det, där din gräns går, är där du ska lämna.

    Du har uttryckt rakt till honom hur du känt kring hans beteende och allt han gjort är att vara respektlös och förneka hur du känner.

    Det är väl allt facit du behöver, eller ?

    Kan du göra slut med honom och bo någon annan stans vore det guld värt i din sits. Men när du är redo att ta det steget kan vara du veta, eller rättare sagt,du blir aldrig redo, du gör det när du vill bli redo för någonting nytt och tryggt.

  • Qaey

    Misshandel och olaga hot. Det enda du behöver fundera på hur farlig gärningsmannen är för dig när och om du bara skall ducka o flytta lite snyggt utan att provocera honom eller orka ta den polisanmälan med ev rättegång, besöksförbud psv som han egentligen förtjänar.

  • Anonym (Ledsen)

    Han vet att jag inte kommer lämna honom eller att jag faktiskt inte kan lämna honom heller,då jag har betalningsanmärkningar sen innan och där vi bor är det omöjligt att få ett boende då.

  • Anonym (R)

    Det du beskriver är utan tvekan misshandel.

    Misshandel är inte bara slag med handen, det är också all annan typ av våld: knuffar, sparkar, fälla, göra så att någon faller osv. För att inte tala om den psykiska misshandel han utsätter dig för.

    Innerst inne vet du redan detta, men:
    1. Det han gör är inte ok.
    2. Det är aldrig ditt fel. Att han försöker få dig (och sig själv) att tro det visar bara på allvaret i situationen.
    3. Du borde kontakta en kvinnojour så snart som möjligt. Det behöver inte vara för att du tänker lämna honom, förstår att du inte är redo för det än. Men för att få perspektiv på din situation och lite verktyg för att hantera det så att du inte hamnar djupare i det hål han gräver åt dig.
    4. När det gått så långt som till den typen av psykisk och fysisk misshandel som du beskriver så eskalerar våldet oftast ju längre tiden går. Ta därför tag i det på en gång så att våldet och hans sätt att trycka ner dig på inte normaliseras för mycket.

  • Anonym (Sven)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-01-14 14:05:11 följande:

    Han vet att jag inte kommer lämna honom eller att jag faktiskt inte kan lämna honom heller,då jag har betalningsanmärkningar sen innan och där vi bor är det omöjligt att få ett boende då.


    Han misshandlar dig och hotar dig. Varför tror du att han skulle få behålla bostaden?
  • Anonym (Gå!)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-01-14 14:05:11 följande:

    Han vet att jag inte kommer lämna honom eller att jag faktiskt inte kan lämna honom heller,då jag har betalningsanmärkningar sen innan och där vi bor är det omöjligt att få ett boende då.


    Hur tror det kommer sig att han valde dig? Självklart för att du redan är i en utsatt situation och beroende av honom. Du kan bo inneboende, låna en husvagn, bo på härbärge eller liknande tills dina anmärkningar är borta. Låt mig gissa att du kontinuerligt har bekymmer med ekonomin och han är en del av det? Han försöker aktivt se till att du ska fortsätta ha dålig ekonomi så att han kan fortsätta ha kontroll.

    Gå, lämna och se dig aldrig om. Man kan leva på betydligt mindre yta än man tror, dela boende med folk man inte känner me man kan inte leva i ett sånt förhållande.
  • Anonym (ööö)

    Lämna. Finns inget annat att göra. Stannar du är det ett dumt val 

Svar på tråden Min sambo blev jätte arg över att jag påpekade att det han gjort är misshandel. Har han fel eller jag?