• Anonym (Ekonomi)

    Hjälp en blivande mamma med ekonomi

    Hej! Detta har "förföljt" mig ett tag nu. Jag ska ha barn i april och målet tills dess är att spara en viss summa, har just nu kvar ca 5000 till målet.

    Oförutsedda utgifter tillkom i december vilket gör att vi just nu ligger ca 4000 back. Ingen skön känsla och det är betalt med ett kreditkort.

    Kommer ha ca 2000 extra i utgifter den här månaden (förutsedda) men jag undrar vad ni tycker/vad ni skulle gjort. Jag har beslutsångest och är lite blind i mitt egna läge just nu, därför frågar jag. Brukar ha ca 2-3000 över varje månad som då kan sparas

    1. Ta sparpengar och betala skulden (vet att det i slutändan blir -+0, antingen ska pengarna till skulden eller sparkontot)

    2. Inte röra sparpengarna, men betala av mer på skulden och helt enkelt "hoppa över" sparande tills skulden är betald.

    Skulden ska vara betald i mars senast

  • Svar på tråden Hjälp en blivande mamma med ekonomi
  • Jemp

    Antar att du har ränta på skulden? I så fall tjänar du ju på att betala av den så fort som möjligt.

    I övrigt kan det ju vara tryggt att ha i alla fall en liten buffert kvar beroende på era förutsättningar.

  • Anonym (Ekonomi)

    Räntan är väldigt väldigt låg så den påverkar inte direkt. Påverkar gör den såklart men det är marginellt

  • Anonym (Ekonomi)

    Tack alla! Då blir det skulden och sparande sen

  • Anonym (Buffert)

    I lyxfällan ser man till att folk har ett sparande om än så litet för att bygga upp en buffert. Du verkar behöva din buffert nu. Huvudsaken är att du bygger upp din buffert igen.

Svar på tråden Hjälp en blivande mamma med ekonomi