• Äldre 14 Jan 16:34
    1934 visningar
    6 svar
    6
    1934

    Hög feber (39) skadligt för fostret?

    Har fått influensa med 39 graders feber, är i v. 13. Enligt 1177 ska man försöka undvika all smärtstillande och vid rejäl smärta ta Alvedon. Det var eniigt dem inte skadligt för fostret på ngt sätt med hög feber. Samtidigt läser jag på nätet att hög feber (39-40) stressar fostret och kan leda till mf. Får inte tag i bm nu. Mår riktigt dålig av influensan, varken äter eller sover så hade ju behövt få ner febern.

    Ngn som vet? Hur många Alvedon per sjukdomsperiod har ni tagit?

  • Svar på tråden Hög feber (39) skadligt för fostret?
  • Äldre 14 Jan 16:46
    #1

    Du kan absolut ta alvedon!

    Och 39 grader brukar inte klassas som hög feber, bara feber.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 14 Jan 17:00
    #2

    39 kanske inte är hög feber ? Är nog individuellt med. Jag har låg grundtemp och fryser och blir bollig i huvudet redan vid 38.5. Sambon är alltid varm som en kamin och känner inte av febern förrän 39.5

  • Äldre 14 Jan 18:02
    #3

    Jag har normal temperatur 36, nånting, vet inte exakt. jag känner av febern redan just innan 38 grader. vid 39 grader är jag totalt utslagen. så det är nog rätt så individuellt.  

  • Äldre 14 Jan 18:58
    #4
    LaPrincipessa skrev 2018-01-14 17:00:33 följande:

    39 kanske inte är hög feber ? Är nog individuellt med. Jag har låg grundtemp och fryser och blir bollig i huvudet redan vid 38.5. Sambon är alltid varm som en kamin och känner inte av febern förrän 39.5


    mockingbird skrev 2018-01-14 18:02:48 följande:

    Jag har normal temperatur 36, nånting, vet inte exakt. jag känner av febern redan just innan 38 grader. vid 39 grader är jag totalt utslagen. så det är nog rätt så individuellt.  


    De flesta ligger på runt 36,7 i normaltemperatur. Och oavsett om man har 35,6 eller 37,4 i normaltemperatur så är febergränsen 38,0. Hög feber brukar vara över 39,0, gärna närmre 40.

    Sen är det individuellt hur man mår vid de olika temperaturerna. Men gränserna är konstanta.

    Oavsett så är 39,0 ingen temp som räknas som väldigt hög feber utan ganska ?standardfeber?, och man kan helt klart ta alvedon i full dos under ett par dagar när man är gravid.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 14 Jan 19:24
    #5
    EpicNurse skrev 2018-01-14 18:58:34 följande:
    mockingbird skrev 2018-01-14 18:02:48 följande:

    Jag har normal temperatur 36, nånting, vet inte exakt. jag känner av febern redan just innan 38 grader. vid 39 grader är jag totalt utslagen. så det är nog rätt så individuellt.  


    De flesta ligger på runt 36,7 i normaltemperatur. Och oavsett om man har 35,6 eller 37,4 i normaltemperatur så är febergränsen 38,0. Hög feber brukar vara över 39,0, gärna närmre 40.

    Sen är det individuellt hur man mår vid de olika temperaturerna. Men gränserna är konstanta.

    Oavsett så är 39,0 ingen temp som räknas som väldigt hög feber utan ganska ?standardfeber?, och man kan helt klart ta alvedon i full dos under ett par dagar när man är gravid.
    ja det är ju lite lustigt det där Glad
  • Äldre 14 Jan 19:54
    #6

    Man kan ta maxdos ett par dar, Alvedon är skonsamt men ska naturligtvis inte överdoseras eller tas i längre perioder. Själv fick jag ta maxdos i typ en vecka nyligen p.g.a tandvärk :S gravid i v 19. Tog en del med ettan också p.g.a ryggbesvär.

Svar på tråden Hög feber (39) skadligt för fostret?