• Anonym (Hjälptack)

    Hjälp blivit sjuk under föräldrarledighet, vad gör jag nu med FK?

    Jag har blivit sjuk och pappan ska vabba. Läste på försäkringskassans hemsida att man ska 1. Sjukanmäla sig 2. Ta bort ansökan om föräldrardagar 3. Ansöka om sjukpenning allt dag 1. Jag vet ju inte hur många dagar jag kommer vara sjuk så hur många dagar ska man ta bort med föräldrapenning och hur många dagar ansöka om sjukpenning? Man borde göra detta i efterhand ju. Jätteschysst om ni kan hjälpa mig..

  • Svar på tråden Hjälp blivit sjuk under föräldrarledighet, vad gör jag nu med FK?
  • Anonym (Hjälptack)

    Tack så jag tar bort en dag i taget och ansöker om sjukpenning för varje dag som jag är sjuk?

  • Anonym (S)

    De gånger vi haft så (två korta perioder, ett par dagar), så har jag fortsatt med fp och pappan tagit vab. Tycker det är konstigt att fk vill betala ut pengar till er båda som är hemma men inget av det slösar några föräldradagar.
    Trodde: antingen du sjukpenning och mannen föräldrapenning eller du föräldrapenning och mannen vab.

    Men det är ju generöst av dem om det funkar så.

  • Anonym (Hjälptack)
    Anonym (S) skrev 2018-01-14 22:22:04 följande:

    De gånger vi haft så (två korta perioder, ett par dagar), så har jag fortsatt med fp och pappan tagit vab. Tycker det är konstigt att fk vill betala ut pengar till er båda som är hemma men inget av det slösar några föräldradagar.

    Trodde: antingen du sjukpenning och mannen föräldrapenning eller du föräldrapenning och mannen vab.

    Men det är ju generöst av dem om det funkar så.


    Jag kan väl inte få föräldrapenning om mannen tar vab för samma barn? Jag kan ju inte ta hand om barnet. Hur ska jag då få betalt för det? På försäkringskassans hemsida står det att blir man sjuk så ska man ansöka om sjukpenning.
  • Anonym (T)
    Anonym (S) skrev 2018-01-14 22:22:04 följande:

    De gånger vi haft så (två korta perioder, ett par dagar), så har jag fortsatt med fp och pappan tagit vab. Tycker det är konstigt att fk vill betala ut pengar till er båda som är hemma men inget av det slösar några föräldradagar.

    Trodde: antingen du sjukpenning och mannen föräldrapenning eller du föräldrapenning och mannen vab.

    Men det är ju generöst av dem om det funkar så.


    Då har ni gjort fel. Är du sjuk som föräldraledig ska du sjukanmäla dig. Vad fyllde mannen i att du gjorde när han ansökte om vab?
  • Anonym (Hjälptack)

    Ngn mer? När jag anmälde mig som sjuk stod det att man ansöker i efterhand om det är mindre än en vecka? På en annan sida står det annorlunda. Hur har ni gjort?

  • mammalovis

    Hur gammalt är barnet du är hemma för? Tidigare har det gått en gräns vid 8 månader. Under 8 månader så tar den andre föräldern fp, över 8 månader så är det aktuellt med vab.

    Men du har väl något hum om tidsaspekten, om det är typ influensa och man får räkna med en vecka eller om det handlar om uppåt en månad eller mer. Behöver du inte ha läkarintyg om du passerar 8:e dagen tänker jag? 

    Så behöver du läkarintyg beror det ju på hur länge du sjukskrivs, oftast en period i taget. Om det handlar om en vecka plockar du bort dagarna innan den 15:e för den månaden. Det är ju lättare att skriva in nya dagar. Om de inte har ändrat reglerna måste du ansöka om fp på nytt när sjukskrivningen slutar. Jag tyckte det var väldigt bökigt att göra rätt, för det rullade inte på som jag trodde. 

    Jag ansökte i efterhand för det var ju först då jag visste hur lång perioden blev.

  • Anonym (Hjälptack)

    Tack jag anmälde mig sjuk idag (influensa) bör väl bli bra inom några dagar hoppas jag. Barnet 1 år. Jag tar ut 7 dgr per vecka. Hur många dagar ska jag ta bort? Vet inte när jag blir frisk? Ta bort dagar idag o ansöka om sjukpenning när jag är frisk?

  • Anonym (S)
    Anonym (T) skrev 2018-01-14 23:30:57 följande:
    Då har ni gjort fel. Är du sjuk som föräldraledig ska du sjukanmäla dig. Vad fyllde mannen i att du gjorde när han ansökte om vab?
    Man fyller i att man tar tillfällig fp (vab) pga att barnets ordinarie vårdare (eller liknande) är sjuk. Samma som TS man fyller i antar jag. Varför tar inte mannen vanlig föräldrapenning ifall mamman får sjukpenning?
  • Anonym (T)
    Anonym (S) skrev 2018-01-15 19:08:34 följande:

    Man fyller i att man tar tillfällig fp (vab) pga att barnets ordinarie vårdare (eller liknande) är sjuk. Samma som TS man fyller i antar jag. Varför tar inte mannen vanlig föräldrapenning ifall mamman får sjukpenning?


    Men då ska du sjukanmäla dig. Inte ta föräldrapenning.
  • Anonym (Hjälptack)

    Om föräldraledig är sjuk så ska den andre föräldern vabba? Står så på försäkringskassans hemsida.

  • Anonym (Hjälptack)

    Huvudet sprängs o kan inte hitta rätt info snälla hjälp. Har två barn. Ena på förskolan och föräldraledig med andra. Jag sjuk. Pappan tog vab idag men får han inte vabba om vi har ett barn på förskola??

  • Anonym (Hjälptack)

    Dvs måste han ta ut föräldradagar då och inte vab?

  • Anonym (AC)
    Anonym (Hjälptack) skrev 2018-01-15 21:50:35 följande:

    Dvs måste han ta ut föräldradagar då och inte vab?


    Om du är f-ledig med ett barn över 8 månader och blir sjuk så ska du sjukanmäla dig och pappan tar vab. Han vabbar då pga ordinarie vårdares sjukdom. Ert äldre barn har rätt att vara på förskolan. Hade barnet varit under 8 månader hade pappan varit tvungen att ta FP-dagar.
Svar på tråden Hjälp blivit sjuk under föräldrarledighet, vad gör jag nu med FK?