• Mawall

    Gravid kort efter kejsarsnitt

    Ni som blivit gravida kort efter kejsarsnittt, (0-6månader efter) hur gick det? Hur länge rekommenderade er läkare/barnmorska er att vänta? Födde ni andra barnet med snitt eller vaginalt?

  • Svar på tråden Gravid kort efter kejsarsnitt
  • Ebo88
    Mawall skrev 2018-01-14 20:48:25 följande:

    Ni som blivit gravida kort efter kejsarsnittt, (0-6månader efter) hur gick det? Hur länge rekommenderade er läkare/barnmorska er att vänta? Födde ni andra barnet med snitt eller vaginalt?


    Jag har inte blivit gravid igen sen mitt k.snitt men 3.5 vecka efter snittet så frågade jag min läkare när man kan bli gravid igen och hon svarade "närsom". Då hade hon precis undersökt mig.
  • Mawall

    Tack för svar. Kommer ju fråga Min läkare på efterkontrollen, men alla Verksr säga olika..

  • Ebo88
    Mawall skrev 2018-01-16 10:17:48 följande:

    Tack för svar. Kommer ju fråga Min läkare på efterkontrollen, men alla Verksr säga olika..


    Ja jag har också hört mig för. Man har ju hört allt från "när som helst" till "2år". Min läkare sa att hon aldrig hört att man ska vänta så länge, så det är ju skönt men du gör helt rätt i att fråga :)
  • Mawall

    Ja.. man borde ju vänta säkert för stt kroppen ska få läka. Vi förlorade vår son 3 veckor efter födsel, ( 1 månad sen) och vi längtar såklart efter ett syskon..därför känns det jättejobbigt om man måste vänta över 6 månader.

  • Hdbdbfbf

    Till mig sa dom att man inte bör bli gravid innan det gått 1 år just för att det är den tiden det tar för snittet att läka helt. Vet dock flera som skaffat fler barn innan året gått, men det är ju en ökad risk för livmoder ruptur (att livmodern spricker) vid sammandragningar om man kommer igång som vanligt med kommande barn. Det är ovanligt men kan så klart hända, även om man gått längre tid. Har en väninna som livmodern brast för, men som tur var gick det bra både med henne och bebis.

  • Ebo88
    Mawall skrev 2018-01-16 12:41:31 följande:

    Ja.. man borde ju vänta säkert för stt kroppen ska få läka. Vi förlorade vår son 3 veckor efter födsel, ( 1 månad sen) och vi längtar såklart efter ett syskon..därför känns det jättejobbigt om man måste vänta över 6 månader.


    Åh jag beklagar !! :( Förstår din smärta och längtan, vi förlorade vår första son i november. Jag födde honom 3.5 månad för tidigt. Efter 10 dagar somnade han in. Känner samma längtan som du gör efter ett syskon
  • Mawall
    Ebo88 skrev 2018-01-16 17:49:50 följande:

    Åh jag beklagar !! :( Förstår din smärta och längtan, vi förlorade vår första son i november. Jag födde honom 3.5 månad för tidigt. Efter 10 dagar somnade han in. Känner samma längtan som du gör efter ett syskon


    Jag beklagar er sorg. Ingen ska behöva gå igenom den här smärtan av att förlora sitt barn.. Just nu känns det som att jag bara kan må bättre igen om jag blir gravid, även om det aldrig kommer lindra sorgen från vår fina son.
  • fridaand

    Hej

    Hur gick det? Väntade du 6 månader?

    Födde 23/11 2018 med akut kejsarsnitt, men vår dotter överlevde bara 8 timmar.

    Känner likadant som du att jag bara kan tänka på att bli gravid igen.

    Jag känner ingenting av snittet och har inte gjort det på över en månad. Snittet utanpå läkte väldigt snabbt men man vet ju inte hur det ser ut inne. Vågar man testa redan efter 3 månader? (Efter mens tänkte jag isåfall)

Svar på tråden Gravid kort efter kejsarsnitt