• Anonym (Kaffedraken)

    Är det ok att låta ett barn ha idrott i trosor om hon inte har shorts med sig?

    Då och då passar jag min kompis dotter på 5 år, och när jag passade henne förra veckan berättade hon att de hade inte varit så många barn på förskolan på em, och därför hade de gått till gympasalen. Tror de har en i byggnaden bredvid och lekt och idrottat. Barnet i fråga hade inte haft några idrottsbyxor i sin låda så hon fick ta på sig en t-shirt och ha trosor till. Hon berättade själv att hon tyckte det var jobbigt och att hon hade försökt göra tröjan lång genom att dra ner den. Hennes mamma ska inte gå vidare med detta, vilket gör mig arg. Är inte ok att barnet ska behöva känna sig obekväm. Hon hade en mjuk klänning på sig och strumpbyxor. Hennes inneskor har halkskydd under. Hon hade kunnat idrotta i sina vanliga kläder! Är detta normalt av en förskola?

  • Svar på tråden Är det ok att låta ett barn ha idrott i trosor om hon inte har shorts med sig?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Att hon hade trosor på sig är väl ingen big deal egentligen, en bikini eller baddräkt är skuren på samma sätt. Däremot är det inte okej eftersom att hon kände sig obekväm. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-14 21:49:39 följande:

    Att hon hade trosor på sig är väl ingen big deal egentligen, en bikini eller baddräkt är skuren på samma sätt. Däremot är det inte okej eftersom att hon kände sig obekväm. 


    Hur många bikinis och baddräkter brukar du se i gympasalarna?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det du beskriver är inte okej och dessutom helt onödig hade definitivt agerat hårt och antagligen kontakt avdelning, rektor och kommun samt byt förskola.

    Ja, jag vet att jag kanske överdriver men överdriver hellre och vet art mitt barn mår bra.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (X) skrev 2018-01-14 21:51:45 följande:
    Hur många bikinis och baddräkter brukar du se i gympasalarna?
    Inte särskilt många. Jag menar att det inte har någon större betydelse vad hon hade för plagg på sig i gympasalen. Jag är av uppfattningen att alla ska kunna ha på sig vad de vill så länge de inte känner sig obekväma. 

    Med andra ord, skulle någon vilja ha på sig en bikini i gympasalen så fine. 

    Men eftersom att barnet kände sig obekväm så är det inte okej. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Inte ok) skrev 2018-01-14 21:52:26 följande:

    Det du beskriver är inte okej och dessutom helt onödig hade definitivt agerat hårt och antagligen kontakt avdelning, rektor och kommun samt byt förskola.

    Ja, jag vet att jag kanske överdriver men överdriver hellre och vet art mitt barn mår bra.


    Ja du överdriver.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Inte ok) skrev 2018-01-14 21:52:26 följande:

    Det du beskriver är inte okej och dessutom helt onödig hade definitivt agerat hårt och antagligen kontakt avdelning, rektor och kommun samt byt förskola.

    Ja, jag vet att jag kanske överdriver men överdriver hellre och vet art mitt barn mår bra.


    Om du vill att ditt barn ska må bra, så lägg tillräckligt med kläder i hens låda istället. Så slipper barnet detta.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Inte ok) skrev 2018-01-14 21:52:26 följande:

    Det du beskriver är inte okej och dessutom helt onödig hade definitivt agerat hårt och antagligen kontakt avdelning, rektor och kommun samt byt förskola.

    Ja, jag vet att jag kanske överdriver men överdriver hellre och vet art mitt barn mår bra.


    Problemet är att mina händer är bundna. Det är mamman som måste agera. Hon ser dock ingen big deal med detta.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Förbluffad) skrev 2018-01-14 21:54:53 följande:

    Problemet är att mina händer är bundna. Det är mamman som måste agera. Hon ser dock ingen big deal med detta.


    Förstår, du kan fortfarande höra av dig till ansvarig på förskolan och ifrågasätta beteendet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-01-14 21:54:13 följande:

    Om du vill att ditt barn ska må bra, så lägg tillräckligt med kläder i hens låda istället. Så slipper barnet detta.


    Det är inte mitt barn, men eftersom att jag plockat fram en mössa sist ur hennes låda vet jag att där är extrakläder, regnkläder och extra mössa och vantar. Inget man kan idrotta i dock.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Förbluffad) skrev 2018-01-14 21:58:06 följande:
    Det är inte mitt barn, men eftersom att jag plockat fram en mössa sist ur hennes låda vet jag att där är extrakläder, regnkläder och extra mössa och vantar. Inget man kan idrotta i dock.
    Jag vet att det inte är ditt barn, och jag svarade inte heller dig.

    Mamman får helt enkelt stoppa ner idrottskläder. Gör ingen affär av det. 
Svar på tråden Är det ok att låta ett barn ha idrott i trosor om hon inte har shorts med sig?