• Cadencee

    Bra mat

    Jag vill gå ner ca 10 kg. Jag vet hur jag ska tänka men jag skulle vilja ha tips på bra och nyttig mat som går fort att laga. Vi är hemma vid 17 och mina barn lägger sig runt 18-18.30. Inget vegetariskt då sambon vägrar det. Barnen är 9 år, 7 år, 5 år och 1,5 år gamla.

  • Svar på tråden Bra mat
  • Lena

    Lägg till mer grönsaker till maten och fyll större delen av tallriken med grönsaker. Med det kommer du lång väg

  • Cadencee
    Lena skrev 2018-01-15 10:26:43 följande:

    Lägg till mer grönsaker till maten och fyll större delen av tallriken med grönsaker. Med det kommer du lång väg


    Jo det vet jag redan. Men har behov av tips på bra och god mat. Eftersom vi kommer hem sent måste det gå snabbt och jag har tröttnat på köttfärssås/körtbullar/falukorv.
  • sextiotalist
    Cadencee skrev 2018-01-15 10:11:00 följande:

    Jag vill gå ner ca 10 kg. Jag vet hur jag ska tänka men jag skulle vilja ha tips på bra och nyttig mat som går fort att laga. Vi är hemma vid 17 och mina barn lägger sig runt 18-18.30. Inget vegetariskt då sambon vägrar det. Barnen är 9 år, 7 år, 5 år och 1,5 år gamla.


    Soppor är suveränt, man kan få till riktigt matiga soppor. "Slowcook". Rätter som man kan koka under lång tid på svag värme. Kan förberedas kvällen innan och endast värmas upp nästa dag, grytor samma sak.
    Fisk i ugn är snabbt och lätt, servera t.ex potatismos till.
    Tonfisk kan man göra mycket gott av
  • Violinisttre

    Jag vet att du skrev inget vegetariskt, men jag skulle verkligen rekommendera det. Så fort jag började byta ut kött mot bönor, linser och liknande, så började jag direkt gå ner i vikt. Din man kan ju laga sin egen mat om det skulle vara så att du vill testa

  • Lena

    Förbered maten dagen innan eller på kvällen så blir den snabbare klar. När barnen sover kan du starta en gryta som kan koka till läggdags som du kan värma nästa dag.

    Den här veckan blir det:
    Pasta med färsk tomatsås
    Hamburgare
    Lammgryta med mandelsås
    Älggryta med okra

    Sen minns jag inte mer.

    Tacos
    Fiskgratäng
    Prinskorv, äggrör och stuvade makaroner

    Är vanliga på menyn

  • Minimalen

    Gör storkok på helgerna och värm grytorna efter jobbet. Sen kan man undra varför du inte kan laga vegetariskt. Vill han inte ha det så kan han väl laga något till sig själv. Gör pannbiffar från början och frys in.

  • Cadencee
    Violinisttre skrev 2018-01-15 11:03:15 följande:

    Jag vet att du skrev inget vegetariskt, men jag skulle verkligen rekommendera det. Så fort jag började byta ut kött mot bönor, linser och liknande, så började jag direkt gå ner i vikt. Din man kan ju laga sin egen mat om det skulle vara så att du vill testa


    Jag tycker om vegetariskt och lagar det ibland när jag vet att han inte ska äta. Att laga två rätter eller så är inget alternativ då vi e hemma så pass sent och annat ska göras.
  • Cadencee
    Minimalen skrev 2018-01-15 11:25:12 följande:

    Gör storkok på helgerna och värm grytorna efter jobbet. Sen kan man undra varför du inte kan laga vegetariskt. Vill han inte ha det så kan han väl laga något till sig själv. Gör pannbiffar från början och frys in.


    Jag lagar vegetariskt ibland när han inte ska äta. Jag ställer mig inte och gör en rätt och han en rätt.
  • Lunamoon

    Lax i ugn/kalops/korvstroganoff med hög kötthalt och råris/kyckling i alla dess former, vi brukar äta stekt kyckling med grönsaker (som tacos) och tortillabröd, dock är väll brödet sådär men. Pannbiff med tillbehör. Nötfärs i sig är magrare än blandfärs så kör med det? Laxgryta med superfrön-mix till. Är någon påse från pauluns med typ råris/Linser osv som man mixar, jättegod!

  • Cadencee
    Lunamoon skrev 2018-01-15 11:56:21 följande:

    Lax i ugn/kalops/korvstroganoff med hög kötthalt och råris/kyckling i alla dess former, vi brukar äta stekt kyckling med grönsaker (som tacos) och tortillabröd, dock är väll brödet sådär men. Pannbiff med tillbehör. Nötfärs i sig är magrare än blandfärs så kör med det? Laxgryta med superfrön-mix till. Är någon påse från pauluns med typ råris/Linser osv som man mixar, jättegod!


    Vi använder rådjursfärs/älgfärs/vildsvinsfärs då sambon jagar så äter i princip bara viltkött om det inte är falukorv eller köpta köttbullar.
  • Linda5

    Väldigt svårt att veta vad som passar till olika individer.
    Finns en uppsjö av olika koster idag som på olika vis kan hjälpa till med viktnedgång.
    Allt ifrån lågkalori till LCHF 

    Det som mer och mer kommer är väl att de flesta drar ner på kolhydraterna.

    Att äta rena produkter brukar fungera för oftast sitter de dolda kalorierna i processad mat. Dit räknar jag bröd också.

     Pasta och ris är också sådant som ger väldigt mycket kalorier.
     

  • Cadencee
    Linda5 skrev 2018-01-15 12:41:29 följande:

    Väldigt svårt att veta vad som passar till olika individer.

    Finns en uppsjö av olika koster idag som på olika vis kan hjälpa till med viktnedgång.

    Allt ifrån lågkalori till LCHF 

    Det som mer och mer kommer är väl att de flesta drar ner på kolhydraterna.

    Att äta rena produkter brukar fungera för oftast sitter de dolda kalorierna i processad mat. Dit räknar jag bröd också.

     Pasta och ris är också sådant som ger väldigt mycket kalorier.

     


    Jag tänker inte på någon diet. Men vill ha god och lätt/snabblagad mat och behöver tips på det.
  • Tow2Mater

    Jag har en chili-con-carne i Crockpotten idag, tycker det är enkelt. La i lite röda linser också, de märks inte där i, då maken inte heller gillar dem egentligen.

    Sen om man vill ha mer grönsaker vid sidan om är en pizzasallad lätt att ha i kylen och servera sig själv till måltiderna så man äter mindre av det andra, det brukar jag gå ner några kilo av emellanåt.

  • Cadencee
    Lovatic91 skrev 2018-01-15 19:14:29 följande:

    Ät veganska men nyttigt :)


    Fast nu ska vi inte äta vegetariskt.
  • Cansu
    Cadencee skrev 2018-01-15 11:50:45 följande:
    Jag tycker om vegetariskt och lagar det ibland när jag vet att han inte ska äta. Att laga två rätter eller så är inget alternativ då vi e hemma så pass sent och annat ska göras.
    Att koka en kastrull linser samtidigt som du har fläskfile i ugnen tar ju inte så lång tid. 

    Jag skulle satsa på linser, fisk och kyckling och utesluta allt annat kött. Kör på fetaost och sallader med sojabönor i så blir du mätt och det är väldigt fettsnålt. 

    Glöm inte träna :) 
  • Lovatic91
    Cadencee skrev 2018-01-15 19:24:10 följande:

    Fast nu ska vi inte äta vegetariskt.


    Ok synd. Likdelar är inte så mysigt att äta
  • Cadencee
    Lovatic91 skrev 2018-01-15 19:28:23 följande:

    Ok synd. Likdelar är inte så mysigt att äta


    Det är otroligt Gött! Speciellt det viltkött som sambon själv skjutit.
Svar på tråden Bra mat