• Claara

    Hjälp med dop-present

    Har inte varit på dop på evigheter. Vad ger man egentligen i dop-present nuförtiden? Skulle gärna ge något graverat smycke.. Eller vad som helst som kan tänkas uppskattas. Någon som har tips? :) Budget 500-2000:-

  • Svar på tråden Hjälp med dop-present
  • Raleigh85

    Köp något personligt, som ingen annan köper! Typ en namn tavla! Leta på någon som är duktig att illustrera eller måla, om du inte kan själv. Är alltid uppskattat!

  • Anonym (Doppad)

    Mitt tips är en designleksak typ playsam:

    Bildresultat för playsam

    Som liten är de bra att leka med, tåliga och giftfria, som äldre blir de en fin sak att ha i bokhylla, håller i alla år

  • linani

    Vad som uppskattas, hmm, hur är föräldrarna? Tror du att dom uppskattar det något traditionellt som ett litet dopsmycke? Eller önskar de något mer praktiskt användbart?

    Jag brukar variera mellan:
    * Kay Bojesens lilla träapa (klassisk inredningsdetalj, passar både i barnrummet och när man flyttar hemifrån)
    royaldesign.se/viewitem.aspx&s=kay%20bo

    * Georg Jensens Moneyphant (roligare variant på den traditionella spargrisen + snygg att stå framme)
    royaldesign.se/viewitem.aspx&nosto=pagetemplate-nosto-1

    * Brios gåtax (fin i barnrummet och rolig för barnet att använda längre fram).
    www.brio.se/produkter/alla-produkter/akleksaker-lara-ga/ride-on-tax

    Annars så tycker jag att det fint att ge traditionella barnböcker i vackra upplagor.

  • Gryntroll

    Namnpall, finns säkert olika men våra barn har fått från Bonde of Sweden och de är jätte poppis. Pall och pussel i ett.

    eller

    Kånken-mini, väldigt poppis och användbart även när de är äldre.

  • Anonym (Doppad)
    Anonym (nz) skrev 2018-01-15 16:58:08 följande:

    Barnbibel


    Du utgår ifrån att barnet döps för att säkerställa att det blir kristen och om det dör tidigt kan komma till himlen. 

    Barn döps av tradition och ingen tror på Gud längre.

    Tänk på att om du döper ditt barn så kommer det per automatik att betala 1% av sin inkomst vid 18 års ålder men kan inte gå ur kyrkan förrän första året är betalt.
  • Stårschan
    Anonym (Doppad) skrev 2018-01-16 12:45:46 följande:
    Du utgår ifrån att barnet döps för att säkerställa att det blir kristen och om det dör tidigt kan komma till himlen. 

    Barn döps av tradition och ingen tror på Gud längre.

    Tänk på att om du döper ditt barn så kommer det per automatik att betala 1% av sin inkomst vid 18 års ålder men kan inte gå ur kyrkan förrän första året är betalt.
    Förutom de som faktiskt tror på gud, då.

    En barnbibel är ingen dum present, för oavsett vad man tänker om sanningshalten i bibeln så är berättelserna i den en viktig del av vårt kulturarv, och borde vara lika självklara att förmedla till sitt barn som berättelserna om Pippi, Knyttet, Alfons och Petter och hans fyra getter.
  • Kusin Krakel

    Jag brukar ge något av följande

    Fin barnbok

    Speldosa, gärna i trä

    Gåleksak i trä, sån där som man drar efter sig.

  • Claara

    Tack snälla för superbra tips! Bibel blir det inte eftersom föräldrarna inte är praktiserande kristna, så jag antar att dopet sker mer av tradition. Jag är mer inne på att köpa en personlig födelsetavla och en moneyphant från Georg Jensen :)

  • Nonym

    Jag har köpt ett fint gosedjur och sedan broderat in barnets namn på en tygbit (ex. formad som ett hjärta) som jag sedan sytt fast på gosedjuret, uppskattat av både barnet och föräldrarna och personligt!

Svar på tråden Hjälp med dop-present