• Äldre 15 Jan 15:59
    5923 visningar
    4 svar
    4
    5923

    Influensa?

    Jag har aldrig varit insatt i det här med influensatider eller så, men nu har sambon dragit på sig hosta och lite övriga förkylningssymptom samt feber för 4 dygnet, tempen har legat på 40 som mest men pendlat en del. 

    Kort efter åkte även våran dotter på 40 gradig feber och en del hosta. Hon vart dock precis som sambon pigg och feberfri en dag för att den sen åter mot kvällen börja smyga sig på igen.  

    Kan detta vara influensa och bör man isåfall meddela sin vårdcentral om detta eller ska vi bara vänta ut det? Tänker man läser en del om rapporterade fall osv. 

    Att tilläga är jag gravid i 9 månaden men har än så länge bara dragit på mig hostan. 

  • Svar på tråden Influensa?
  • Äldre 15 Jan 16:11
    #1

    Influensa kommer väl med värk i hel kroppen, och knappast pigg på dagen. Man ligger normalt helt däckad.

  • Äldre 15 Jan 17:12
    #2

    Både dotter och sambo var däckade med värk, sambon i 4 dagar innan febern gick ner och vi trodde det var över, tills på kvällen då det kom tillbaka och han är dålig igen. Nu verkar dottern även efter en feberfri dag få tillbaka allt.

    Alltså ingenstans menar jag på att dom var pigga på dagen och dålig på natten, utan helt däckade i några dagar, vi trodde de höll på ge med sig tillslut men så verkar de kommit tillbaka, frågan är väl snarare om de är möjligt med influensa eller om det helt enkelt är någon kraftig förekylning. För ingen i vår familj har haft 40 i feber flera dagar av en simpel förkylning..

    Och som jag skrev, jag har aldrig varit insatt i detta.

  • Äldre 15 Jan 17:19
    #3

    Ont i kroppen och hög feber kombinerat med förkylningssymtom brukar vara influensa. Att febern återkommer kan betyda följdsjukdom eller två olika virus, men det kan även vara just den influensan som funkar så.
    Man har ingen anmälningsplikt vad gäller influensan.

  • Äldre 15 Jan 17:32
    #4
    Kasperina skrev 2018-01-15 17:19:13 följande:

    Ont i kroppen och hög feber kombinerat med förkylningssymtom brukar vara influensa. Att febern återkommer kan betyda följdsjukdom eller två olika virus, men det kan även vara just den influensan som funkar så.
    Man har ingen anmälningsplikt vad gäller influensan.


    Okej tack för svar. 
Svar på tråden Influensa?