• Äldre 15 Jan 18:42
    9753 visningar
    17 svar
    17
    9753

    Hjälp av socialen med lägenhet/ekonomi?

    Är en kille på 19 år som gick ut gymnasiet i fjol. Hade som plan i över ett år att göra gmu i försvarsmakten men hade tydligen inte lagom mycket erfarenhet.. Har sedan dess sökt jobb, allt som jag kan hitta men som sagt är det svårt utan någon tidigare erfarenhet. Går nu sedan i oktober i en arbetsmarknadsutbildning via arbetsförmedlingen och pluggar till kock, en jättebra utbildning som jag trivs i.
    Problemet är att jag bor hemma och vill desperat flytta till egen lägenhet då jag inte trivs här hemma, mina föräldrar är inte försörjningsskyldiga, och jag bråkar ofta med min pappa. Jag vill inte bråka, men han lyckas alltid trigga mig tills jag inte orkar mer och vi börjar bråka. Slutar ofta med att han skriker och svär på mig och jag försöker vara passiv då jag inte vill att det ska bli fysiskt. Han har tidigare haft problem med alkohol under hela min uppväxt, har dock (vad jag vet) slutat dricka för ett tag sen. Får 2800 kr i månaden av försäkringskassan då jag är under 20 och inte har rätt till a-kassa. Som ni förstår så räcker detta inte långt. Är näst intill omöjligt att få lägenhet när man har en inkomst som inte ens täcker hyran, och ingen av mina föräldrar vill ställa upp som borgenman. (Söker helgjobb men har inte fått något än)

    Så min fråga är om jag kan gå till socialen och få hjälp med att hitta lägenhet och även ekonomiskt tills jag får ett helgjobb. Vill inte leva på bidrag då det finns dom som har det värre men orkar inte bo hemma längre. Vill bara leva ett lungt liv och utbilda mig till kock för att sedan få jobb inom yrket.

  • Svar på tråden Hjälp av socialen med lägenhet/ekonomi?
  • Anonym (Pisa)
    Äldre 15 Jan 18:57
    #1

    När är du färdig med utbildningen? Står du i flera bostadsköer?

  • Äldre 15 Jan 18:59
    #2

    om ca 8 månader, står i 10 olika bostadsköer ungefär och söker regelbundet

  • Anonym (Pisa)
    Äldre 15 Jan 19:01
    #3
    simon36789 skrev 2018-01-15 18:59:07 följande:

    om ca 8 månader, står i 10 olika bostadsköer ungefär och söker regelbundet


    Socialen har inga lägenheter. Det är vanligt att ungdomar i din ålder bor kvar i föräldrahemmet. Du är klar med utbildningen om åtta månader och står i flera bostadsköer. Mitt råd är att stå ut tills des att du har ett arbete.
  • Äldre 15 Jan 19:04
    #4

    Nej soc har inga lediga lägenheter som står yomma som dom kan dela ut. Boende får du fixa själv. Och OM dom haft det hade det funnits folk i större behopv än du. Tex barnfamiljer som annars hamnar på gatan. Du har ju ändå ett boende även fast du inte trivs där med din pappa. 

  • Äldre 15 Jan 19:36
    #5

    Så jag är körd? Föräldrarna vill att jag betalar hyra men har inga pengar till det då jag måste betala busskort, abonnemang, mat, medicin, kläder mm.. Är verkligen desperat och mår psykiskt dåligt av allt detta.

  • Anonym (Pisa)
    Äldre 15 Jan 19:58
    #6
    simon36789 skrev 2018-01-15 19:36:07 följande:

    Så jag är körd? Föräldrarna vill att jag betalar hyra men har inga pengar till det då jag måste betala busskort, abonnemang, mat, medicin, kläder mm.. Är verkligen desperat och mår psykiskt dåligt av allt detta.


    Hur mycket vill dina föräldrar att du betalar?
  • Anonym (Hum)
    Äldre 15 Jan 19:59
    #7
    simon36789 skrev 2018-01-15 19:36:07 följande:

    Så jag är körd? Föräldrarna vill att jag betalar hyra men har inga pengar till det då jag måste betala busskort, abonnemang, mat, medicin, kläder mm.. Är verkligen desperat och mår psykiskt dåligt av allt detta.


    Du borde ju, som vuxen inskriven i ett srbetsmarknadsprogram, ha rätt till socialbidragsnorm och boendekostnader. Det skadar ju inte att ansöka.
  • Anonym (Pisa)
    Äldre 15 Jan 20:02
    #9
    Anonym (Hum) skrev 2018-01-15 19:59:27 följande:

    Du borde ju, som vuxen inskriven i ett srbetsmarknadsprogram, ha rätt till socialbidragsnorm och boendekostnader. Det skadar ju inte att ansöka.


    Fast ts har ju inte betalat något för sitt boende, alltså har han inga boendekostnader att ansöka om.
  • Äldre 15 Jan 22:43
    #9

    Om du snackar ihop dig med föräldrarna och säger till soc att du är utslängd för att du bråkat med din pappa och han blev arg och slängde ut dig så tror jag att dom kommer hjälpa dig om du absolut inte har någonstans att ta vägen. 

    Min syster och mamma bråkade väldigt mycket för min syster hoppade av gymnasiet och började hänga med fel folk ett tag. Då slängde mamma ut henne efter att hon hade fått nog. Soc hjälpte min syster att få en lägenhet där Soc stog på kontraktet och sedan fick min syster socialbidrag som täckte hyran och en del till mat etc.

    Det blev nog räddningen på deras relation för nu är dom sams och bråkar inte alls. Så det hjälpte deras relation väldigt mycket. det här va ca 8 år sen så reglerna kanske har ändrats. Men värt ett försök iallafall, Se till att slå på stort med tårar och halvt panik över din situation. Hoppas de går bra för dig

  • Anonym (Hum)
    Äldre 16 Jan 06:26
    #10
    Anonym (Pisa) skrev 2018-01-15 20:02:17 följande:

    Fast ts har ju inte betalat något för sitt boende, alltså har han inga boendekostnader att ansöka om.


    Hur det ser ut historiskt spelar ingen roll, hans föräldrar kräver nu hyra, alltså har TS boendekostnad.
  • Anonym (soc)
    Äldre 16 Jan 06:31
    #11
    Anonym (Hum) skrev 2018-01-16 06:26:09 följande:
    Hur det ser ut historiskt spelar ingen roll, hans föräldrar kräver nu hyra, alltså har TS boendekostnad.
    Jo, vad gäller försörjningsstöd så spelar det stor roll faktiskt. Kvarboende vuxna barn beviljas i allmänhet inte boendekostnad. Möjligen i de fall där de redan kontinuerligt har betalat hyra till föräldrarna men så är ju icke fallet här. 
  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 16 Jan 07:05
    #12

    Det är olika på olika kommuner men jo, hemmaboende barn kan få socialbidrag även för hyra. Det räknas ut hur stor del av lägenheten som barnet använder och sen för man motsvarande i socialbidrag. Som inneboende.

    TS, du förlorar inget på att söka. Det blir nog inte jättemycket mer än 2800kr men lite iaf. Men du kommer få betala det mesta till dina föräldrar. Pengarna du får nu räcker inte till nöjen utan bara det mest basala.

    Du kan kolla på Konsumentverket hur mycket du kostar så vet du hur mycket dina föräldrar borde få av dig.

  • Anonym (soc)
    Äldre 16 Jan 09:05
    #13
    Anonym (Wildrat) skrev 2018-01-16 07:05:17 följande:

    Det är olika på olika kommuner men jo, hemmaboende barn kan få socialbidrag även för hyra. Det räknas ut hur stor del av lägenheten som barnet använder och sen för man motsvarande i socialbidrag. Som inneboende.

    TS, du förlorar inget på att söka. Det blir nog inte jättemycket mer än 2800kr men lite iaf. Men du kommer få betala det mesta till dina föräldrar. Pengarna du får nu räcker inte till nöjen utan bara det mest basala.

    Du kan kolla på Konsumentverket hur mycket du kostar så vet du hur mycket dina föräldrar borde få av dig.


    Ja, som jag skrev, om man redan kontinuerligt har betalat inneboendehyra till sina föräldrar innan man sökte försörjningsstöd så kan man beviljas inneboendehyra. Det är dock inte vanligt. Generellt beviljas man inte inneboendehyra som ung vuxen som bor kvar hemma.
  • Anonym (Pisa)
    Äldre 16 Jan 17:51
    #14
    Anonym (Hum) skrev 2018-01-16 06:26:09 följande:

    Hur det ser ut historiskt spelar ingen roll, hans föräldrar kräver nu hyra, alltså har TS boendekostnad.


    Jo, det spelar roll när ts ska söka ekonomiskt bistånd. I undantagsfall kan kvarboende unga vuxna få bistånd till hyra, när de kan bevisa att de tidigare betalat hyra. Varför ska samhället gå in och betala hyra om ts inte gjort det innan? Ts kan ansöka om norm + ev. utgifter för livsföring i övrigt.
  • Anonym (Lepre­chaun)
    Äldre 17 Jan 00:30
    #15
    simon36789 skrev 2018-01-15 18:42:09 följande:

    Är en kille på 19 år som gick ut gymnasiet i fjol. Hade som plan i över ett år att göra gmu i försvarsmakten men hade tydligen inte lagom mycket erfarenhet.. Har sedan dess sökt jobb, allt som jag kan hitta men som sagt är det svårt utan någon tidigare erfarenhet. Går nu sedan i oktober i en arbetsmarknadsutbildning via arbetsförmedlingen och pluggar till kock, en jättebra utbildning som jag trivs i.
    Problemet är att jag bor hemma och vill desperat flytta till egen lägenhet då jag inte trivs här hemma, mina föräldrar är inte försörjningsskyldiga, och jag bråkar ofta med min pappa. Jag vill inte bråka, men han lyckas alltid trigga mig tills jag inte orkar mer och vi börjar bråka. Slutar ofta med att han skriker och svär på mig och jag försöker vara passiv då jag inte vill att det ska bli fysiskt. Han har tidigare haft problem med alkohol under hela min uppväxt, har dock (vad jag vet) slutat dricka för ett tag sen. Får 2800 kr i månaden av försäkringskassan då jag är under 20 och inte har rätt till a-kassa. Som ni förstår så räcker detta inte långt. Är näst intill omöjligt att få lägenhet när man har en inkomst som inte ens täcker hyran, och ingen av mina föräldrar vill ställa upp som borgenman. (Söker helgjobb men har inte fått något än)

    Så min fråga är om jag kan gå till socialen och få hjälp med att hitta lägenhet och även ekonomiskt tills jag får ett helgjobb. Vill inte leva på bidrag då det finns dom som har det värre men orkar inte bo hemma längre. Vill bara leva ett lungt liv och utbilda mig till kock för att sedan få jobb inom yrket.


    Vart i landet bor du? Läget på arbetsmarknaden ser mycket gott ut. Du har inga barn och kan ju flytta dit jobben finns. Om du inte längre har lust att bo kvar hemma är det därför mitt råd att du gör det. Innan du får första lägenheten kan du ju bo som inneboende någonstans. 

    Har du sökt t.ex. alla McDonalds (du nämnde att du ville arbeta som kock) i din region? Vad har du iså fall fått för besked om du inte har fått jobb?

    Jag levde för övrigt på mindre än 2 800 kr/månaden när jag var i din ålder (efter att hyran var betald). Jag klarade mig på det. 

    Annars får du bita ihop. Du bor ju hos dina föräldrar och får se till att anpassa dig efter hur de vill ha det i sitt hem. Att du får ha dina saker och sovplats där är ju ändå något som många andra inte får möjlighet till hos sina föräldrar. 
  • Anonym (K)
    Äldre 17 Jan 04:49
    #16
    simon36789 skrev 2018-01-15 19:36:07 följande:

    Så jag är körd? Föräldrarna vill att jag betalar hyra men har inga pengar till det då jag måste betala busskort, abonnemang, mat, medicin, kläder mm.. Är verkligen desperat och mår psykiskt dåligt av allt detta.


    Du kan få socialbidrag till hyran.
  • Anonym (Pepp)
    Äldre 17 Jan 09:04
    #17
    Spislucka skrev 2018-01-15 22:43:55 följande:

    Om du snackar ihop dig med föräldrarna och säger till soc att du är utslängd för att du bråkat med din pappa och han blev arg och slängde ut dig så tror jag att dom kommer hjälpa dig om du absolut inte har någonstans att ta vägen. 

    Min syster och mamma bråkade väldigt mycket för min syster hoppade av gymnasiet och började hänga med fel folk ett tag. Då slängde mamma ut henne efter att hon hade fått nog. Soc hjälpte min syster att få en lägenhet där Soc stog på kontraktet och sedan fick min syster socialbidrag som täckte hyran och en del till mat etc.

    Det blev nog räddningen på deras relation för nu är dom sams och bråkar inte alls. Så det hjälpte deras relation väldigt mycket. det här va ca 8 år sen så reglerna kanske har ändrats. Men värt ett försök iallafall, Se till att slå på stort med tårar och halvt panik över din situation. Hoppas de går bra för dig


    Jo, de kan hjälpa honom med pengar, men finns inga lägenheter blir det härbärge.

    TS. Håll ut! Det är brist på kockar i Sverige så om du klarar utbildningen bra finns mycket goda chanser för dig att få jobb. Om du har jobb är det lättare att hitta bostad.
Svar på tråden Hjälp av socialen med lägenhet/ekonomi?