• Äldre 15 Jan 19:03
    10171 visningar
    10 svar
    10
    10171

    Varför dumpa barnen hos andra?

    Något jag uppmärksammat under mina år med barn är hur lätt det verkar vara att bli utnyttjad om man är en sån som tycker det är kul att barnen har kompisar.

    Jag insåg att jag lyckats bli den som alla lämnar sina barn hos för att jag har svårt att säga nej!

    Säger jag nej blir min dotter så besviken på mig och orolig att kompisarna sviker henne.

    Nu har vi en nyfödd hemma. Jag vill helst inte ha någon här alls. Vi bor i ett litet område där det bor många barn i samma åldrar men där vuxna inte umgås speciellt.

    Det här är helt sant, men varje dag när folk har hämtar sina barn på fsk så åker de för i här hos oss, släpper barnen, fortsätter åka hemåt medan deras barn ringer på dörren och vill leka. På nolltid är de inne hos oss, utan att ens föräldrarna har vett att stanna och hälsa, vinka, fråga om det är okej, vad som helst. Det finns ingen dialog, men de vet att vi har en nyfödd och vill slippa sjukdomar, och de vet att det är deras tur eftersom jag dagligen får agera deras barnvakt. Bara för att man är snäll.

    Det ska tilläggas hur barnen som kommer hit berättar att seras föräldrar sagt ?du får äta middag där men vara hemma senast halv sju? och dylikt. Vilket betyder att det ingår mellis/middag i besöken här. Jag har gjort det av kärlek men nu har jag börjar ruttna.

    Någon som känner igen sig? Som alltid har andras barn hemma eller kanske någon som dumpar barnen hos andra? Er reflektion tack :)

  • Svar på tråden Varför dumpa barnen hos andra?
  • Anonym (Frida­)
    Äldre 15 Jan 19:08
    #1
    +1

    Har du någon gång prövat att ringa barnets föräldrar och säga typ "hej, Kalle kom förbi och ville leka och min dotter vill gärna leka med honom men idag passar det inte så bra att de leker hos oss. Kan jag skicka över dem båda till er eller skall jag bara skicka hem Kalle?"

    Då får din dotter chansen att leka med sin kompis utan att du jämt skall ha dem hos dig.

  • Äldre 15 Jan 19:11
    #2

    Men jösses skicka hem dom med en jävla lapp att du inte har lust att agera gratis barnvakt som dessutom ska utfodra deras ungar. Jag hade blivit totalt galen. 

  • Äldre 15 Jan 19:12
    #3

    Du måste skaffa lite skinn på näsan och säga ifrån. De andra föräldrarna kanske tror du gillar att ha dem där eftersom du inte protesterar.

  • Äldre 15 Jan 19:24
    #4

    Alltså så jäkla fräckt! Men jag förstår att du samtidigt vill hålla god min så att barnen kan fortsätta vara kompisar. Gör konsekvent som Frida säger, varenda gång! Så förstår föräldrarna att de måste sluta att ta för givet och istället gå med in och kolla alternativt ringa dig först. De flest brukar förstå att man har fullt upp med en nyfödd!

  • Äldre 15 Jan 19:51
    #5

    Jag har satt en gräns här hemma. Nu är nog mina barn äldre än dig (mellanstadieåldern), men de slutar skolan vid 13-14 och alla kompisar som ska hit ska gå hem klockan fem. Vi kan inte ha kvar alla till kvällsmaten. Speciellt när de flesta är hos oss.

    Hur tänker ni andra föräldrar kan man ju undra? Tycker ni det är för jobbigt att ha många barn hemma? Själv har jag redan fyra barn, så det borde ju vara jobbigare för mig...

    Sen tror jag att många låter sina barn bestämma. När ens egna barn tycker att det är roligare att leka borta tycker de kanske att det är bättre, utan att förstå att det även är roligt för det andra barnet att leka borta.

    Nä, jag hade satt gränser! Jag hade skickat ett sms och frågat om de kan leka hemma hos det aktuella barnet istället, pga du har en nyfödd bebis hemma.

  • Äldre 15 Jan 20:13
    #6
    Anonym (Frida) skrev 2018-01-15 19:08:16 följande:

    Har du någon gång prövat att ringa barnets föräldrar och säga typ "hej, Kalle kom förbi och ville leka och min dotter vill gärna leka med honom men idag passar det inte så bra att de leker hos oss. Kan jag skicka över dem båda till er eller skall jag bara skicka hem Kalle?"

    Då får din dotter chansen att leka med sin kompis utan att du jämt skall ha dem hos dig.


    Håller med! Perfekt sätt att komma igång och få de andra föräldrarna att fatta! Sen gäller det att man, kanske vid ett senare tillfälle, lyckas få fram att man ska fråga innan man bara lämpar över ungarna.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 16 Jan 05:53
    #7

    Hur gammal är dottern? Är hon tillräckligt gammal så berätta att bebisar lätt blir sjuka och att det är farligt för dem så under en period nu får de leka hos kompisarna istället. Sen när det är varmare ute kan de leka utomhus.

    Vad det gäller maten så skulle jag säga till kompisarna som är där att de får gå hem och äta middag så kan de leka efter igen. Du kan inte alltid bjuda på maten och bor de så nära att de tar sig hem själva kan de gå hemmoch äta.

  • Äldre 16 Jan 05:58
    #8

    Men ring föräldrarna och säg att de får komma och hämta! Du har en nyfödd hemma, tänk på h*n.

  • Äldre 16 Jan 10:49
    #9

    Det finns ett barn som kommer och ringer på hos oss i tid och otid på grund av att föräldrarna vill "dumpa" honom på oss. Jag har börjat att inte släppa in barnet när han kommer - känns väldigt hemskt, men jag kan inte agera barnvakt åt andras barn bara för att de själva är lata och oengagerade.

    Han är inte heller en sådan jag vill att min son ska umgås med.

    Du är din familjs väktare och får börja agera därefter. Många vill att hemmet ska vara en trivsam och lugn plats.

  • Fru Ve
    Äldre 16 Jan 16:12
    #10

    Om det är barn som bor i närheten av er (typ grannar?) så säg att barnen gärna kan leka - ute. Och låt barnen klä på sig och gå ut. Sen om de vill in så säg att det inte går, att barnet får gå hem och komma och leka en annan dag. Om barnen inte bor alldeles i närheten är det ju väldigt märkliga föräldrar om de bara släpper av sina små barn. I så fall skicka SMS eller ring och säg att de får komma och hämta. Det är ju inte konstigt alls om man vill undvika att ha en massa barn hemma då man har en nyfödd.

Svar på tråden Varför dumpa barnen hos andra?