• Anonym (Ångesten)

    Framkalla fysiska symtom vid hypokondri?

    Tror jag har hypokondri, men har fysiska symtom. Kan man framkalla fysiska symtom?

    Hade nämligen en klumpkänsla mitt på halsen och befarade sköldkörtelcancer, men sedan började det ömma längre upp, kring halsmandeln. Och nu har jag inte känt av sköldkörtelcancern utan tänker mer på att det är nog halsmandelcancer.

    Jag inser situationen

    Men kan man framkalla riktigt fysiska symtom pga hypokondri. För jag inbillar mig inte känslan och smärtan när jag sväljer.

  • Svar på tråden Framkalla fysiska symtom vid hypokondri?
  • Anonym (Jo)

    Absolut kan man det! Kropp och själ hänger ihop och ångest kan ge en massa symptom.

  • Anonym (Ångesten)

    Men hur vet man om det är allvar eller inte?

  • Anonym (Lalla)
    Anonym (Ångesten) skrev 2018-01-16 05:12:39 följande:

    Men hur vet man om det är allvar eller inte?


    Man går till en läkare.
  • Anonym (Ångesten)
    Anonym (Lalla) skrev 2018-01-16 05:14:02 följande:

    Man går till en läkare.


    Jo, men om man gör det och de inte ens bryr sig. De tittar och klämmer, allt ser bra ut. Och sedan skickar de hem mig.

    Man läser ju ofta om missade cancerdiagnoser och hur viktigt det är att stå på sig om man känner att något är fel.

    Visuellt ser allt bra ut, men hur vet man inuti?

    Röntgen?
  • Klaralokghdy

    Läkaren gör en bedömning, i 99% av fallen är den bedömningen rätt. Ditt psyke kan mycket lätt framkalla fysiska symptom på sjukdom, det är vanligt och inget konstigt. Kroppen och psyket hänger ihop väldigt starkt. Men du behöver naturligtvis hjälp med din hypokondri! Det är väldigt påfrestande att gå omkring och tro att man är sjuk och få fysiska smärtor av det. Har du kontakt med psykiatrin, kurator eller liknande? Skaffa det annars, det går att söka hjälp på vårdcentralen.

  • Anonym (Ångesten)
    Klaralokghdy skrev 2018-01-16 09:41:06 följande:

    Läkaren gör en bedömning, i 99% av fallen är den bedömningen rätt. Ditt psyke kan mycket lätt framkalla fysiska symptom på sjukdom, det är vanligt och inget konstigt. Kroppen och psyket hänger ihop väldigt starkt. Men du behöver naturligtvis hjälp med din hypokondri! Det är väldigt påfrestande att gå omkring och tro att man är sjuk och få fysiska smärtor av det. Har du kontakt med psykiatrin, kurator eller liknande? Skaffa det annars, det går att söka hjälp på vårdcentralen.


    Har en remiss men inte fått en tid.

    Men är ärligt rädd att detta kommer att bli min död. För nu kommer hypokondrin att hamna i min journal och jag får ingen hjälp nu, hur ska det då bli när hypokondri nämns i journalen. Ingen kommer någonsin att tro mig.
  • Anonym (Siri)
    Anonym (Jo) skrev 2018-01-15 20:52:10 följande:

    Absolut kan man det! Kropp och själ hänger ihop och ångest kan ge en massa symptom.


    Precis vad ovan sa. Ta det från en hypokondriker till en annan. :)

    Sedan kan det röra sig om en rad andra ofarliga saker också, som någon sorts halsinfektion.
  • Anonym (Madde)

    Sök hjälp för din hypokondri hos psykolog/kurator istället för att söka hjälp hos läkare för inbillad cancer..

Svar på tråden Framkalla fysiska symtom vid hypokondri?