• Anonym (snart mamma)

    Hur funkar det med förskola när man har ett udda jobb/tider?

    Hej alla!

    Jag vet att jag är ute i väldigt god tid här, eftersom jag inte har BF förän om två veckor, men tanken slog mig, 

    Mitt jobb är extremt oregelbundet. Eller, jobb och jobb, jag lever i princip på mina kreativa hobbys, som jag jobbar på mestadels när andan faller på, och jobbar på tills jag inte vill eller orkar längre. Det kan bli en-två timmar om dagen eller 12-15 timmar i sträck. Ibland blir det så klart 0 minuter på en dag.

    Jag började då fundera på hur det blir om ett par år, när liten börjar förskola. Jag kan inte direkt skärpa upp min kreativitet så jag jobbar varje dag mellan 9 och 14, eller när barn går på förskola nuförtiden, och jag har hört många gånger att man inte får ha barn på förskolan om man inte jobbar. Jag kan gå en hel dag och göra ingenting, för att plötsligt komma igång på kvällen.

    Hur gör man när man jobbar med något så här fritt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-15 23:21
    Uppdaterar eftersom det verkar ha blivit otydligt:

    Jag vill alltså främst ha barnet på förskolan för barnets skull. För att få kompisar, lära sig att fungera i grupp, utvecklas osv. Inte från barnet fyller 1, utan kanske 2,5-3.

    Jag har skrivit om min krativitet och att den inte kommer på beställning vissa tider, men det har jag gjort för att klargöra att även om jag skulle ha barnet på förskola vissa tider så betyder det inte nödvändigtvis att jag jobbar de tiderna, utan jag jobbar när jag "kan", dvs har inspirationen till det. På kvällen, på morgonen, mitt på dagen, mitt på natten.

    Så frågan är hur ok det är att ha barn på förskolan mitt på dagen även om jag råkar jobba helt andra tider den dagen, eller inte alls, för att kanske jobba 10+ timmar nästa dag, kanske bli tvungen att röra sig ute i samhället när jag har barnet på förskolan för jobbets skull, osv.

    Det handlar inte om att jag inte vill ta hand om mitt barn, det handlar inte ens om mitt behov att ha barnet på förskola, utan om barnets behov av förskola.

  • Svar på tråden Hur funkar det med förskola när man har ett udda jobb/tider?
  • Almina

    Du kommer nog bli så illa tvungen att anpassa dig lite efter att du har fått barn. Du kommer ju kunna ha barnet på förskola när du jobbar, men de vill ju veta barnets tider i förväg. Och någon typ dygnet-runt-förskola lär du ju inte ha rätt till, utan barnet kommer ju få gå dagtid på förskolan. Hur schemat ska se ut kan du bestämma relativt fritt (under förskolans öppettider), men de kommer som sagt vilja veta barnets tider i förväg. Du lär inte riskera problem för att barnet är på förskolan och du inte "kommer igång" med jobb (de har ju inte heller någon möjlighet att komma hem till dig och kolla att du verkligen jobbar).

    Men utöver förskolans öppettider så har barnet kanske en till förälder som också kommer finnas till hands för barnet? Och då finns det ju möjligheter för dig att jobba när den andra föräldern är ledig/hemma.

  • Anonym (Wildrat)

    Du är inte huvudperson i ditt liv längre och då behöver du anpassa dig. Din kreativitet får flöda när inte barnet behöver dig, först när (om) det sover, sen när nån annan tar hand om det. Men det primära nu och många år framöver är inte varken du eller din kreativitet.

  • Anonym (CC)

    Du sätter en arbetstid på typ 8-16 och så lämnar och hämtar ni barnet efter dina och den andra förälderns arbetstider. Den som börjar sist lämnar och den som slutar tidigast hämtar. Sen ser du till att arbeta/vänta på kreativitet under den tiden barnet är på förskolan. Du kan ju kanske jobba på kvällen/natten när barnet sover också och ta igen sömnen på dagen istället om det passar bättre. I övrigt håller jag ned föregående talare.

  • Anonym (snart mamma)
    Almina skrev 2018-01-15 22:03:15 följande:

    Du kommer nog bli så illa tvungen att anpassa dig lite efter att du har fått barn. Du kommer ju kunna ha barnet på förskola när du jobbar, men de vill ju veta barnets tider i förväg. Och någon typ dygnet-runt-förskola lär du ju inte ha rätt till, utan barnet kommer ju få gå dagtid på förskolan. Hur schemat ska se ut kan du bestämma relativt fritt (under förskolans öppettider), men de kommer som sagt vilja veta barnets tider i förväg. Du lär inte riskera problem för att barnet är på förskolan och du inte "kommer igång" med jobb (de har ju inte heller någon möjlighet att komma hem till dig och kolla att du verkligen jobbar).

    Men utöver förskolans öppettider så har barnet kanske en till förälder som också kommer finnas till hands för barnet? Och då finns det ju möjligheter för dig att jobba när den andra föräldern är ledig/hemma.


    Ja, jag tänker alltså främst på att alla kommer ifrågasätta varför jag ens har barnet på föskola när jag inte jobbar. Att förskolan kommer säga att barnet inte får vara där alls för att jag "kan ju jobba när barnet sover" eller något, för att jag inte har tider att passa. Jag är också orolig för att bli ifrågasatt om någon ser mig på stan om jag jobbar ute.

    Att det inte finns dygnet-runt-förskolor där jag kan dumpa barnet när det passar fattar jag också, och vill inte ha. Det jag vill är vara säker på att mitt barn får gå på förskola även om jag har ett udda jobb utan fasta tider.
  • Anonym (snart mamma)
    Anonym (Wildrat) skrev 2018-01-15 22:08:26 följande:

    Du är inte huvudperson i ditt liv längre och då behöver du anpassa dig. Din kreativitet får flöda när inte barnet behöver dig, först när (om) det sover, sen när nån annan tar hand om det. Men det primära nu och många år framöver är inte varken du eller din kreativitet.


    Tänk om kreativitet funkade så ändå. Det hade varit toppen.
  • Anonym (S)
    Anonym (snart mamma) skrev 2018-01-15 22:42:54 följande:

    Tänk om kreativitet funkade så ändå. Det hade varit toppen.


    Fast hon har ju rätt. Hur tror du att det ska funka om du inte jobbar den tiden barnet är på förskolan? Du får helt enkelt sätta upp tider då du oftast klarar av att arbeta. Barnet kan såklart gå oregelbundna tider på förskolan men du måste ju lämna in tiderna veckor i förväg. Antar att du har en inkomst på din hobby?
  • Anonym (snart mamma)
    Anonym (CC) skrev 2018-01-15 22:40:28 följande:

    Du sätter en arbetstid på typ 8-16 och så lämnar och hämtar ni barnet efter dina och den andra förälderns arbetstider. Den som börjar sist lämnar och den som slutar tidigast hämtar. Sen ser du till att arbeta/vänta på kreativitet under den tiden barnet är på förskolan. Du kan ju kanske jobba på kvällen/natten när barnet sover också och ta igen sömnen på dagen istället om det passar bättre. I övrigt håller jag ned föregående talare.


    Barnet har ingen annan förälder till hands, tyvärr. Biopappan stack tidigt i graviditeten.

    Så om jag sätter upp en tid, men inte jobbar på den tiden, så är det ok så länge jag jobbar någon gång under dygnet, och om någon ser mig på stan så bör de skita i det? Det är ju inte riktigt så att jag sitter och stirrar in i väggen när jag inte jobbar.
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (snart mamma) skrev 2018-01-15 22:42:54 följande:
    Tänk om kreativitet funkade så ändå. Det hade varit toppen.
    Du är så illa tvungen. Eller tänker du låta bebisen ligga och skrika för att just precis nu slog kreativiteten till? Gå med kissiga blöjor hela dagen för du är upptagen? Nä, du och kreativiteten får vänta till barnet fått sitt.

    Nu är det ju tur att sömnbrist och kreativitet inte är vänner så förhoppningsvis blir prioriteringen lätt nu i början.
  • Anonym (S)
    Anonym (snart mamma) skrev 2018-01-15 22:48:09 följande:

    Barnet har ingen annan förälder till hands, tyvärr. Biopappan stack tidigt i graviditeten.

    Så om jag sätter upp en tid, men inte jobbar på den tiden, så är det ok så länge jag jobbar någon gång under dygnet, och om någon ser mig på stan så bör de skita i det? Det är ju inte riktigt så att jag sitter och stirrar in i väggen när jag inte jobbar.


    Visst kan du göra så. Om du känner att du hellre lämnar ett så litet barn på förskola trots att du inte jobbar.
  • Anonym (e)
    Anonym (snart mamma) skrev 2018-01-15 22:42:54 följande:
    Tänk om kreativitet funkade så ändå. Det hade varit toppen.
    Fast ja, det gör det ju delvis. De flesta professionellt kreativa människor jag har sett intervjuer med betonar just att arbeta även när man inte känner sig "inspirerad" - att skaffa sig rutiner och vanor att exempelvis skriva mellan kl 10 och 12 varje dag.
Svar på tråden Hur funkar det med förskola när man har ett udda jobb/tider?