• Anonym (må bättre­)
    Äldre 15 Jan 22:26
    5778 visningar
    17 svar
    17
    5778

    Vill äta mer vegetariskt, vad ska jag tänka på för att inte få vitaminbrist?

    Jag har upptäckt att jag mår bättre av vegetarisk mat numer så jag vill börja äta mer vegetariskt. Familjen vill inte så de får det gamla vanliga. 

    Men, vad ska jag tänka på? Jag äter inte gärna bönor pga magsmärtor, men kikärtor kan jag äta och ärtsoppa även om jag får gaser av det. 

    Ägg äter jag då och då, kan äta det mer ofta om så är. Kommer att äta kött nu och då troligen, men hur ofta måste jag äta det för att inte få bekymmer? Jag får ganska lätt vitaminbrist överlag och äter kalcium, magnesium och d-vitamin regelbundet efter kontakt med läkare. 

  • Svar på tråden Vill äta mer vegetariskt, vad ska jag tänka på för att inte få vitaminbrist?
  • Äldre 15 Jan 22:28
    #1

    B12 är väl det som skulle kunna vara värt att ta som tillskott. Men eftersom du äter ägg så ska det inte vara några problem, en annan sak om du blir vegan :)

  • Äldre 15 Jan 22:29
    #2

    Tror faktiskt inte du får någon vitaminbrist av att skippa kött lite då och då... Tvärtom.

  • Äldre 15 Jan 22:40
    #3

    Om du ska fortsätta att äta kött då och då, behöver du inte tänka på något särskilt. Tvärtom skulle nog de flesta bara må bra av att äta mindre kött. Officiell rekommendation är ju att hålla sig till 500 g rött kött (och chark) i veckan.

    Proteinbrist är överlag sällsynt i Sverige. Det råkar mest vara en trend just nu med proteinhets... Så länge du äter varierat och tillräckligt mycket mat är du okej. Framför allt om du ibland äter ägg och mejeriprodukter.

    Det finns ju många sorters bönor, och flera olika sätt att tillaga på dem. Att äta i mindre mängd kanske fungerar för dig? Tillagat i grytor istället för rått? Annars linser.

    Överlag tycker jag du bara ska äta varierat. Tänk grönsaker och rotfrukter av olika färger och typer (inte bara gurka och tomat). Botanisera i grönsaksdisken och våga prova nya saker. Kombinera med fullkornsprodukter och grovt bröd. 

    Lycka till!

  • Anonym (må bättre­) Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 22:50
    #4

    Tack för svaren  

    Just bönor har jag testat i olika varianter, råa, tillagade men jag får jätteont i magen tyvärr. Kan äta små mängder, kanske 1/4 dl bara. Men linser går bra och det har jag i grytor och sånt. Äter mest paprika, morot och gul lök 'dagligdags' så att säga, men gör även vegetariska grytor med alla möjliga grönsaker i. Familjen äter samma, men vill gärna ha kött till också. 

    Ost äter jag i stort sett varje dag på mackan och mjölk dricker jag ibland, dricker mest vatten dock, men kan ändra på det om det behövs. 

    Vad skönt att jag inte verkar behöva oroa mig Jobbigt nog med den bristen jag har, (får kramper och ryckningar i benen tex) den är under kontroll dock så länge jag äter enligt läkarens föreskrifter. 

  • Äldre 15 Jan 22:57
    #5
    +1
    Anonym (må bättre) skrev 2018-01-15 22:50:12 följande:

    Tack för svaren  

    Just bönor har jag testat i olika varianter, råa, tillagade men jag får jätteont i magen tyvärr. Kan äta små mängder, kanske 1/4 dl bara. Men linser går bra och det har jag i grytor och sånt. Äter mest paprika, morot och gul lök 'dagligdags' så att säga, men gör även vegetariska grytor med alla möjliga grönsaker i. Familjen äter samma, men vill gärna ha kött till också. 

    Ost äter jag i stort sett varje dag på mackan och mjölk dricker jag ibland, dricker mest vatten dock, men kan ändra på det om det behövs. 

    Vad skönt att jag inte verkar behöva oroa mig Jobbigt nog med den bristen jag har, (får kramper och ryckningar i benen tex) den är under kontroll dock så länge jag äter enligt läkarens föreskrifter. 


    Så länge du äter någorlunda varierat och näringsrikt är det lugnt :)
    LO-vegetarian sen 1 år tillbaka och mina världen har bara blivit bättre sen jag skippade kött. 
  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 15 Jan 23:14
    #6

    Äggula innehåller nästan allt du behöver och mjölkprodukter är också näringsrikt. Bönor är inget du behöver om du äter ägg. Ät frön och nötter också, de innehåller mycket mineraler.

  • Äldre 16 Jan 10:25
    #7

    Vegetarianer som äter mjölk och ägg får sällan brister. Du behöver inte oroa dig.

    Ät hälsosamt och varierat.

  • Anonym (Li)
    Äldre 16 Jan 10:44
    #8
    +1

    Angående bönor, testa skölja dem ordentligt innan du äter dem för att få bort en del socker (det är sockerarter i bönorna som vi inte kan bryta ner som ger gas). Börja med mungbönor, de brukar vara snälla mot magen. Ät små portioner ofta så att magen vänjer sig. Bönor är verkligen jättenyttigt och det kommer verkligen löna sig om du lär magen att tolerera i alla fall en del bönor. :)
    Min sambo som har ibs kan äta bönor numera och jag blir aldrig gasig längre.

  • Äldre 16 Jan 11:06
    #9

    Hej!

    Jag slutade äta kött i ungefär ett år, men jag fortsatte att äta fisk, ägg och mjölkprodukter. I början mådde jag jättebra, verkligen! Sen kom tröttheten.. jag var trött jämt kändes det som! Det visade sig att jag hade järnbrist. Även fast jag åt mycket gröna grönsaker som spenat m.m, samt linser och kikärtor och sånt som ska innehålla mycket järn.

    Så det är väl det som jag kan tipsa dig om att tänka på! Men äter du lite kött ändå och bara vill minska på det så borde det gå bra!

  • Anonym (Hepp)
    Äldre 16 Jan 11:12
    #10
    Anonym (Li) skrev 2018-01-16 10:44:26 följande:

    Angående bönor, testa skölja dem ordentligt innan du äter dem för att få bort en del socker (det är sockerarter i bönorna som vi inte kan bryta ner som ger gas). Börja med mungbönor, de brukar vara snälla mot magen. Ät små portioner ofta så att magen vänjer sig. Bönor är verkligen jättenyttigt och det kommer verkligen löna sig om du lär magen att tolerera i alla fall en del bönor. :)
    Min sambo som har ibs kan äta bönor numera och jag blir aldrig gasig längre.


    Kan man inte också hälla ut det första kokvattnet? Alltså att man häller av vattnet när det kokat upp och fortsätter koka i nytt vatten?
  • Anonym (Li)
    Äldre 16 Jan 11:19
    #11
    Anonym (Hepp) skrev 2018-01-16 11:12:23 följande:
    Kan man inte också hälla ut det första kokvattnet? Alltså att man häller av vattnet när det kokat upp och fortsätter koka i nytt vatten?
    Inget jag testat, men låter vettigt! :) Och sedan när man kokat klart så sköljer man bönorna länge i rinnande vatten, så borde den mest intoleranta mage klara av i alla fall lite mer bönor.
  • Anonym (må bättre­) Trådstartaren
    Äldre 16 Jan 16:26
    #12
    Anonym (Hepp) skrev 2018-01-16 11:12:23 följande:
    Kan man inte också hälla ut det första kokvattnet? Alltså att man häller av vattnet när det kokat upp och fortsätter koka i nytt vatten?
    Jo, det är så jag har gjort   Jag har sköljt och sköljt och sköljt också. Jag får, av någon anledning, väldigt smärtsamma gaser av just bönor. Får gaser av ärtsoppa också, men de gör inte alls lika ont. När jag ätit bönor så kan folk fråga om det inte är blindtarmen ändå och det är det helt enkelt inte värt. 

    Jag har annars hög smärttröskel så jag blev förvånad när det blev så. Kunde äta det som barn men inte nu. Det verkar ju dock som att jag klarar mig ändå näringsmässigt sett  
  • Äldre 16 Jan 16:52
    #13

    Testa att göra en egen kalkyl här: 


    matkalkyl.se/

    Jag byggde ihop en egen gryta där både makron och mikron är helt ok. 


    Värt att notera är att jag kompletterar med vegansk gainer samt har tonfisk som en av proteinkällorna. 


    Men inget kött eller mejeriprodukter. 


    Detta är ju efter ett byggarperspektiv, man 187 cm 83 kg med viktuppgång som mål. Det går att knåpa ihop efter ens egna behov. 


     



     

  • Anonym (#)
    Äldre 16 Jan 17:04
    #14
    Anonym (Hepp) skrev 2018-01-16 11:12:23 följande:

    Kan man inte också hälla ut det första kokvattnet? Alltså att man häller av vattnet när det kokat upp och fortsätter koka i nytt vatten?


    Blötlägg bönorna i minst 24 h innan kokning. Då får du ut mer mineraler också.
  • Anonym (Vitam­in)
    Äldre 16 Jan 18:58
    #15

    Är lakto-och vegetarian, köpte vitaminer på apoteket för just vegetarianer, innehåller bland annat järn, selen och b12. Annars står det väldigt bra på livsmedelsverkets sida om vad man ska tänka på.

  • Anonym (må bättre­) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 21:10
    #16

    Tusen tack för alla svar! Ska kolla in sidan där man kan kolla av vad man måste äta. 

    Ska försöka med bönor i små mängder och se hur det går. Har gjort alla förslag ni har kommit med, min gammelmormor älskade bönor när hon levde så blötläggning och allt annat har jag gjort, men kan ändå bara äta lite. 

    Om jag försöker mer frekvent i ett par v kanske det går. Annars verkar ju det ju lösa sig ändå, jag ska ju inte bli helvegetarian tänkte jag, utan äta som på jobbet (skola) fast tvärtom, vi har en helvegeteraisk dag och jag tänkte ha en köttdag  i veckan för egen del.  

    Och sen ägg då och då för det är en favoriträtt, stekt ris med grönsaker och stekt ägg. 

  • Anonym (Paste­j)
    Äldre 18 Jan 12:50
    #17
    +1

    Att minska ner radikalt på kött men ändå kunna äta lite ibland låter enklare för att få i sej allt. B12 och järn hjälps upp fint med en leverpastejsmörgås ibland tex. Är man helt vegan måste man ha tillskott av b12 och D.

Svar på tråden Vill äta mer vegetariskt, vad ska jag tänka på för att inte få vitaminbrist?