• Äldre 15 Jan 23:00
    7317 visningar
    5 svar
    5
    7317

    Mens

    Hej, jag är en tjej på 15 år. Ja, ja vet att jag har ett konto här och de är konstigt men jag behöver hjälp.

    Ibland när jag har mens och när jag vaknar och ska kliva upp och göra mig iordning som vanligt blir jag lite smått yr och får ont i magen samt börjar må lite illa. Så jag går ner på toa och jag är lite lös i magen men då börjar allt.. jag får världens mensvärk och kramper som kommer i omgångar, jag blir så yr att jag inte kan gå rakt och jag svimmade en gång, jag börjar se suddigt, hör sämre och börjar kalldvettas. Dehär kanske låter helt sjukt och att jag är dödssjuk men det är verkligen inte ofta det händer. Men när de väl händer, vilket är bara några gånger per år så är de ett rent helvete. Det enda som hjälper då är att ta en alvedon och sova. Sen är allt helt normalt igen. Har svårt att ta gå för om jag inte skyndar mig (springer) så kommer jag svimma för allt gungar. Vet inte vad det är för fel och vet inte vad jag ska göra. Min mamma vet inte någonting, jo hon vet att jag brukar ha problem med att jag blir yr och mår illa men det är för att jag inte får i mig tillräckligt med näring ibland. Men hon vet ingenting om detta, är rädd att hon inte ska tro mig eftersom det är så många symptom och det låter overkligt.. vill heller inte gå till någon doktor. Vill verkligen inte att det ska händs igen för det är verkligen de värsta som har hänt mig och jag vill bara dö då. Eller borde jag skaffa p-piller så ja slipper mensen så de slipper hända mer? Fast ja vågar inte fråga mamma om de eftersom hon kommer bara tycka att sånt är onödigt och inte för barn samt att jag överdriver.

    Nej, usch vad jag babblar. Förlåt om jag slösat eran tid på en lång bibel av text.

  • Svar på tråden Mens
  • Äldre 15 Jan 23:09
    #1

    Boka tid hos ungdomsmottagningen eller prata med skolsköterskan så kan de hjälpa dig vidare. Läkarbesök är nog oundvikligt men läkare är inte farliga.

    Det kan kanske vara nåt så enkelt som att du har blodbrist men för att kolla det behöver du göra ett blodprov och läkare är de som bestämmer sånt.

  • Scoops
    Äldre 15 Jan 23:52
    #2

    Du behöver inte alls må så under mensen! Både jag och mina systrar har haft liknande problem som enkelt blev avhjälpt med mini- eller p-piller. Jag råder dig ändå att prata med Ungdomsmottagningen eller om du ändå vågar, din mamma, hon kanske överraskar dig genom att förstå bättre än du tror? Hon tycker inte att p-piller är för barn, men din kropp säger ju - "jag är inget barn längre". Sen så finns olika starka tabletter. Man behöver ju inte börja med det värsta..men du ska inte behöva vara yr och rädd!!! Vet hon förresten om just den detaljen?

  • Scoops
    Äldre 15 Jan 23:53
    #3

    Kanske kan du visa henne tråden du skrivit här?

  • Anonym (123)
    Äldre 23 Jan 22:11
    #4

    Man kan bli jättesjuk av mensen, men man ska absolut inte behöva ha det så.

    Det finns hjälp att få.

    Gå till skolsköterskan eller ungdomsmottagning eller barnmorskan. De har tystnadsplikt och de kommer inte börja undersökning direkt, och inte mot din vilja heller.

    Ta ett första steg och gå dit och fråga vad dom tror, att vad det kan bero på, så får du ta det därifrån sen.

  • Anonym (Mat/v­ärme)
    Äldre 9 Mar 22:31
    #5

    Tja är 16år och hade så förut, svimma antal ggr oxå men min mamma såg till att jag fick mat i mig och de hjälpte myckeee! Lägg en banan lr äpple vid sängen på morgonen och ät de innan du går upp så slipper du må dåligt och ha en värmedyna! Värme runt magen och rygg är dina bff när du har mens

Svar på tråden Mens