• lolo123

    problem

    hej! är det bara jag som känner att jag inte får åka utomlands med mina vänner pga av föräldrar, jag menar jag är ändå 19 men dom vägrar...

    Dom säger" när du gifter dig så kan du göra det"

    vad tycks? vad ska jag göra...

  • Svar på tråden problem
  • Anonymen1
    Hej Lolo! Glad

    Jag tycker att du bara vill ha kul som andra som är i dina ålder och det ska du ju ha men tänk på att göra en lista på vad som är viktigast i ditt liv först! Börja med det.
       Men eftersom du är i depression just nu, kan det hända att du väljer fel saker på fel plats i listan så tänk på det också. Få dig att vara lugn och lyssna på ditt hjärta! Sedan kan du börja att lägga på listan de viktigaste personerna och sakerna. Om du kan tänka rätt så måste det ju komma föräldrarna först på listan!

    Det händer ibland att föräldrar kan ha fel men en som i din situation borde lyssna på dem även om din ego inte accepterar det. Det är inte alltid rätt att göra saker bara för att man vill eller hur? Man måste tänka på fördelarna och nackdelarna först. När du tänker på fördelarna tänk inte bara på att du ska ha kul med dina vänner, tänk långt ut... Vad kommer du att tjäna av det? När du tänker på nackdelarna tänk på varför dina föräldrar inte vill att du ska åka runt ensam med dina "unga" vänner, det kan hjälpa till att hitta nackdelarna.. Tänk på att det kan hända så mycket dåliga saker som olyckor o sådant att du inte har tänk på för att du vill ha bara kul och att dina föräldrar inte vill förlora dig och vill och tänker bara skydda dig! Titta inte på dina vänner du vet inte riktigt hur de har med sina föräldrar och alla föräldrar bryr sig inte om sina barn. 

    Du sa att din mamma svor åt dig för att du gör dåliga saker enligt dem och din religion och vet du varför? För att hon tycker om dig! För att hon inte vill att du ska göra nedvärderande saker. Jag vet inte hur du beskriver dig men det ser ut som att ni är muslimer och jag vet att islam egentligen förbjuder det som är dåligt, skadligt och onyttigt. Och tillåter det som är nyttigt, hälsosamt och nödvändigt. 

    Religion är viktigt! Så håll fast vid din religion det är allt du behöver egentligen. Då kommer du veta vad som är rätt eller fel egentligen. Och du kommer att vara bra som människa och viktigaste av allt dina föräldrar kommer att lita på dig mer och ska acceptera att du har vuxit upp och du väljer saker rätt. Har jag förstått rätt att du vill bada och att det är förbjudet inom islam? Ja, men du kan bada med bara tjejer det är inte förbjudet va? Och du vill gå med killar, för att dina vänner gör det. Men allt dina vänner gör är inte rätt och du behöver inte göra allt dem gör. Allt fel de gör nu kommer de att ångra senare i tiden, tro mig! Så ha din själva åsikt och gå inte med de som gör förnedrande saker. Du kan skaffa dig bra vänner som vill dit bästa och inte försöker få dig att göra dåliga saker. Du är för ung för att ha kille. Du har inte sett livet vänta bara några år till och få din personlighet bli så bra som möjligt så att du vet vad livet handlar om och vet vad du vill och sedan kan du gifta med någon som dina föräldrar accepterar också. Du vill inte förlora dina föräldrar,va?  Det skulle vara inte bra för dig.. Så tänk på noga... Och ha tålamod med saker som uppkommer. Försök att bli vän med din mamma och fråga efter varför de vill ha det som de vill, vad är meningen med det de vill och så vidare... 

    Vi alla människor går efter sina viljan men problemet är att den måste ha en gräns! Det spelar ingen roll om man är 1 år eller 100 år. Om man inte har en gräns på sin vilja och bara går efter det för att vill känna sig glad och vill ha kul då är det ju kört. Därför ser vi ju sådana människor som häktas eller andra som är i dåliga situationer i dag. 

    Det är som att äta mat. Vissa av oss föredrar att äta nyttiga som spenat även om den inte smakar gott. Och vissa av oss hatar det nyttiga eftersom de flesta brukar inte smaka så gott.

    Egentligen bör alla människor gå efter det som är nyttigt och inte tänka på smaken utan vad man kommer att tjäna till med det. Så, tänk på det! Du kommer att vinna på det och inte förlora tro mig! 

    Jag hoppas att det kommer att hjälpa till dig att tänka rätt och känna dig bra!
    Var mån om dina värdiga saker i livet och försök att inte förlora dem! Vänner går långt ifrån dig för att klargöra sina viljan en dag och allting går men en ödmjuk och omtänksam mamma och pappa kommer alltid att tänka på dig och ditt bästa och kommer att vara vid din sida! Glöm inte, jag säger inte gör allt de säger, de kan inte veta allt heller men försök att hitta det rätta även om det är någon annan än din familj som visar vägen... Och en sak till, hitta något bra att syssla med! Något som du tycker om, och något som dina föräldrar inte kommer att säga emot! 

    Ha det bra Lolo!
  • Loloo123

    Hej! tack för att du tog din tid och skrev ett fint svar

    Du har helt rätt i att föräldrarna alltid kommer först på listan,  vänner kommer och går ,vilket jag själv har insett. Med tanke på att jag är en människa som älskar att ha kul och leva mitt liv så kan man inte alltid få som man vill. Jag har försökt tänka mer på de bättre saker som t.ex träning ,skola. Jag märkte verkligen hur man förändras när man slutar umgås så mycket med samma vänner. 

    Det är svårt att förändra mentaliteten så snabbt. Jag vill somsakt inte gifta mig som ung utan leva mitt liv och skaffa mig en bra utbildning. Hur det kommer gå till vet jag inte. Att skaffa kille är inte heller så nödvändigt utan om någon skulle dyka uppkom jag gillar i mitt liv så vill jag ändå kunde välja den jag vill ha

    Kommer alltid att försöka lyssna på mina föräldrar även om det är jobbigt,för somsakt, det är ju inte värt i slutet liksom.Det kommer ta tid men jag kommer försöka iallfall bästa du!

    tack underbara!

Svar på tråden problem