• Ungochgammal

    Hjälp! Inreda 1,5a

    Hej. Jag är en riktig amatör när det kommer till inredning och funktion och känner att det bara skulle bli pannkaka av det hela om jag försökte mig på det helt själv. Så jag tänkte, att med en hjälpande hand från er, så kanske jag kan åstadkomma något fint. Det är bara på ritbordet än så länge, då jag flyttar först i mars. Men jag har mått, och även två bilder på hur det ser ut idag.

    Vad säger ni, har ni lust att hjälpa mig skapa något som jag kan trivas i?

    Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter, jag gillar mycket, men det ska vara ganska cleant. Mörkt eller ljust spelar mindre roll, men om ljust ger en ?större? känsla så kanske det är att föredra? Jag vill även få in lite värme, så det inte känns allt för stelt, jag är inte så förtjust i skrikigs färger. Däremot så gillar jag lite, vad det nu heter, mattare färger? Växter ser jag som en självklarhet, inga mängder men så det ger ett grönt och levande intryck i alla fall.

    Lägenheten är en 1,5a på 26 kvm. Så ytan att arbeta med är inte enorm och det är bara rummet jag behöver hjälp med, till att börja med. Och där ska det inte finnas någon säng. Heller inte överdrivet med förvaring, till en början, för jag har väl inte så mycket att fylla ut det med. Behöver heller inget matbord som det ser ut i dagsläget.

    Vad finns då kvar?

    ? Soffa och/eller fåtöljer (har själv tittat på Stocksund från IKEA)

    ? kuddar/filtar

    ? matta (en väldans stor tänker jag?)

    ? soffbord

    ? tv bänk/väggfäste

    ? krukväxter, mindre träd

    ? tavlor eller annan väggkonst

    ? gardiner från golv till tal, tjockt tyg?

    ? bänk, hyllor, förvaring?

    ? drinkvagn, för rom&whisky framförallt.

    Är det något jag har missat?

    Kan länka till inredning jag gillar här nedan;

    trendspanarna.nu/inspirerande-sekelskiftestvaa-med-varm-och-personlig-inredning/

    sannakaisson.com/att-inreda-en-liten-lagenhet-30935212

    www.elledecoration.se/wp-content/uploads/2015/07/e21-700x524.jpg

    Ja ni förstår vad det är jag gillar. Jag har inget krav på att det ska se ut exakt så. Framförallt så vill jag ha möbler osv som passar den lilla ytan. Jag är mindre sugen på att ha en tjock divansoffa som mäter 3 meter i bredd och är 80 cm djup. Det ska ju vara lite luftigt. Så om det bästa för den ytan är en pall i mitten av rummet, då får det bli det ????

    Utsikten vid fönstren är inget hänga i granen, så om man kan göra något där så är det bara ett plus.

    Vet att det kanske är en svår uppgift om man inte vet exakt hur det ser ut. Jag kan lägga upp bilder sedan när jag har tillgång till den. Men till att börja med kan jag ge er måtten, och en liten ?mall? på hur det är möblerat idag, bifogar dessa.

    Rummet mäter 4.25 x 3.55

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-15 23:31
    Jag är förövrigt 30+ och man, om det nu spelar någon roll.

    Hoppas på mycket hjälp ????

    Tack på förhand
    Xx

  • Svar på tråden Hjälp! Inreda 1,5a
  • SupersurasunkSara

    Möbleringen på bilden tycker jag är bra. 

    Mina förslag på möbler: 


    På den här bilden syns hyllan bättre. En eller två sådana under tv;n blir nog snyggt. Ev skulle jag måla barstolarna svarta eller leta reda på liknande fast svarta, alt i ek, dessa är i björk och skivorna i bokhyllan är i ek, det blir inte så snyggt att blanda. Ellos har snygga i svart plåt typ. 



    Puffarna skulle jag placera mot fönsterväggen. Några snygga plädar i svart kan man också ha, samt kuddar i svart, vitt och grått. Vill du ta in någon färg är grönt, blått eller lila i 'smutsiga' nyanser, dvs som har lite svart i sig snyggt. En stor växt i hörnet mot fönstret vid tv:n. 
    Väggarna skulle jag måla i en varm ljus grå färg, ev från Kalklitir som ger en mer levande yta. 

    Överlag är det bra med lätta möbler som går att flytta när man bor litet så det kan du tänka på. Runda bord är bättre på liten yta. 

    Lampor glömde jag, förslag är taklampa Oslo från Rusta eller Galaxy i svart från Ellos. En snygg golvlampa bredvid soffan, ev en bordslampa på hyllan under tv:n, tex Fado grå från Ikea eller Ossian från Ellos och kanske en vägglampa ovanför barbordet tex Oxford small eller Tim från Ellos.  Ev en tavelhylla på väggen där och en klämspot på den. 

    Hyllorna under tv:n kan också användas som drinkvagn. Ställ en snygg bricka med kant ovanpå, helst svart, och så ställer du flaskorna i den. Glas etc kan stå bredvid eller på hyllan under. 

    Om barbord inte behövs så kan du ha likadana hyllor hela vägen bort. Ett alternativ till den hyllan jag föreslog är Ikeas Ivar skåp som målas i svart. Lacka eller vaxa för lättare avtorkning. 
    Ytterligare ett alternativ är Ikeas Vittsjö i svart metall och glas. Väljer du öppen förvaring så skaffa snygga lådor/korgar så att inte allt är öppen förvaring, då blir det lätt rörigt. 

    Vill du ha en drinkvagn har Ellos en snygg som heter Morris, jag föreslår den i koppar. 

    Vill du ha en fåtölj istället för två puffar har Ellos en snygg som heter Palma och en som heter Desto samt en som heter Lennox. Med Lennox kan du väja den blå för att få in lite färg om du vill ha det. George heter ett soffbord som också skulle vara snyggt, 

    Gardiner, mörkare grå eller svarta i sammet eller linne. 

  • SupersurasunkSara

    Plädar: Almalie, Hallgjerd, Dunäng eller Vårkrage från Ikea. 

    Kuddar, några i sammet, antingen grå eller svarta eller i någon färg du vill ta in. Några i annat material, samma färgförslag där. 

    Tips: Vill du ha fluffiga kuddar så köp en något större innerkudde. Eller tex en huvudkudde (60x50) till ett kuddfodral som är 50x50. Vi tog 65x65 till 50x50 cm stora kuddfodral för vi har en djup soffa haha. 

Svar på tråden Hjälp! Inreda 1,5a