• Filosofiskt

    Finns det fler som mig? (existentiella funderingar)

    Jag funderar väldigt ofta kring min existens och mitt medvetande. Jag försöker inte komma fram till något utan mer gå djupare i själva ämnet. Jag känner att det skulle vara väldigt roligt att få möjligheten att kunna samtala med någon som också funderar. Jag har inte riktigt någon att prata med som orkar höra på när jag drar igång mitt djupa tänk. Jag vill höra andras tankar och kanske dela med mig av mina funderingar, ett nyfiket sökande utan svar.

    Om du också är som mig eller tror att du kan bidra med något så hör gärna av dig.

  • Svar på tråden Finns det fler som mig? (existentiella funderingar)
  • Anonym (L)

    Jag gillar att fundera på det mesta även om svaren man kommer fram till oftast leder till ännu fler frågor :)

  • Anonym (Spännande)

    Vad är det exakt du tänker kring din existens och medvetande eller vad är det du känner att du vill diskutera?

  • Filosofiskt
    Anonym (L) skrev 2018-01-16 23:12:29 följande:

    Jag gillar att fundera på det mesta även om svaren man kommer fram till oftast leder till ännu fler frågor :)


    Ja det är så det funkar för mig med och är helt okej med det :)
  • Filosofiskt
    Anonym (Spännande) skrev 2018-01-16 23:15:45 följande:

    Vad är det exakt du tänker kring din existens och medvetande eller vad är det du känner att du vill diskutera?


    Kanske inte diskutera konkret utan mer samtala och fördjupa sig två människor emellan. Dom människor omkring mig tycker att jag blir alldeles för djup.

    Alan Watts tankar och funderingar liknar mina egna tankebanor
  • Anonym (Spännande)

    Jag känner inte till honom men det är alltid spännande att diskutera med andra människor om djupare ämnen. Älskar sånt jag med! 

  • Filosofiskt
    Anonym (Spännande) skrev 2018-01-17 00:37:08 följande:

    Jag känner inte till honom men det är alltid spännande att diskutera med andra människor om djupare ämnen. Älskar sånt jag med! 


    Han är riktigt bra tycker jag! Om du vill så diskuterar jag gärna, hur vi går tillväga vet jag dock inte?
  • Filosofiskt
    Anders Lindberg skrev 2018-01-17 03:41:18 följande:

    Kan du inte sova nu, när jag vet din sanning? Jag e i vart fall inte feg som vissa....


    Hur menar du nu?
  • Themaze
    Filosofiskt skrev 2018-01-16 02:15:10 följande:

    Jag funderar väldigt ofta kring min existens och mitt medvetande. Jag försöker inte komma fram till något utan mer gå djupare i själva ämnet. Jag känner att det skulle vara väldigt roligt att få möjligheten att kunna samtala med någon som också funderar. Jag har inte riktigt någon att prata med som orkar höra på när jag drar igång mitt djupa tänk. Jag vill höra andras tankar och kanske dela med mig av mina funderingar, ett nyfiket sökande utan svar.

    Om du också är som mig eller tror att du kan bidra med något så hör gärna av dig.


    Jodå, det finns fler som funderar.

    Mina tankar kretsar gärna kring VAD vi egentligen upplever som människor. Utöver att vi reagerar instinktivt på stimuli i vår omgivning. Om man går djupare så känns begränsningar onödiga. De flesta börjar aldrig utforska sitt egna medvetande utan är fast i ytliga, driftstyrda beteendemönster vilket gör att de aldrig ens börjar fundera på vad som styr dem och framförallt, att det finns en stor utvecklingspotential om man så önskar. Är verkligheten så som vi upplever den eller filtrerar vi bort delar av den? Vad finns bortom oss?
  • Anonym (Spännande)
    Themaze skrev 2018-01-17 05:42:38 följande:
    Jodå, det finns fler som funderar.

    Mina tankar kretsar gärna kring VAD vi egentligen upplever som människor. Utöver att vi reagerar instinktivt på stimuli i vår omgivning. Om man går djupare så känns begränsningar onödiga. De flesta börjar aldrig utforska sitt egna medvetande utan är fast i ytliga, driftstyrda beteendemönster vilket gör att de aldrig ens börjar fundera på vad som styr dem och framförallt, att det finns en stor utvecklingspotential om man så önskar. Är verkligheten så som vi upplever den eller filtrerar vi bort delar av den? Vad finns bortom oss?
    Spännande och intressanta frågor kan jag tycka, det finns nog inga definitiva svar men diskutera går ju alltid. Jag tror att vi filtrerar bort en väldigt massa, jag tror att det skulle vara omöjligt för oss att orka leva och gå kvar på jorden om vi skulle vara medvetna om allt som sker oss. Däremot kanske det undermedvetna eller förmedvetna registrerar sådant som vårt medvetande inte kan hantera. 
  • Filosofiskt
    Themaze skrev 2018-01-17 05:42:38 följande:

    Jodå, det finns fler som funderar.

    Mina tankar kretsar gärna kring VAD vi egentligen upplever som människor. Utöver att vi reagerar instinktivt på stimuli i vår omgivning. Om man går djupare så känns begränsningar onödiga. De flesta börjar aldrig utforska sitt egna medvetande utan är fast i ytliga, driftstyrda beteendemönster vilket gör att de aldrig ens börjar fundera på vad som styr dem och framförallt, att det finns en stor utvecklingspotential om man så önskar. Är verkligheten så som vi upplever den eller filtrerar vi bort delar av den? Vad finns bortom oss?


    Intressant och ett nytt spår för mig. Du verkar som en person som skulle orka samtala med mig :)
  • Themaze
    Filosofiskt skrev 2018-01-18 06:36:25 följande:

    Intressant och ett nytt spår för mig. Du verkar som en person som skulle orka samtala med mig :)


    Det orkar jag nog, sådana här tankegångar är lite som näring för själen. Det roliga är just när man får nya tankar som öppnar upp nya dörrar, det tar så att säga aldrig slut när man börjar nysta kring existensens villkor/medvetandet eller mänskligt beteende.
  • Themaze
    Anonym (Spännande) skrev 2018-01-17 22:51:46 följande:

    Spännande och intressanta frågor kan jag tycka, det finns nog inga definitiva svar men diskutera går ju alltid. Jag tror att vi filtrerar bort en väldigt massa, jag tror att det skulle vara omöjligt för oss att orka leva och gå kvar på jorden om vi skulle vara medvetna om allt som sker oss. Däremot kanske det undermedvetna eller förmedvetna registrerar sådant som vårt medvetande inte kan hantera. 


    Såklart vi filtrerar bort mycket för att vi annars skulle bli bombarderade av intryck. Men vad missar vi? Det går förstås inte att svara på. Tror du att det finns olika sätt att göra det omedvetna medvetet?

    En annan aspekt. Om man leker med tanken att vi alla egentligen (som barn) startade som relativt obegränsade kreativa varelser-som dessutom är extremt lättlärda, varför då int vilja bli mer än vad man är programmerad till idag, en simpel produkt av sin tid?
  • Anonym (Polly)

    Jag har ingen aning om ifall mina tankar liknad dina, men jag funderar också mycket. Blev extremt förtjust i tao te ching, kändes som att det är det närmaste jag har kommit mina egna slutsatser om vad som egentligen är "målet", om man nu kan kalla det det.

  • Anonym (Spännande)
    Themaze skrev 2018-01-18 18:37:48 följande:
    Såklart vi filtrerar bort mycket för att vi annars skulle bli bombarderade av intryck. Men vad missar vi? Det går förstås inte att svara på. Tror du att det finns olika sätt att göra det omedvetna medvetet?

    En annan aspekt. Om man leker med tanken att vi alla egentligen (som barn) startade som relativt obegränsade kreativa varelser-som dessutom är extremt lättlärda, varför då int vilja bli mer än vad man är programmerad till idag, en simpel produkt av sin tid?
    Nu är jag väl kanske lite vetenskaplig med eftersom jag har läst mycket psykologi och liknande ämnen på universitet. Jag ska försöka hålla det borta från dessa tankar som känns mer filosofiska. Men det tror jag att det gör, till viss del åtminstone. Det krävs nog en del ansträngning för det dock. Nu kommer jag nog in på vetenskapen igen ursäkta mig för det, men det finns ju metoder inom psykologin för att medvetgöra tankar, särskilt svåra tankar och minnen som vi har förträngt så som både hyponos, EMDR och andra metoder. Dock tror jag inte att det är möjligt att medvetegöra alla tankar och upplevelser, jag tror inte det skulle vara särskilt hälsosamt heller. Men visst kan man nog öppna upp sig för känslor och energier och annat för att bli mer medveten om vårt omedvetna. 

    Hur tänker du med inte vilja bli mer? 
  • Anonym (Spännande)
    Filosofiskt skrev 2018-01-19 00:39:20 följande:

    Skriv ett meddelande till mig om det finns intresse av smidigare kontakt


    Det går inte står att din presentation är privat?
  • Themaze
    Filosofiskt skrev 2018-01-19 00:39:20 följande:

    Skriv ett meddelande till mig om det finns intresse av smidigare kontakt


    Det går inte att skicka privata meddelanden till dig, du får skriva ett meddelande/låsa upp funktionen
  • Themaze
    Anonym (Spännande) skrev 2018-01-18 23:36:07 följande:

    Nu är jag väl kanske lite vetenskaplig med eftersom jag har läst mycket psykologi och liknande ämnen på universitet. Jag ska försöka hålla det borta från dessa tankar som känns mer filosofiska. Men det tror jag att det gör, till viss del åtminstone. Det krävs nog en del ansträngning för det dock. Nu kommer jag nog in på vetenskapen igen ursäkta mig för det, men det finns ju metoder inom psykologin för att medvetgöra tankar, särskilt svåra tankar och minnen som vi har förträngt så som både hyponos, EMDR och andra metoder. Dock tror jag inte att det är möjligt att medvetegöra alla tankar och upplevelser, jag tror inte det skulle vara särskilt hälsosamt heller. Men visst kan man nog öppna upp sig för känslor och energier och annat för att bli mer medveten om vårt omedvetna. 

    Hur tänker du med inte vilja bli mer? 


    Nejnej, du missförstår. Klart man måste börja i rent vetenskapliga spår, men det vi teoretiskt kan läsa oss till och pröva i verkligheten, är inte allt tänker jag.

    Men ett steg i rätt riktning kanske är att avsäga sig det man borde och istället hitta sina egna vägar i livet, något som kräver mod och nyfikenhet: att inte slaviskt följa strömmen och att ständigt inte bara läsa sig till men också att ständigt upptäcka och våga förändra vad man tror sig vara. Inte för att nyckeln ligger i förändring, men det finns nog en del att hämta i att inte stagnera utan att hålla sig i rörelse.

    Nja, att medvetandegöra allt behöver man inte göra. Men att förstå att det finns mer i bilden än vad som syns vid första anblick kan vara värt att ha med sig.

    Om vi riktar tanken mot potential, jag vill iafl gärna tro att människan kan vara så mycket mer än vad han/hon är idag, om bara '' rätt'' tankar börjar växa.
  • Filosofiskt
    Themaze skrev 2018-01-19 06:48:16 följande:

    Det går inte att skicka privata meddelanden till dig, du får skriva ett meddelande/låsa upp funktionen


    Funkar det nu? :)
Svar på tråden Finns det fler som mig? (existentiella funderingar)