• cherrycherry

    ingen uvi men fortfarande symptom

    Hej fick en uvi (för första gången) förra söndagen. Var hos läkaren i onsdags där de tog urinprov. Fick antibiotika i fem dar och avslutade kuren igår. Igår hade jag fortfarande ont längst ner i magen och var kissnödig hela tiden. Åkte in till läkaren igen men han sa att infektionen var borta. 


    Är det normalt att symtomen hänger kvar trots att uvin är borta??? 


    Känns något bättre idag med "krampen" men fortfarande kissnödig. 


    (har ej svamp/klamydia)


    Något tips?

  • Svar på tråden ingen uvi men fortfarande symptom
  • Anonym (Tjatiga mamman)

    Hej!

    Har de skickat provet på odling efter behandlingen? Sonen har haft uvi och då de tog snabbtest visade det ingen uvi. Men jag bad dem att också skicka in på odling och då visade det tydligt på att det fanns bakterier. Kan vara värt att tjata lite extra. Är tyvärr nästan ett måste inom sjukvården idag känns det som :(

    Hoppas det löser sig!

  • cherrycherry
    Anonym (Tjatiga mamman) skrev 2018-01-16 07:54:17 följande:

    Hej!

    Har de skickat provet på odling efter behandlingen? Sonen har haft uvi och då de tog snabbtest visade det ingen uvi. Men jag bad dem att också skicka in på odling och då visade det tydligt på att det fanns bakterier. Kan vara värt att tjata lite extra. Är tyvärr nästan ett måste inom sjukvården idag känns det som :(

    Hoppas det löser sig!


    Nej...dom skickade det aldrig på odling. Dom typ sa att om det blir värre får jag åka in på akuten. Eh, okej.... 


    Får väl vänta å försökts med lite huskurer och höra av mig igen om det inte blir bättre...


    Tack för svar! 

  • Anonym (Uvi)

    Jag hade uvi för ett tag sen. Trots avslutad kur kändes det som uvi. Strax efteråt upptäckte jag att jag var gravid. Finns det risk för graviditet?

  • cherrycherry

    Njae...minimal risk om ens det. Hade ägglossning för någon dag sen. Men veckan innan ägglossning var jag döende i uvi så blev inget mys då ;) 


    Plus att jag går på ppiller!

  • Anonym (-.-)

    1. Kräv odling när symptomen kvarstår. De ska vara borta inom 3 dagar

    2. Ta voltaren för att minska besvären tills odlingen är klar

  • Samma symptom

    Hej!

    Jag har haft samma symptom. Finns tre alternativ och jag har haft - alla svar - nedan vid olika tillfällen.

    1. Du är gravid.

    2. Du har mykoplasma (obs, gå och testa! Sexuellt överförbart)

    3. Den antibiotikan du tagit biter inte på de bakterierna du har helt och du behöver köra en annan/till kur.

  • geäff

    Vid minsta känning brukar jag dricka mycket vatten med citronsaft i - känns som det sköljer ut det onda och jag brukar inte behöva medicin (ev nga alvedon i början för att lindra svedan). Hoppas du snart mår bättre! Glad

  • Anonym (M)

    Säg åt dem att odla på urinen och lämna ett morgonurinprov. Jag gick ett halvår med UVI eftersom jag aldrig "fick" lämna morgonurin. De tyckte det var totalt onödigt och att det räckte med den urin jag fick ur mig efter att ha druckit flera liter vatten (=mycket utspädd urin). Så fort de odlade på urin som hunnit vara i blåsan mer än 10 minuter hittade de massor med bakterier.

  • Anonym (mnjbh)

    Jag har också haft som du, med skillnaden att de inte såg något som markerade uvi från första början så någon dag senare fick jag njurbäckenbotteninflammation och det var verkligen det värsta jag någonsin varit med om!

    Även då, när det konstaterats att det var vad jag hade så syntes endast svaga svaga tecken på bakterier, så små att om läkaren sett endast testet och inte mig hade de sagt att jag inte haft uvi. 

    Tranbärsjuice eller torkade tranbär, lättöl eller citronvatten hjälper till att få bort det. Men som någon skrev, försvinner inte symptomen inom tre dagarmså kräv odling. 

  • Anonym (mor)
    geäff skrev 2018-01-17 00:10:19 följande:

    Vid minsta känning brukar jag dricka mycket vatten med citronsaft i - känns som det sköljer ut det onda och jag brukar inte behöva medicin (ev nga alvedon i början för att lindra svedan). Hoppas du snart mår bättre! Glad


    Tranbärsjuice ska också vara bra. Jag fick ALLTID ont i urinvägarna när jag blev kall i rumpan som ung och t om om jag blev kall om fötterna. Särskilt kring mens och jag kan tänka att det är väldigt vanligt och man kan ju inte springa till doktorn varje gång?!
  • Anonym (M)

    Jag fick höra av en läkare att det inte hjälper alls att dricka vid UVI. Jag har tidigare hört att man ska dricka mycket för att "skölja ur" och att tranbärsjuice kan ha en förebyggande effekt (men BARA förebyggande), denna läkare menade dock att när bakterierna väl fått fäste så gick det inte att göra nåt åt det mer än att vänta ut det eller ta penicillin. Hon påstod också att det är lika meningslöst att kissa efter sex då bakterierna kryper upp ändå. Osäker på vad man ska tro på nu Obestämd

Svar på tråden ingen uvi men fortfarande symptom