• Anonym (Nyfiken)

    Du som skrivit Mensas test...

    Stämmer det att det är mycket svårare än provtestet man kan göra? Läste nånstans att provtestet är en luring för att få folk att gå och ta Mensas riktiga test som kostar pengar som dom sen inte klarar.

  • Svar på tråden Du som skrivit Mensas test...
  • Anonym (Nyfiken)

    Finns det verkligen ingen på FL som gjort testet? Ska jag behöva bli den första?

  • Anonym (Nä)

    Det är inte mycket svårare men mycket längre, förstås. Och på tid vilket märks mer än vid ett nättest. Har provtestet gått bra och känts skapligt enkelt lär du klara det riktiga fint också.

  • v i r r a

    Jag har gjort det några gånger genom åren och får alltid samma resultat även om mönstren och figurerna varierar. Hur väl det stämmer med riktiga testet har jag ingen aning om.

  • Mandel
    Anonym (Nä) skrev 2018-02-15 13:10:29 följande:

    Det är inte mycket svårare men mycket längre, förstås. Och på tid vilket märks mer än vid ett nättest. Har provtestet gått bra och känts skapligt enkelt lär du klara det riktiga fint också.


    Fast Mensas test på nätet är på tid. Var det när jag gjorde det i alla fall för ett par år sedan och vi betalade visserligen något för det har jag för mig.

    Jag är en hejare på att gissa figuren, men jag kan inte påstå att jag skulle vara smartare än gemene svensk trots att resultaten säger att jag skulle vara det...
    Gissa figurer har enligt mig inget att göra med hur man är som människa och det är hur man är som människa som är det viktiga tycker jag.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Nä)
    Mandel skrev 2018-02-15 13:27:24 följande:

    Fast Mensas test på nätet är på tid. Var det när jag gjorde det i alla fall för ett par år sedan och vi betalade visserligen något för det har jag för mig.

    Jag är en hejare på att gissa figuren, men jag kan inte påstå att jag skulle vara smartare än gemene svensk trots att resultaten säger att jag skulle vara det...

    Gissa figurer har enligt mig inget att göra med hur man är som människa och det är hur man är som människa som är det viktiga tycker jag.


    Ja, och tidspressen blir mer påtaglig vid det riktiga testet än nättestet, eftersom det är längre och eftersom du är medveten om att det inte bara är att starta om.
  • Anonym (Nyfiken)
    Mandel skrev 2018-02-15 13:27:24 följande:
    Fast Mensas test på nätet är på tid. Var det när jag gjorde det i alla fall för ett par år sedan och vi betalade visserligen något för det har jag för mig.

    Jag är en hejare på att gissa figuren, men jag kan inte påstå att jag skulle vara smartare än gemene svensk trots att resultaten säger att jag skulle vara det...
    Gissa figurer har enligt mig inget att göra med hur man är som människa och det är hur man är som människa som är det viktiga tycker jag.
    Menar du Mensas riktiga test som man måste gå till ett visst ställe för att göra? Det får man väl inte göra på nätet eller? Jag har gjort provtestet på nätet, men jag tror inte resultatet är riktigt legitimt för där stod nåt om "du har fått XX som är det mesta man kan få på detta test" och jag tror XX var precis under 130 som jag tror Mensas gräns ligger på.
  • Anonym (Tjejkompisen)

    Mensas nättest kändes som att det testade förmågan att se mönster i saker. Mensas riktiga test kändes som att det mest bara testade öga/handkoordination och hur snabbt man kan svara på frågorna. Det var många frågor och väldigt kort tid men alla frågor förutom någon enstaka i slutet var jätteenkla. Så den mesta tiden gick åt till att läsa frågorna och ringa in rätt svar och kolla så man var på rätt rad. 


    Jag är jättesnabb och fick anstränga mig för att hinna klart i tid. Är man lite långsammare men intelligent så kommer man inte klara mensas test men kan få hög IQ på andra test. 


    Jag fick 140 IQ på WAIS-IV och hade där 147 på kognitiv hastighet. Tyckte ändå det var svårt att hinna mensas. Tror jag fick 2-3 poäng över gränsen för att komma in där, minns inte riktigt. Kom med iaf.


    Är du inte mkt snabbare än medelmänniskan är det inte så stor mening med att skriva mensas test. Är du däremot mkt snabbtänkt fast bara lite över medelintelligent så har du bra chans. 

  • Mandel
    Anonym (Nä) skrev 2018-02-15 13:31:45 följande:
    Ja, och tidspressen blir mer påtaglig vid det riktiga testet än nättestet, eftersom det är längre och eftersom du är medveten om att det inte bara är att starta om.
    Fast jag har för mig att man fick betala för varje test och vi gjorde var sitt jag och maken.
    Inte att man kunde börja om.
    Var som sagt ett par år sedan.

    Vi gjorde ett gäng andra liknande test och fick samma resultat. Maken betalade glatt för att försöka bevisa att han var smartare än mig, men där gick han bet
    Vi hamnade på samma nivå, så han får allt bita i det sura äpplet och inse att jag har rätt oftare än vad han vill erkänna
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2018-02-15 13:38:51 följande:

    Mensas nättest kändes som att det testade förmågan att se mönster i saker. Mensas riktiga test kändes som att det mest bara testade öga/handkoordination och hur snabbt man kan svara på frågorna. Det var många frågor och väldigt kort tid men alla frågor förutom någon enstaka i slutet var jätteenkla. Så den mesta tiden gick åt till att läsa frågorna och ringa in rätt svar och kolla så man var på rätt rad. 


    Jag är jättesnabb och fick anstränga mig för att hinna klart i tid. Är man lite långsammare men intelligent så kommer man inte klara mensas test men kan få hög IQ på andra test. 


    Jag fick 140 IQ på WAIS-IV och hade där 147 på kognitiv hastighet. Tyckte ändå det var svårt att hinna mensas. Tror jag fick 2-3 poäng över gränsen för att komma in där, minns inte riktigt. Kom med iaf.


    Är du inte mkt snabbare än medelmänniskan är det inte så stor mening med att skriva mensas test. Är du däremot mkt snabbtänkt fast bara lite över medelintelligent så har du bra chans. 


    Tack för input. Man får onekligen intrycket av dina kommentarer att testet kanske inte är helt optimalt utformat för sitt ändamål. Men jag måste nog ändå roa mig med att göra det för skoj skull.
  • Anonym (Tjejkompisen)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-02-15 13:52:15 följande:
    Tack för input. Man får onekligen intrycket av dina kommentarer att testet kanske inte är helt optimalt utformat för sitt ändamål. Men jag måste nog ändå roa mig med att göra det för skoj skull.
    Det är absolut värt att göra för skojs skull och du kanske är en snabb person? :) Kan ju vara kul att vara med i en grupp snabbtänkta människor också. 
  • v i r r a
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2018-02-15 14:07:26 följande:

    Det är absolut värt att göra för skojs skull och du kanske är en snabb person? :) Kan ju vara kul att vara med i en grupp snabbtänkta människor också. 


    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2018-02-15 13:38:51 följande:

    Mensas nättest kändes som att det testade förmågan att se mönster i saker. Mensas riktiga test kändes som att det mest bara testade öga/handkoordination och hur snabbt man kan svara på frågorna. Det var många frågor och väldigt kort tid men alla frågor förutom någon enstaka i slutet var jätteenkla. Så den mesta tiden gick åt till att läsa frågorna och ringa in rätt svar och kolla så man var på rätt rad. 

    Jag är jättesnabb och fick anstränga mig för att hinna klart i tid. Är man lite långsammare men intelligent så kommer man inte klara mensas test men kan få hög IQ på andra test. 

    Jag fick 140 IQ på WAIS-IV och hade där 147 på kognitiv hastighet. Tyckte ändå det var svårt att hinna mensas. Tror jag fick 2-3 poäng över gränsen för att komma in där, minns inte riktigt. Kom med iaf.

    Är du inte mkt snabbare än medelmänniskan är det inte så stor mening med att skriva mensas test. Är du däremot mkt snabbtänkt fast bara lite över medelintelligent så har du bra chans. 


    Inget för mig alltså som är rätt långsam och har dålig koordinationsförmåga
  • v i r r a
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-02-15 13:34:37 följande:

    Menar du Mensas riktiga test som man måste gå till ett visst ställe för att göra? Det får man väl inte göra på nätet eller? Jag har gjort provtestet på nätet, men jag tror inte resultatet är riktigt legitimt för där stod nåt om "du har fått XX som är det mesta man kan få på detta test" och jag tror XX var precis under 130 som jag tror Mensas gräns ligger på.


    Jag får samma resultat och har misstänkt att det är ett sätt att lura mig att betala. Kul att du ställde frågan här.
  • Anonym (Tjejkompisen)
    v i r r a skrev 2018-02-15 14:39:43 följande:

    Inget för mig alltså som är rätt långsam och har dålig koordinationsförmåga


    Nej precis :)
    v i r r a skrev 2018-02-15 14:41:03 följande:

    Jag får samma resultat och har misstänkt att det är ett sätt att lura mig att betala. Kul att du ställde frågan här.


    Jag gjorde protestet för några år sedan så vet inte om det är annorlunda nu. Klarade alla utom två på tiden som var. Min sambo gjorde hela provtestet på halva tiden men jag klarade riktiga testet och han fick någon poäng under.

    Vi upplevde båda provtestet som svårare än det riktiga men det riktiga krävde mkt högre snabbhet.
  • v i r r a
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2018-02-15 15:32:21 följande:

    Nej precis :)Jag gjorde protestet för några år sedan så vet inte om det är annorlunda nu. Klarade alla utom två på tiden som var. Min sambo gjorde hela provtestet på halva tiden men jag klarade riktiga testet och han fick någon poäng under.

    Vi upplevde båda provtestet som svårare än det riktiga men det riktiga krävde mkt högre snabbhet.


    Lite sugen att testa blir jag allt. Jag tror jag satte alla och precis på sekunden inom tiden.
  • NELJ
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2018-02-15 14:07:26 följande:

    Det är absolut värt att göra för skojs skull och du kanske är en snabb person? :) Kan ju vara kul att vara med i en grupp snabbtänkta människor också. 


    Så mensas test är stressigare alltså? Det är lite konstigt för det finns ju de (bl.a. Stephen Hawking om jag inte missminner mig) som anser att intelligens inte hör ihop med snabbtänkthet. Men mensas definition på intelligens är ju ganska snäv också.
Svar på tråden Du som skrivit Mensas test...