• Anonym (Gullan)

    Hanne Kjöller: Dela FP ojämställt om ni vill men ta i så fall konsekvenserna! Gud vad jag håller med!

    Precis som Hanne Kjöller är jag bara så trött på allt gnäll från kvinnor som uppenbart hamnar efter i löneutvecklingen på grund av att de inte delat fp jämställt. Vi har världens mest generösa föräldraförsäkring, men är föräldrar verkligen mogna för det med tanke på allt gnäll.

    Här är krönikan:
    www.expressen.se/kronikorer/hanne-kjoller/jag-slipper-garna-elandesvisor-fran-sjalvomkande-man/

    "Det brukar sägas att människor vill ?bestämma själva?. Och att det är fel att ?tvinga? pappor att vara hemma. 


    Märklig definition av tvång, förresten. Vi talar inte om pappor som får ett skott i huvudet om de lämnar hemmet, utan om ett erbjudande om att få betalt för att ta hand om sin avkomma. 


    - - - I den utredning som presenterades före jul (SOU 2017:101) konstateras att fördelningen av föräldraförsäkringen påverkar individernas ekonomi för resten av livet."
  • Svar på tråden Hanne Kjöller: Dela FP ojämställt om ni vill men ta i så fall konsekvenserna! Gud vad jag håller med!
  • Anonym (GoHanne)
    Anonym (Gullan) skrev 2018-01-16 08:06:23 följande:

    Precis som Hanne Kjöller är jag bara så trött på allt gnäll från kvinnor som uppenbart hamnar efter i löneutvecklingen på grund av att de inte delat fp jämställt. Vi har världens mest generösa föräldraförsäkring, men är föräldrar verkligen mogna för det med tanke på allt gnäll.

    Här är krönikan:

    www.expressen.se/kronikorer/hanne-kjoller/jag-slipper-garna-elandesvisor-fran-sjalvomkande-man/

    "Det brukar sägas att människor vill ?bestämma själva?. Och att det är fel att ?tvinga? pappor att vara hemma. 

    Märklig definition av tvång, förresten. Vi talar inte om pappor som får ett skott i huvudet om de lämnar hemmet, utan om ett erbjudande om att få betalt för att ta hand om sin avkomma. 

    - - - I den utredning som presenterades före jul (SOU 2017:101) konstateras att fördelningen av föräldraförsäkringen påverkar individernas ekonomi för resten av livet."


    Kan inte annat än hålla med Hanne och dig, vill man dela upp föräldraledigheten på annat sätt, eller inte dela alls så är det ju helt ok. Men då ska man inte komma sen och klaga på:

    1. Att mannen som inte tog en enda dag fl inte känner sig alls bekväm med att vabba och inte tar ansvar i hemmet/för barnen.

    2. Att man hamnat efter i löneutveckling/får dålig pension.

    3. Att man vid en eventuell vårdnadstvist har sämre chanser att få vårdnaden/boendet för barnen man inte varit hemma en dag med.

    Allt detta är realistiska konsekvenser av val man gör.
  • Tecum

    Låt föräldrarna bestämma fördelningen av FP och ta konsekvenserna av det. Staten ska inte lägga sig i.

  • Anonym (Jo)

    Det är staten som administrerar försäkringen, och självklart ska staten kunna bestämma. Alla får bestämma själva hur föräldraledigheten förläggs, men bekosta det själv. Kan du inte det får du helt enkelt finns dig att få pengar från staten på de premisser som finns.

    Bortskämda töntar i det här landet som bara ska ha rättigheter och ha, ha, ha. Kanske ta bort föräldrarförsäkringen helt så blir det annat ljud i skällan.

  • Anonym (.)

    Jag börjar mer och mer inse att de flesta människor är korkade egoister, oförmögna att se längre än näsan räcker.

    När fp är ojämställt hamnar alla kvinnor efter i lön. När fp är jämställt blir alla kvinnors löner generellt mer jämställda. Det här har politiker vetat mycket länge och var bakgrunden till att den första pappamånaden infördes. Att kräva att få dela fp som man vill kommer ge resultatet att fler kvinnor än män är hemma, att alla kvinnor hamnar eter i lön. Det kommer också vara mycket svårare för män att vara hemma med sina barn.

    Jag undrar VARFÖR man vill kliva tillbaka 20 år i utvecklingen.
    VARFÖR är det så otroligt svårt att se längre än till sin egen nästipp?

  • Anonym (man)
    Tecum skrev 2018-01-16 09:51:44 följande:

    Låt föräldrarna bestämma fördelningen av FP och ta konsekvenserna av det. Staten ska inte lägga sig i.


    Håller med !!!
  • Anonym (e)

    Jag tycker också att det är synd att diskussionen bara handlar om arbetslivet - som Hanne skriver, otroligt sorglig definition av "tvång" att erbjudas att få pengar för att ta hand om sitt barn. Jag är själv frivilligt barnlös, och män som inte vill ta hand om sina barn borde faktiskt helt avstå från att skaffa barn.

  • Anonym (e)
    Tecum skrev 2018-01-16 09:51:44 följande:

    Låt föräldrarna bestämma fördelningen av FP och ta konsekvenserna av det. Staten ska inte lägga sig i.


    Absolut, det är ju en lösning. Ta bort föräldrapenningen och låt föräldrarna bestämma själva då, för staten ska ju inte lägga sig i...
  • Anonym (Gullan)
    Tecum skrev 2018-01-16 09:51:44 följande:

    Låt föräldrarna bestämma fördelningen av FP och ta konsekvenserna av det. Staten ska inte lägga sig i.


    Tyvärr påverkar detta även kvinnor som delar jämställt, och kvinnor som inte ens har några barn. Kvinnor är en risk för arbetsgivare att anställa och lönerna sjunker för alla i yrken med många kvinnor - på grund av att så många delar ojämställt.
  • Anonym (Fula kvinnor är jämställda)

    Själv är jag i första hand för en tvångkvoterad FP som enbart skall tillfalla kvinnor. Detta eftersom kvinnor passar bäst hemma med sin familj. Män borde arbeta. Staten borde införa ekonomiska sanktioner för att tvinga alla kvinnor att vara hemma, med samma logik som alla er bittra feministkärringar använder er av. Ni bestämmer inte över -mina- (eller för den delen min mans) skattepengar. FP är skattade pengar som går tillbaka till individen.

    Sekundärt är jag för en fri FP som är upp till den enskilda familjen. FP är inget godtyckligt bidrag utan en försäkring som baseras på vad du betalat i skatt. Om FP begränsas borde skatten också göra det dvs de som inte kan ta ut sin FP borde få skattelättnader. Det bästa vore förstås att införa en platt skatt på 10-15% och låta familjer bestämma själva och ta bort tvångsförsäkringen FP helt och hållet.

  • Anonym (Gullan)
    Anonym (Fula kvinnor är jämställda) skrev 2018-01-16 10:35:53 följande:

    Själv är jag i första hand för en tvångkvoterad FP som enbart skall tillfalla kvinnor. Detta eftersom kvinnor passar bäst hemma med sin familj. Män borde arbeta. Staten borde införa ekonomiska sanktioner för att tvinga alla kvinnor att vara hemma, med samma logik som alla er bittra feministkärringar använder er av. Ni bestämmer inte över -mina- (eller för den delen min mans) skattepengar. FP är skattade pengar som går tillbaka till individen.

    Sekundärt är jag för en fri FP som är upp till den enskilda familjen. FP är inget godtyckligt bidrag utan en försäkring som baseras på vad du betalat i skatt. Om FP begränsas borde skatten också göra det dvs de som inte kan ta ut sin FP borde få skattelättnader. Det bästa vore förstås att införa en platt skatt på 10-15% och låta familjer bestämma själva och ta bort tvångsförsäkringen FP helt och hållet.


    Ska staten inte heller bestämma över a-kassa eller sjukpenning? Det är också skattade pengar som går tillbaka till individen!

    Med din logik borde de som nu blivit av med sin sjukersättning och de som blivit nekade assistans trots svåra handikapp få tillbaka på skatten.
Svar på tråden Hanne Kjöller: Dela FP ojämställt om ni vill men ta i så fall konsekvenserna! Gud vad jag håller med!