• Erikanin

    Bodelning. Min man köper ut mig - när får jag pengar?

    Hej!

    En snabb fråga.

    Vi ska skriva bodelningsavtal. Jag ska få en summa av min snart fd make och han behåller huset (är inga enorma summor).

    Det står inga datum i avtalet om när jag ska få pengarna.

    Finns regler för detta eller kan han i princip vänta flera år med att ge mig pengar?

    Tyvärr är han riktigt ovän med mig och han har försökt lura mig tidigare så jag vill vara säker att jag får mina pengar.

    Har försökt kontakta jurist om att skriva in datum men har inte fått svar än.

    Försöker googla men hittar inget om det. Någon här som vet?

  • Svar på tråden Bodelning. Min man köper ut mig - när får jag pengar?
  • Erikanin
    Kjell2 skrev 2018-01-16 08:46:21 följande:

    Skriv in ett datum i avtalet. Skriv inte på utan fastställt datum.


    Tack för svaret! Tur jag kom på detta! Min fd man tycker jag är din som krånglar och vill ha ett datum men det känns tryggare faktiskt. Vad är rimlig tid att skriva in? Ett par månader?
  • Celaena
    Erikanin skrev 2018-01-16 09:11:41 följande:
    Tack för svaret! Tur jag kom på detta! Min fd man tycker jag är din som krånglar och vill ha ett datum men det känns tryggare faktiskt. Vad är rimlig tid att skriva in? Ett par månader?

    Behandla det som vilken fastighetsaffär som helst, dvs han ska betala hela summan i samband med att han övertag ägandet och inte en dag senare.

  • Kjell2
    Erikanin skrev 2018-01-16 09:11:41 följande:

    Tack för svaret! Tur jag kom på detta! Min fd man tycker jag är din som krånglar och vill ha ett datum men det känns tryggare faktiskt. Vad är rimlig tid att skriva in? Ett par månader?


    Sätt en dealine för husöverlåtelsen, du ska ha pengarna då.
Svar på tråden Bodelning. Min man köper ut mig - när får jag pengar?