• Anonym (Majlis)

    Mat budget

    Jag och sambon köper mat för över 6000 i månaden!! Jag tycker det är sinnesjukt och vill få era tips och råd på hur man varje månad sänker matkostnader och hur man köper mat! Alltså vad handlar man??

    Vi köper 500 g köttfärs som räcker 1 måltid!! Vi köpet massa bröd då sambon äter bröd till varje måltid. Han äter 3-4 gånger om dagen en lagad måltid. All kött vi äter är sånt som räcker 1-2 gånger.

    Jag är usel på att handla och vi handlar i princip varje dag. Hur gör man inköp smidigast?

    Hur gör ni??

  • Svar på tråden Mat budget
  • Cadencee

    Börja baka bröd. Köp storpack. Gör storkok. Planerar ni att maten ska räcka till 2 matlådor lägg undan matlådorna först så kan ni äta det som blir kvar.

  • EpicNurse

    Vi har samma problem. Vi äter sjukt stora portioner dessutom... fast vi äter inte bröd till allt :)

    Fattar inte hur folk får tex 3000 att räcka till en familj på 2 vuxna och två barn... man vill ju äta bra råvaror. Svenskt kött osv.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Lena

    Varför äter han så ofta och varför äter ni så stora portioner? Späd med grönsaker med högt fiberinnehåll.

    För oss kan 500g kött räcka till fem portioner och vi äter lagad mat två gånger per dag

  • Anonym (.)

    Börja med att lära er näringslära. Man behöver ca 0,8gprotein/kg kroppsvikt. Det innebär i runda tal ca 100g protein. Nu finns det protein i nästan allt man äter så börja lära er att laga mat så att ni får i er rekommenderat näringsbehov.

    Söker du butgettips så finns det miljarder med sånna trådar på FL.

    Det är igentligen inte så dumt att handla varje dag. Det blir dumt först då du spontanhandlar sånt du inte har behov av. Ge fan i den där osten, godispåsen eller vad det nu än är så blir varjedagsinköp inte så dåligt som många tror. Disciplin är ordet.

  • Anonym (.)
    Enbarnspappan skrev 2018-01-16 14:00:04 följande:
    Är verkligen 6000 i månaden så mycket för 2..det är ju ingenting.. Eller är jag ute och cyklar?
    Vi gör av med ungefär hälften och lagar nästan all mat från grunden med bra råvaror och dricker ofta ett par glas kvalitetsvin på helgen. Var och en kan bara avgöra själva vad de tycker. Givetvis handlar det till syvende och sist vilka prioriteringar man gör och vilka ekonomiska förutsättningar man har.

  • Aniiee
    Enbarnspappan skrev 2018-01-16 14:00:04 följande:

    Är verkligen 6000 i månaden så mycket för 2..det är ju ingenting.. Eller är jag ute och cyklar?


    Ja, det är rätt mycket. Konsumentverket räknar med strax över 2000 kr per person, och är man fler än en så kostar maten "mindre" (det blir mindre spill). Att räkna med 4000 kr i månaden för 2 personer är ok, men många klarar sig med mindre ändå.

    Så du är ute och cyklar lite grann, ja.....

    Vi är också två, som TS, och trots att vi köper mat både i saluhallar inne i stan och i vårat tokdyra coop i centrum så brukar vi landa på ca 4500 kr i månaden, inklusive hundgodis (men utan hygienprodukter och städprodukter, som många räknar med i "mat" av bara farten)
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Snuttis2

    6000kr är mkt pengar men samtidigt beskriver du att din man äter lagad mat 3-4 g /dag!, vilket är mer än det traditionella frukost, lunch o middag! Då kan jag tycka att den kostnaden är fullt rimlig .

    Vi är två vuxna o ett litet barn och lägger nog ca 5500kr i månaden . Då är det lagad mat varje dag o matlåda till dagen efter, inget utländskt kött o gärna ekologiska varor, mkt frukt och så ingår allmänna förbrukningsvaror som tandkräm, blöjor, tvål osv i den summan.

    Vi storhandlar i g i veckan via nätet o gör veckomatsedel vilket gör att det blir inga spontan köp o onödiga prylar för vår del. Dock gör jag ofta matsedel utan att titta på erbjudanden vilket vi säkert skulle tjäna på!

  • Snuttis2

    Mitt råd är:

    Gör en veckomatsedel efter erbjudanden

    Ha bonuskort på någon mat affär

    Spontan handla inte

    Baka eget

    Köp mkt mindre kött för det är dyrt-

    Fyll upp grytor med grönsaker , bönor, linser o rotfrukter istället.

    Kör vegetariskt några dagar i veckan

  • Anonym (VARFÖR?)

    Varför vill du sänka kostnaderna?
    Det är ju så att man kan med rätt mat sänka till minimala kostnader.
    Sen kan man dra ner på kostnader men lagga samma, lika mycket mat.
    Har man ont om pengar ex kan man dryga ut kött med linser o böner men om man bara vill ha billigare så är det bättre att handla smart.

    Vi äter massor av kött ( tråden handlar inte om vad som är bra så inga kommerntarer på det Tack).
    Vi har fruktansvärt låga kostnader på mat men äter bra och gott ändå.
    Köper mycket på kort datum, bakar bröd m.m. själv.
    Köper kött  helt = halv gris/ helt lamm/halv kalv m.m. köper det styckat och klart bara att frysa in.
    Handlar frukt och grönsaker efter säsong.
    Gör eget pålägg till mackorna ex rostbiff, sylta, skinka m.m
    Ost köper vi när den är billig och låter ligga i kylen 6-8 månade så blir den lagrad.
    Många ställen säljer ut julostarna nu, dom köper jag och lägger på lagring till nästa jul.

    Självklart kräver detta att man har lagringsmöjligheter. Har 2 frysboxar och 2 kylskåp.

  • Anonym (Hjälp)

    400 g köttfärs räcker till 4 personer. Att då äta 500 g på 2 är ju väldigt mycket. Det hade ju räckt till 2 ggr för 2 personer. Inte konstigt om man köper mat för så mycket om man äter dubbelt av allt..

  • Anonym (A)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-16 14:40:06 följande:
    400 g köttfärs räcker till 4 personer. Att då äta 500 g på 2 är ju väldigt mycket. Det hade ju räckt till 2 ggr för 2 personer. Inte konstigt om man köper mat för så mycket om man äter dubbelt av allt..
    Håller med
  • Anonym (Kurt)
    Enbarnspappan skrev 2018-01-16 14:00:04 följande:

    Är verkligen 6000 i månaden så mycket för 2..det är ju ingenting.. Eller är jag ute och cyklar?


    Det är jäkligt mycket. Halva summan är rimlig. Folk som har försörjningsstöd eller utmätning ska fixa näringsrik och okej mat för ca 1500 per månad för alla måltider. Att ha dubbla summan och dessutom vara två gör att man har jäkligt stort överflöd som man borde kunna dra ner på utan att det känns jobbigt.
Svar på tråden Mat budget