• Anonym (Mier)

    Svårt att få upp vikten...

    Många gnäller över att de har svårt att hålla vikten nere och tjatar om bantning och hit och dit, men jag har motsatt problem att jag väger väldigt lite.

    Pendlar mellan 57-59 kg, smal som en sticka. Äter som en häst och utför viss styrketräning men händer inte mycket.

    Nu är jag mjölkproteinsallergiker så sådana proteinkällor försvinner såsom ost och mjölk osv.

    De har kollat TSH (sköldkörtel)-prov flera gånger men allt ser normalt ut.

    Enda gången jag gått upp märkbart var under semestern för några år sedan där jag gick upp hela 2 kg efter att ha mölat i mig buffémat på restaurangen 3 ggr om dagen.

    Skulle jag vara borta ett år skulle jag i så fall gå upp 50 kg.

    Någon som har lite tips på kost eller annat?

  • Svar på tråden Svårt att få upp vikten...
  • sextiotalist
    Anonym (Mier) skrev 2018-01-16 12:49:52 följande:

    Många gnäller över att de har svårt att hålla vikten nere och tjatar om bantning och hit och dit, men jag har motsatt problem att jag väger väldigt lite.

    Pendlar mellan 57-59 kg, smal som en sticka. Äter som en häst och utför viss styrketräning men händer inte mycket.

    Nu är jag mjölkproteinsallergiker så sådana proteinkällor försvinner såsom ost och mjölk osv.

    De har kollat TSH (sköldkörtel)-prov flera gånger men allt ser normalt ut.

    Enda gången jag gått upp märkbart var under semestern för några år sedan där jag gick upp hela 2 kg efter att ha mölat i mig buffémat på restaurangen 3 ggr om dagen.

    Skulle jag vara borta ett år skulle jag i så fall gå upp 50 kg.

    Någon som har lite tips på kost eller annat?


    Det jag fick höra när jag var sådär toksmal, det var att äta ofta och energirik mat, kan säga att det gjorde varken till eller från.

    Men det bästa är ju att acceptera din kroppsform, så länge du mår bra, äter allsidigt och inga dieter, inte överträna, då är det så din kropp är skapt.
    Min farfar var likadan, han kunde inte gå upp i vikt. Jag var likadan tills jag närmare mig klimakteriet, då började jag lägga på mig (OK några kilon i samband med graviditeten, men det gjorde mig bara gott).

    Ja, vi finns, det finns de som kan äta bra och inga dieter och ändå inte gå upp i vikt (ja, självklart finns det en gräns för oss också).
  • Enbarnspappan

    Du kanske tror du äter som en häst.. Men det gör du uppenbarligen inte, för du hade du gått upp i vikt. Jämför du med dina vänner kanske du äter som en häst då dom äter lika lite.

    Men tro mig, börjar du äta nyttigt mat, där kalorierna överstiger ditt behov med 400-700, så kommer du gå upp i vikt.

    Då måste du göra det varje dag, du måste hålla koll på att du får i dig det du behöver, och ät nyttig mat...skräpmat kommer bara göra dig tjock deprimerad och orkeslös. Behöver du /vill du veta mer, så kan du pma mig. Jag har hållt på med kost och träning i 10 år.

  • sextiotalist
    Enbarnspappan skrev 2018-01-16 13:06:20 följande:

    Du kanske tror du äter som en häst.. Men det gör du uppenbarligen inte, för du hade du gått upp i vikt. Jämför du med dina vänner kanske du äter som en häst då dom äter lika lite.

    Men tro mig, börjar du äta nyttigt mat, där kalorierna överstiger ditt behov med 400-700, så kommer du gå upp i vikt.

    Då måste du göra det varje dag, du måste hålla koll på att du får i dig det du behöver, och ät nyttig mat...skräpmat kommer bara göra dig tjock deprimerad och orkeslös. Behöver du /vill du veta mer, så kan du pma mig. Jag har hållt på med kost och träning i 10 år.


    Det klassiska svaret.


    Nu är jag inte TS, men jag vet att jag åt mer än de flesta och gick ändå inte upp i vikt när jag var i TS ålder. Jag vet att min farfar åt massor (inte bara mat, han var dessutom en riktigt godisgris, nej, han rörde sig inte fysiskt, då han saknade ett ben och körde bil överallt).


    Jag vet att många inte tror på det, även de som håller på med kost och motion (hur många smalisar har ni arbetat med).


    Självklart äter man mer än vad man förbrukar så kan man, till slut, gå upp i vikt. Men jag hade fått troligen leva som en häst, dvs alltid tugga i mig något.


    Min förändring kom när jag hade passerat 45 kan man säga, innan dess så var det hopplöst att gå upp. Jo ett par kilo efter graviditeten, vilket bara var positivt.

  • Enbarnspappan

    "kan man till slut gå upp i vikt"?! Du kommer gå upp.

    Utbilda dig i näring och kost så får du att det är det enda svaret.

    Ni äldre människor tror ni har svaret på allt. Jag vet vad svaret är då jag är utbildad och även vet av erfarenhet.

  • Anonym (Mer)
    Enbarnspappan skrev 2018-01-16 13:06:20 följande:

    Du kanske tror du äter som en häst.. Men det gör du uppenbarligen inte, för du hade du gått upp i vikt. Jämför du med dina vänner kanske du äter som en häst då dom äter lika lite.

    Men tro mig, börjar du äta nyttigt mat, där kalorierna överstiger ditt behov med 400-700, så kommer du gå upp i vikt.

    Då måste du göra det varje dag, du måste hålla koll på att du får i dig det du behöver, och ät nyttig mat...skräpmat kommer bara göra dig tjock deprimerad och orkeslös. Behöver du /vill du veta mer, så kan du pma mig. Jag har hållt på med kost och träning i 10 år.


    Om man har hög förbränning / väldigt aktiv i kroppspråk och håller igång kan det inte behövas ännu mer kalorier då? Jag tycker jag äter mer än min man ibland ändå väger jag max 47 kilo. Kan erkänna att jag är dålig på att få i mig skräpmat eller stora mängder sötsaker det brukar ta stopp efter tio godisar, efter kanske tio nävar chips får ont i magen mår inte bra alls och choklad gillar jag inte ens har jag ätit bra med mat orkar jag ingenting sött efteråt.
  • Anonym (.)
    sextiotalist skrev 2018-01-16 13:14:56 följande:

    Det klassiska svaret.


    Nu är jag inte TS, men jag vet att jag åt mer än de flesta och gick ändå inte upp i vikt när jag var i TS ålder. Jag vet att min farfar åt massor (inte bara mat, han var dessutom en riktigt godisgris, nej, han rörde sig inte fysiskt, då han saknade ett ben och körde bil överallt).


    Jag vet att många inte tror på det, även de som håller på med kost och motion (hur många smalisar har ni arbetat med).


    Självklart äter man mer än vad man förbrukar så kan man, till slut, gå upp i vikt. Men jag hade fått troligen leva som en häst, dvs alltid tugga i mig något.


    Min förändring kom när jag hade passerat 45 kan man säga, innan dess så var det hopplöst att gå upp. Jo ett par kilo efter graviditeten, vilket bara var positivt.


    Det klassiska och enda rätta svaret.
    Vill man gå ner i vikt måste man äta mindre än man förbrukar.
    Vill man gå upp i vikt måste man äta mer än man förbrukar.
    Det är enkel fysik, biologi och matematik.

    Det svåraste är att inte jämföra sig själv med andra "mer än de flesta, min farfar åt massor".
    Man kan bara se till sitt eget behov och sina egna förutsättningar. Då försvinner också tvånget att jämföra sig själv med en häst.
  • Mrs Moneybags

    Hur lång är du och hur gammal är du? Är du man eller kvinna? Jag tycker inte att din vikt låter alarmerande låg för en medellång kvinna. Jag väger ungefär lika mycket vid 47 års ålder.

    Jag hade kompisar i tonåren som vägde 46-48 kg och ändå såg helt normala ut - smala, men normala.

    Är du fortfarande ganska ung tycker jag att du ska sluta försöka gå upp i vikt. Många går upp ändå litegrann med åren. Risken är att du förstör din figur genom att överäta och sedan när du har gått upp fortsätter du att överäta.

    Var nöjd med dig själv som du är.

  • Enbarnspappan
    Anonym (Mer) skrev 2018-01-16 13:37:33 följande:

    Om man har hög förbränning / väldigt aktiv i kroppspråk och håller igång kan det inte behövas ännu mer kalorier då? Jag tycker jag äter mer än min man ibland ändå väger jag max 47 kilo. Kan erkänna att jag är dålig på att få i mig skräpmat eller stora mängder sötsaker det brukar ta stopp efter tio godisar, efter kanske tio nävar chips får ont i magen mår inte bra alls och choklad gillar jag inte ens har jag ätit bra med mat orkar jag ingenting sött efteråt.


    Vet inte hur du äter men en bra utgångspunkt är att äta en riktig frukost, en riktig lunch, en riktig middag och 2 bra mellanmål. Ha koll på hur många kalorier du stoppar i dig.. Och går du inte upp, så ökar du med 500.. Äter du 3500 kalorier över din vikt är det i början av din viktuppgång, ca 0,5 kg per vecka. Det kommer diffusa, men det är fakta. Läs på nätet om kost eller ta kontakt med en dietist och du får samma svar.

    Dock om du tränar hårt så är det mycket mat som gäller.

    Att äta olika varje dag och gissa är ingen bra idé.. Vill du ha 110% resultat måste du ha lika mycket koll.
  • Anonym (Mer)

    Här var ett info från nätet.

    Totalt genererar kroppen ett överskott på 3500 kalorier på en vecka (7*500), vilket är den mängd energi som ger en viktuppgångstakt på ca 0,5 kg/vecka (2). Det går givetvis även att ligga på ett mindre eller ett större överskott.

    Utöver denna utgångspunkt ska man enligt de tips jag hittade om man vill gå upp i vikt vara noga med rutiner, äta 6 mål per dag och slänga i fetter frön nötter olja smör grädde och fettberika maten, man ska njuta av maten både utseendemässigt och smakmässigt, i en lugn tillvaro så du kopplar äta till njutning. Målet är att få i dig mer energi än du förbrukar och skulle inte du gå upp mer i vikt trots du följer dessa råd så behöver du hjälp av kosttillskott. Så tydligen räcker det inte alls för alla att bara äta rätt och göra rätt vissa kommer ändå inte gå upp i vikt och kroppen kräver extra kosttillskott t.ex proteinshakes.

    Jag trodde rutiner med mat var till för de som ska gå ner i vikt? Alltid hört att de som slarvar med rutiner går upp i vikt.

    Jag vet inte hur sjutton man rymmer SEX mål per dag jag får i mig absolut max tre!

  • Anonym (.)
    Anonym (Mer) skrev 2018-01-16 13:54:02 följande:
    Här var ett info från nätet.

    Totalt genererar kroppen ett överskott på 3500 kalorier på en vecka (7*500), vilket är den mängd energi som ger en viktuppgångstakt på ca 0,5 kg/vecka (2). Det går givetvis även att ligga på ett mindre eller ett större överskott.

    Utöver denna utgångspunkt ska man enligt de tips jag hittade om man vill gå upp i vikt vara noga med rutiner, äta 6 mål per dag och slänga i fetter frön nötter olja smör grädde och fettberika maten, man ska njuta av maten både utseendemässigt och smakmässigt, i en lugn tillvaro så du kopplar äta till njutning. Målet är att få i dig mer energi än du förbrukar och skulle inte du gå upp mer i vikt trots du följer dessa råd så behöver du hjälp av kosttillskott. Så tydligen räcker det inte alls för alla att bara äta rätt och göra rätt vissa kommer ändå inte gå upp i vikt och kroppen kräver extra kosttillskott t.ex proteinshakes.

    Jag trodde rutiner med mat var till för de som ska gå ner i vikt? Alltid hört att de som slarvar med rutiner går upp i vikt.

    Jag vet inte hur sjutton man rymmer SEX mål per dag jag får i mig absolut max tre!
    Det där med generellt kaloriräknande hit och dit är lika träffsäkert som att jämföra sig själv med hästar, gamla farfar och alla andra.

    "Totalt genererar kroppen ett överskott på 3500 kalorier på en vecka"
    Kroppen genererar inte överskottskalorier. Kroppen gör av med energi och det får den från maten vi äter. Rör vi inte på oss kommer kalorierna vi stoppar i oss att omvandlas till fett. Allt handlar om hur mycket man stoppar in i munnen.
  • Anonym (.)
    Anonym (Mer) skrev 2018-01-16 13:54:02 följande:
    Här var ett info från nätet.

    Totalt genererar kroppen ett överskott på 3500 kalorier på en vecka (7*500), vilket är den mängd energi som ger en viktuppgångstakt på ca 0,5 kg/vecka (2). Det går givetvis även att ligga på ett mindre eller ett större överskott.

    Utöver denna utgångspunkt ska man enligt de tips jag hittade om man vill gå upp i vikt vara noga med rutiner, äta 6 mål per dag och slänga i fetter frön nötter olja smör grädde och fettberika maten, man ska njuta av maten både utseendemässigt och smakmässigt, i en lugn tillvaro så du kopplar äta till njutning. Målet är att få i dig mer energi än du förbrukar och skulle inte du gå upp mer i vikt trots du följer dessa råd så behöver du hjälp av kosttillskott. Så tydligen räcker det inte alls för alla att bara äta rätt och göra rätt vissa kommer ändå inte gå upp i vikt och kroppen kräver extra kosttillskott t.ex proteinshakes.

    Jag trodde rutiner med mat var till för de som ska gå ner i vikt? Alltid hört att de som slarvar med rutiner går upp i vikt.

    Jag vet inte hur sjutton man rymmer SEX mål per dag jag får i mig absolut max tre!
    Källkritik?
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2018-01-16 13:41:36 följande:

    Det klassiska och enda rätta svaret.

    Vill man gå ner i vikt måste man äta mindre än man förbrukar.

    Vill man gå upp i vikt måste man äta mer än man förbrukar.

    Det är enkel fysik, biologi och matematik.

    Det svåraste är att inte jämföra sig själv med andra "mer än de flesta, min farfar åt massor".

    Man kan bara se till sitt eget behov och sina egna förutsättningar. Då försvinner också tvånget att jämföra sig själv med en häst.


    Jag hade inga problem, mest omgivningen som hade. Att jag tog upp min farfar beror på att man i andra trådar hävdat att det Inte finns de som har svårt att gå upp i vikt (inte omöjligt men svårt). Dvs vi smalisar äter mindre, rör oss mer etc och då har jag använt honom som exempel.

    Som jag skrev till TS, äter man allsidigt, lagom mycket, inte övertränar så är det bästa att man accepterar sin kropp och vara glad att man har en kropp som är förlåtande
  • Anonym (Medium)

    Om du verkligen vill gå upp i vikt så är mitt råd att fokusera på att äta ofta. Det räcker inte att äta mycket om man bara gör det två gånger om dagen. Ät som små barn gör, ordentligt till frukost, lunch och middag, mellis mellan målen och en kvällsmacka på det.

    Fast är det verkligen ett problem för dig? Är du väldigt lång? Annars kanske ditt problem snarare är din omgivning? Jag har 60 kilo som trivselvikt på mina 168 cm och det är verkligen inte alarmerande magert.

    Vad gäller styrketräning så tar det tid att bygga muskler och man måste verkligen överbelasta sig, alltså du ska träna så tungt att du knappt orkar mer i slutet av ditt set. Jag vet inte hur du tränar men många tjejer kör 12-15 repetitioner trots att de klarar minst dubbelt så många. Det är inte ett effektivt sätt att bygga muskler.

  • Anonym (.)
    sextiotalist skrev 2018-01-16 14:05:09 följande:
    Jag hade inga problem, mest omgivningen som hade. Att jag tog upp min farfar beror på att man i andra trådar hävdat att det Inte finns de som har svårt att gå upp i vikt (inte omöjligt men svårt). Dvs vi smalisar äter mindre, rör oss mer etc och då har jag använt honom som exempel.
    Som jag skrev till TS, äter man allsidigt, lagom mycket, inte övertränar så är det bästa att man accepterar sin kropp och vara glad att man har en kropp som är förlåtande
    Ok då förstår jag hur du menar. Jag håller med dig om att bästa man kan göra är att acceptera sin kropp.

  • Enbarnspappan
    Anonym (Mer) skrev 2018-01-16 13:54:02 följande:

    Här var ett info från nätet.

    Totalt genererar kroppen ett överskott på 3500 kalorier på en vecka (7*500), vilket är den mängd energi som ger en viktuppgångstakt på ca 0,5 kg/vecka (2). Det går givetvis även att ligga på ett mindre eller ett större överskott.

    Utöver denna utgångspunkt ska man enligt de tips jag hittade om man vill gå upp i vikt vara noga med rutiner, äta 6 mål per dag och slänga i fetter frön nötter olja smör grädde och fettberika maten, man ska njuta av maten både utseendemässigt och smakmässigt, i en lugn tillvaro så du kopplar äta till njutning. Målet är att få i dig mer energi än du förbrukar och skulle inte du gå upp mer i vikt trots du följer dessa råd så behöver du hjälp av kosttillskott. Så tydligen räcker det inte alls för alla att bara äta rätt och göra rätt vissa kommer ändå inte gå upp i vikt och kroppen kräver extra kosttillskott t.ex proteinshakes.

    Jag trodde rutiner med mat var till för de som ska gå ner i vikt? Alltid hört att de som slarvar med rutiner går upp i vikt.

    Jag vet inte hur sjutton man rymmer SEX mål per dag jag får i mig absolut max tre!


    Ja inget kommer gratis...

    Jag ligger på 6mål per dag. Jag är aldrig hungrig, jag tvingar i mig maten..det är lite som omvänd anorexi.

    Men jag tränar hårt och då måste jag äta så för att göra framsteg... Likaså att du vill ha framsteg i att gå upp i vikt.

    Kontakta en dietist eller en pt som kan hjälpa dig med kosten och lägga upp en schema.

    Om du hellre vill sluta leta så är jag utbildad, annars finns det många bra.
  • Anonym (Överäter)
    sextiotalist skrev 2018-01-16 13:14:56 följande:

    Det klassiska svaret.

    Nu är jag inte TS, men jag vet att jag åt mer än de flesta och gick ändå inte upp i vikt när jag var i TS ålder. Jag vet att min farfar åt massor (inte bara mat, han var dessutom en riktigt godisgris, nej, han rörde sig inte fysiskt, då han saknade ett ben och körde bil överallt).

    Jag vet att många inte tror på det, även de som håller på med kost och motion (hur många smalisar har ni arbetat med).

    Självklart äter man mer än vad man förbrukar så kan man, till slut, gå upp i vikt. Men jag hade fått troligen leva som en häst, dvs alltid tugga i mig något.

    Min förändring kom när jag hade passerat 45 kan man säga, innan dess så var det hopplöst att gå upp. Jo ett par kilo efter graviditeten, vilket bara var positivt.


    Men smååt du? Genomsökte skåpen på kvällar? Väldigt många gör det nämligen. Det finns i alla fall några studier som visar att de som vill gå ner i vikt underskattar hur mycket de äter, allt de slickar i sig på stående fot.
  • sextiotalist
    Anonym (Överäter) skrev 2018-01-16 15:44:17 följande:
    Men smååt du? Genomsökte skåpen på kvällar? Väldigt många gör det nämligen. Det finns i alla fall några studier som visar att de som vill gå ner i vikt underskattar hur mycket de äter, allt de slickar i sig på stående fot.
    OK. Jag hade svårt att gå upp i vikt, inte ner. Jag hade ett BMI kring 18-19.
    När det började förändras åt jag inte mer, snarare jag började minska portionerna och nej, inget skåpätande här inte.
  • Anonym (Mm)

    Hur ser en typisk matdag ut för er sk smalisar då? Forskning har visat att människor som hävdar att dom kan äta hur mycket som helst och ändå inte gå upp, faktiskt inte äter särkilt mycket. Forskningen har då visat att smala människor överskattar sitt ätande och äter mindre än genomsnittet.

  • Anonym (Överäter)
    sextiotalist skrev 2018-01-16 15:50:59 följande:

    OK. Jag hade svårt att gå upp i vikt, inte ner. Jag hade ett BMI kring 18-19.

    När det började förändras åt jag inte mer, snarare jag började minska portionerna och nej, inget skåpätande här inte.


    Ja, jag läste rätt. Jag menar bara att nära du jämför dig med andra, så kanske du inte tänker på att de går och småäter och inte bara äter det du ser vid matbordet.
  • sextiotalist
    Anonym (Mm) skrev 2018-01-16 17:08:37 följande:

    Hur ser en typisk matdag ut för er sk smalisar då? Forskning har visat att människor som hävdar att dom kan äta hur mycket som helst och ändå inte gå upp, faktiskt inte äter särkilt mycket. Forskningen har då visat att smala människor överskattar sitt ätande och äter mindre än genomsnittet.


    Tja, vad åt jag?

    Frukost, mackor (minst två) med mycket smör, fika (kaka ochtill choklad från automaten). Lunch blev en stor macka med smält ost (favorit från studentfiket). Fika på eftermiddagen, på kvällen blev det någon pasta, som plugggodis, popcorn med smält smör.

    Sedan var det pub ett par gånger i veckan, säkert ett par eller tre öl. Lite fester med allt vad det innebar.

    När jag började arbeta, frukost, fika, utelunch, åt lika mycket som mina manliga kollegor. Fika på eftermiddagen, på kvällen mackor och te.

    Numera, frukost vid halvtio, matlåda, fika på eftermiddagen och på kvällen ett lättare mål.
Svar på tråden Svårt att få upp vikten...