• Krulle­t89
    Äldre 16 Jan 13:31
    1824 visningar
    2 svar
    2
    1824

    Påverkar blodgruppering fertiliteten?

    Hej!

    Om både ja och min man är 0+ blodgrupp, har detta ngn påverkan på fertiliteten lr risker att de ska bli MF lr MA?

    Tacksam för seriösa svar!

  • Svar på tråden Påverkar blodgruppering fertiliteten?
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 16 Jan 21:49
    #1
    Krullet89 skrev 2018-01-16 13:31:45 följande:

    Hej!

    Om både ja och min man är 0+ blodgrupp, har detta ngn påverkan på fertiliteten lr risker att de ska bli MF lr MA?

    Tacksam för seriösa svar!


    Kvinnor med blodgrupp 0 har svårare att få barn
    HÄLSAfre 29 okt 2010

    Kvinnor med blodgrupp 0 kan ha svårare att bli gravida om de väntar för länge.


    En ny amerikansk studie visar att deras ägg har sämre kvalitet och är färre i antal.


    Foto: thinkstock

    Vilken blodgrupp man tillhör kan avgöra hur lätt man blir gravid.


    Det menar forskarna vid Albert Einstein College of Medicine i New York, USA.


    Oavsett vilken blodgrupp man tillhör är det svårare att bli gravid när man blir äldre, men det är, enligt forskarna, särskilt svårt för de kvinnor som har just blodgrupp 0.


    Har färre ägg

    Orsaken till detta är att kvinnor med den blodgruppen tycks ha färre ägg och i sämre kvalitet, till skillnad från kvinnor med blodgrupp A, som tycks ha både fler ägg samt bättre kvalitet även upp i åldrarna.


    Upptäckten kan leda till att kvinnor med blodgrupp 0 i framtiden kommer rekommenderas att skaffa barn tidigare, enligt forskarna.


    Stimulerar äggstockarna

    Studien är baserad på 560 kvinnor med en genomsnittsålder strax under 35 år, som genomgått fertilitetsbehandling vid Yale University och Montefiore Institute i New York.


    Det visade sig att de kvinnor som hade blodgrupp 0 oftare hade högre nivåer av follikelstimulerande hormon, FSH, jämfört med andra kvinnor. FSH transporteras runt i kroppen med blodet och talar om för äggstockarna att de ska producera ägg.


    Skyddande gen

    FSH stimulerar även äggstockarna att producera östrogen. En hög FSH-halt kan tyda på lågt äggantal och kvinnor med blodgrupp 0 hade dubbel sannolikhet till en FSH-halt över tio, vilket tyder på ökad nivå av hormonet.


    ? Kvinnor med blodgrupp A har en gen som skyddar de från den effekten, säger doktor Edward Nejat som ledde studien.


    Blodgrupp 0+ och A+ är de absolut vanligaste blodgrupperna i världen.


    www.aftonbladet.se/halsa/kvinnlighalsa/article12636380.ab

  • Äldre 18 Jan 14:14
    #2

    Har också funderat på detta.

    Jag har blodgrupp O+ och har väldigt högt fsh för min ålder (39år) jag har fsh 26 och amh 0,3 genomsitliga siffror för fsh för min ålder har jag för mig är ca 10 men trots dessa skräcksiffror så är jag gravid nu i v 13 naturligt och var på kub i går och såg en normal bebis och hade siffror på 1:20000 risk på kromosom avvikelse. Men vi kämpade länge innan jag blev gravid.

    Jag har också hört att om man får men sent så kommer man tidigare i klimakteriet. Jag skulle fylla 15år när jag fick mens.

Svar på tråden Påverkar blodgruppering fertiliteten?