• Beatrice 026

    Fler bidrag?

    Hej!

    Jag är fundersam över min ekonomiska situation.


    Jag jobbade nämligen i 7 års tid på samma ställe, för att sedan byta anställning.


    Nu har denna anställning upphört, och jag är hemma och föräldraledig samt studerar på distans på 50%.


    Min fd chef och jag har dock ett muntligt avtal (sort of) på att när jag är färdigutbildad (vilket är till hösten) så var jag välkommen tillbaka till det nya arbetet.


    Jag funderar på hur detta kommer påverka min inkomst? Finns det andra sätt att söka bidrag än via försäkringskassan? Bör jag anmäla mig till a-kassan? Jag får i dagsläget föräldrapenning och barnbidrag.


    Mvh


    Förvirrad och pank mamma

  • Svar på tråden Fler bidrag?
  • CitronTulo

    Du berättar ju inte så mycket hur din situation ser ut för övrigt? Lever du ihop med barnets pappa? Hur bor du? (kan bostadsbidrag eller underhållsstöd vara aktuellt?) När du studerar 50 % så kan du ju (beroende på utbildning) kanske söka bidrag/lån från CSN.

  • Beatrice 026
    MissMagnolia skrev 2018-01-16 14:01:45 följande:

    CSN?

    Bostadsbidrag

    Underhåll


    Jag har kollat med CSN och de vill inte ge mig bidrag när jag endast pluggar 50%. Gäller bostadsbidrag & underhåll även om lever med barnets pappa?
  • Beatrice 026
    CitronTulo skrev 2018-01-16 14:04:53 följande:

    Du berättar ju inte så mycket hur din situation ser ut för övrigt? Lever du ihop med barnets pappa? Hur bor du? (kan bostadsbidrag eller underhållsstöd vara aktuellt?) När du studerar 50 % så kan du ju (beroende på utbildning) kanske söka bidrag/lån från CSN.


    Ja jag lever med barnens pappa, i en villa mitt ute på en åker - med skog runtomkring Glad Villan + lånet står på båda oss två. Jag hörde med CSN och de ville inte betala ut något bidrag när jag "endast" pluggar på 50%. Vet inte ifall det har något att göra med att det är distans-studier?
  • Dandelionan

    Jag har studiebidrag för 100% studier på distans, cirka 2900:-
    Bostadsbidrag, cirka 3400:-
    Barnbidrag: (snart) 1250:-
    Underhåll: 1573:-

    Bor i ett litet friköpt hus med bergvärme och öppenspis = låga driftskostnader.
    Betalar cirka 1000:- i månaden för boende. Cirka 3000:- i månaden för mat.

  • nevermind
    Beatrice 026 skrev 2018-01-17 15:04:02 följande:
    Ja jag lever med barnens pappa, i en villa mitt ute på en åker - med skog runtomkring Glad Villan + lånet står på båda oss två. Jag hörde med CSN och de ville inte betala ut något bidrag när jag "endast" pluggar på 50%. Vet inte ifall det har något att göra med att det är distans-studier?
    Ja, man kanske måste plugga på minst 75%?
  • Glinda från Oz
    Beatrice 026 skrev 2018-01-17 15:02:11 följande:

    Jag har kollat med CSN och de vill inte ge mig bidrag när jag endast pluggar 50%. Gäller bostadsbidrag & underhåll även om lever med barnets pappa?


    Om du inte får bidrag från CSN är det för att du tjänar för mycket (bara inkomst du betalar skatt på räknas) eller så pluggar du något som inte är studiemedelsberättigat. Det är inga problem att få studiemedel för 50% studier annars.
  • Beatrice 026
    Glinda från Oz skrev 2018-01-17 15:12:25 följande:
    Om du inte får bidrag från CSN är det för att du tjänar för mycket (bara inkomst du betalar skatt på räknas) eller så pluggar du något som inte är studiemedelsberättigat. Det är inga problem att få studiemedel för 50% studier annars.
    Just nu är jag arbetslös och har endast mammapeng, så då kan jag väl inte tjäna för mycket? Jag studerar på högskola till lärarexamen.
  • Beatrice 026
    Dandelionan skrev 2018-01-17 15:08:58 följande:

    Jag har studiebidrag för 100% studier på distans, cirka 2900:-
    Bostadsbidrag, cirka 3400:-
    Barnbidrag: (snart) 1250:-
    Underhåll: 1573:-

    Bor i ett litet friköpt hus med bergvärme och öppenspis = låga driftskostnader.
    Betalar cirka 1000:- i månaden för boende. Cirka 3000:- i månaden för mat.


    Tack! Jag ska kolla upp detta för oss också!
  • Mandel
    Beatrice 026 skrev 2018-01-17 15:02:11 följande:
    Jag har kollat med CSN och de vill inte ge mig bidrag när jag endast pluggar 50%. Gäller bostadsbidrag & underhåll även om lever med barnets pappa?
    Vem har du pratat med på CSN?
    Studerar du på 50% har du rätt till studiebidrag och studielån för just 50%. Däremot kanske du inte kvalificerar dig för studiestartsbidrag då det riktar sig till långtidsarbetslösa och att man måste varit inskriven på AF 6 månader innan och du har ju varit föräldraledig.

    Vi har massor av studenter på min arbetsplats som studerar på 50% och får studiemedel.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Beatrice 026 skrev 2018-01-18 13:22:08 följande:
    Just nu är jag arbetslös och har endast mammapeng, så då kan jag väl inte tjäna för mycket? Jag studerar på högskola till lärarexamen.

    Hur mycket föräldrapenning tar du ut?


    Du kan inte ta 100% fp och få studiemedel för 50%.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • fjanten
    Mandel skrev 2018-01-18 13:56:26 följande:

    Hur mycket föräldrapenning tar du ut?

    Du kan inte ta 100% fp och få studiemedel för 50%.


    Från csns sida går det bra. Försäkringskassan brukar även godkänna det om det är studier på distans.
  • fjanten
    fjanten skrev 2018-01-18 14:01:50 följande:

    Från csns sida går det bra. Försäkringskassan brukar även godkänna det om det är studier på distans.


    .......så länge man inte tjänar för mycket. Men själva grejen att få ut studiemedel och fp samtidigt kan absolut godkännas under vissa premisser.
  • Glinda från Oz
    Beatrice 026 skrev 2018-01-18 13:22:08 följande:

    Just nu är jag arbetslös och har endast mammapeng, så då kan jag väl inte tjäna för mycket? Jag studerar på högskola till lärarexamen.


    Isåfall har du rätt till studiemedel.
Svar på tråden Fler bidrag?