• Anonym (TS)

    Varför vill man bli sambo om man har barn sen innan?

    Tråd efter tråd läser man med problem. Jag förstår verkligen inte. Vad är det för fel med att vara särbo??

  • Svar på tråden Varför vill man bli sambo om man har barn sen innan?
  • Stårschan

    Eh... Det är till exempel svårt att sova med den man älskar om man är särbo. Jag tänker precis tvärtom - skulle man aldrig mer få leva ihop med en man bara för att det inte funkade med barnens far?

  • Träskvatten

    Hur tänkte du där? Att man ska undvika allt som andra ibland har problem med? Vad är målet, att alltid vara problemfri?

  • LFF

    Det där är lika smart som "Tråd efter tråd läser man om folk som vill separera, varför vill man leva med någon alls?"

  • Anonym (TS)

    Men varför VILL man vara sambo. Sova ihop kan man väl göra när man inte har barnen. Om man inte är helt själv med barn på heltid, då förstår jag det. Jag förstår inte alls behovet av att leva tillsammans jämt.

  • LFF
    Anonym (TS) skrev 2018-01-16 15:21:08 följande:

    Men varför VILL man vara sambo. Sova ihop kan man väl göra när man inte har barnen. Om man inte är helt själv med barn på heltid, då förstår jag det. Jag förstår inte alls behovet av att leva tillsammans jämt.


    Varför vill man vara sambo med någon alls oavsett barn eller inga barn? Det leder ju bara till separation (om vi nu ska tro att trådar på Familjeliv visar verkligheten).
  • Anonym (ella)
    Anonym (TS) skrev 2018-01-16 15:21:08 följande:
    Men varför VILL man vara sambo. Sova ihop kan man väl göra när man inte har barnen. Om man inte är helt själv med barn på heltid, då förstår jag det. Jag förstår inte alls behovet av att leva tillsammans jämt.
    För att man vill vara en familj kanske.
  • Stårschan
    Anonym (TS) skrev 2018-01-16 15:21:08 följande:

    Men varför VILL man vara sambo. Sova ihop kan man väl göra när man inte har barnen. Om man inte är helt själv med barn på heltid, då förstår jag det. Jag förstår inte alls behovet av att leva tillsammans jämt.


    Varför skulle man INTE vilja vara med den man älskar så mycket som möjligt? Om vi nu bortser från de rent krassa ekonomiska fördelarna med att dela på ett boende, istället för att ha varsitt.

    Är man väldigt mycket ensamvarg går det bra att få egentid även om man bor ihop. Kanske ännu mer, eftersom man då får avlastning med barnen. Eller du kanske tycker att barn är meningen med livet, och att det enda som spelar roll är att man får så mycket tid med dem som möjligt, helst utan störande inslag? Helt OK, men den känslan kan man alltså även ha för en romantisk kärlek (som förhoppningsvis blir kvar längre i ens vardag än barnen som flyttar ut förr eller senare)
  • Anonym (mmm)
    Anonym (TS) skrev 2018-01-16 14:54:22 följande:

    Tråd efter tråd läser man med problem. Jag förstår verkligen inte. Vad är det för fel med att vara särbo??


    Inget fel med att vara sambo heller, om man inte råkar i luven på varann. 
    Jag älskar min nya man och vårt liv tillsammans, med alla barnen. Funkar finfint för oss i alla fall
  • Anonym (inte)
    Anonym (TS) skrev 2018-01-16 14:54:22 följande:

    Tråd efter tråd läser man med problem. Jag förstår verkligen inte. Vad är det för fel med att vara särbo??


    Du kan ju ändå inte utgå från trådar på Familjeliv för att bygga din verklighetsuppfattning?

    Dels så skriver man på ett sånt här forum om man har problem, därför syns inte välfungerande styv/bonusfamiljer eller välfungerande relationer överhuvudtaget på samma sätt. Dels så finns det en klick av folk som skriver mycket om det ämnet, svarar i många trådar så det ser utan som att var och varannan lever i dysfunktionella familjer när det egentligen är några stycken tongivande. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (inte) skrev 2018-01-16 16:00:17 följande:

    Du kan ju ändå inte utgå från trådar på Familjeliv för att bygga din verklighetsuppfattning?

    Dels så skriver man på ett sånt här forum om man har problem, därför syns inte välfungerande styv/bonusfamiljer eller välfungerande relationer överhuvudtaget på samma sätt. Dels så finns det en klick av folk som skriver mycket om det ämnet, svarar i många trådar så det ser utan som att var och varannan lever i dysfunktionella familjer när det egentligen är några stycken tongivande. 


    hm, nej självklart inte. FL är FL. Men jag har en del irl exempel i min närhet också.

    Det är intressant att läsa era svar. Jag vill vara själv med mina barn när jag har dem. Vill inte ha in någon i deras liv men vill gärna ha in någon i mitt liv. Möjligt att jag är lite ensamvarg.
Svar på tråden Varför vill man bli sambo om man har barn sen innan?