• svartakatten98

    Ett bättre samhälle

    Jag har läst en del om samhället i Sovjet, och vissa saker är verkligen något vi borde ta efter för att skapa ett bra, tryggt och rättvist samhälle. 

    Bostäder: Man beslagtog stora bostäder i attraktiva områden, där det förut bodde typ en rik person och lät flera familjer bo i lägenheten, ett rum per familj, som ett kollektiv. Trångt kanske men man slapp vara utan bostad och kunde bo billigt i en fin gammal lägenhet i de centrala, attraktiva delarna av städerna, och barnen var ju oftast ute på stan/bakgården och lekte. Detta skulle man kunna göra med de enorma innerstadslägenheterna i stockholm där det finns alldeles för många rum jämfört med personer samtidigt som det råder en stor bostadsbrist idag. Man skulle lätt kunna dela av en 6-7-rummare till 2-3 mindre lägenheter. 
    I dagens Ryssland finns detta delvis kvar, dels pga ekonomi men också att folk faktiskt bor så frivilligt. Så det är en vanesak, växer man upp i ett kollektiv så kommer man förmodligen vara van vid det.

    Arbete: Som ungdom blev man oftast fördelad ett arbete, kanske kunde man inte alltid välja, men man var garanterad jobb. Idag finns det alldeles för många valmöjligheter, inte bara i arbete, utan i allt. Jag tror att vi egentligen mår dåligt av detta och börjar drömma för stort vilket gör att vi tappar förmågan att känna lycka av det enkla.

    I vissa städer rådde även utegångsförbud för ungdomar efter en viss tid på kvällen, något som verkligen skulle behövas i dagens Sverige med alla som bara driver omkring och ställer till det. Jag är själv ''ungdom'', men ser inte någon anledning att vara ute efter 21-22 på kvällarna. 

    Har ni några fler exempel så skriv dem gärna. Jag vet att vissa nu kommer känna sig tvungna att ta upp det dåliga i Sovjet och kommunismen, som ständig brist på varor osv. Tack men jag är medveten om det. Samt bli sura för att jag är emot total valfrihet, men problemet i vårt samhälle är att grundtryggheten (bostad och jobb) ska bli någon sorts marknad, där man vinner eller försvinner. Hellre ett tryggt men begränsat samhälle än ett helt fritt där privatpersoners pengar styr allt och där hela livet ska vara någon sorts tävling som knäcker folk inifrån. 

Svar på tråden Ett bättre samhälle