• håkanhakan

    Ökade er temp vid graviditet?

    Hej, 
    är på BIM+2 och kände mig nyss lite varm och bestämde mig för att kolla tempen. Är väldigt lågtempad i vanliga fall (35,6) och nu hade jag 37,0.
    Känner mig förövrigt inte sjuk eller febrig på nåt sånt.

    Kan detta vara ett symptom? Upplevde ni ökad kroppstemp tidigt i er graviditet?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Ökade er temp vid graviditet?
  • InaLo

    När jag gick 2dagar över bim så var min kurva stadigt hög alltså 37.2 sedan äl+3 Det är viktigt att tempen görs direkt på morgonen när du vaknar och inte har gått upp. Samma tid varje dag ftersom en god natt sömn. Om du har varit uppe och hunnit känna efter att du är varm så är det svårt att använda dem siffrorna. Jag säger inget om i fall du kan vara gravid eller ej men viktigt att tempen är morgon temp.

    Min temp höjdes bara med 0.1grad jämfört med tidigare kurver, när jag nu var gravid. Tycker din höjning är väldigt stor.

    Lycka till!

  • MissKelli
    håkanhakan skrev 2018-01-16 19:26:39 följande:

    Hej, 
    är på BIM+2 och kände mig nyss lite varm och bestämde mig för att kolla tempen. Är väldigt lågtempad i vanliga fall (35,6) och nu hade jag 37,0.
    Känner mig förövrigt inte sjuk eller febrig på nåt sånt.

    Kan detta vara ett symptom? Upplevde ni ökad kroppstemp tidigt i er graviditet?

    Tacksam för svar.


    Basaltempen (alltså den temp du har när du sovit flera timmar i sträck) varierar tillsammans men menscykeln. Man har alltså inte en grundtemp rakt igenom hela cykeln utan man har en innan ägglossning och ungefär en halv grad högre efter ägglossning. Om man blir gravid håller sig tempen hög (som efter ÄL) men kan även stiga lite till. 


    Alltså är det inte konstigt om du har högre temp nu innan BIM, det betyder ju bara att du haft ÄL. Sen som det redan står i tråden kan man endast gå efter tempen om man tempar samma tid varje dag och efter man sovit en natt. Utan att ens sätta sig upp. Tempen höjs väldigt fort efter att man gått några steg, eller tränat tidigare på dagen etc så det är inte tillförlitligt. 

  • Finlandarn

    Jag brukar i vanliga fall ha runt 36,0-36,5 grader, på bim+5 när jag väntade hade jag 35,0. Kändes som jag hade 40 graders feber!

Svar på tråden Ökade er temp vid graviditet?